خبرهای جدید درباره حقوق بانوان و شوهران بدهکار مهریه / سریال «گاندو» و ورود دستگاه قضایی

به گزارش رکنا، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال " رکنا " مبنی براینکه مسئولان عالی قضایی اعلام کردند پرونده های زندانیان بدهکار مهریه بازنگری خواهد شد، آیا لایحه ای در این زمینه تهیه شده است و چه موارد مهمی برای تضییع نشدن حقوق بانوان ونجات شوهران زندانی در نظر گرفته شده است ، گفت : براساس بند ب ماده قانون ۳۱۳ برنامه ششم توسعه اگر شخصی( زن )  قصد مطالبه مهریه خودش را داشته باشد باید به اجرای ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کند اگر مالی شناسایی شد نسب به اخذ مهریه اقدام خواهد شد اما در خصوص پیشگیری از پیگیری‌های قانونی برای این مسئله طرحی داده شده است که فردی به دلیل عدم توان مالی در پرداخت مهریه بازداشت نشود و برخی از این طرح‌ها دلالت بر این امر دارند که آن تعداد سکه‌ای که در قانون حمایت خانواده ذکر شده تعدادش کمتراز 110 تا  شود و اگر در طول زمان قیمت‌ها افزایش پیدا کردند برای تبدیل اقساط نیازی به تشکیل پرونده نباشد و ریاست قوه قضائیه دستور تعدیل در این زمینه را داده اما هنوز این طرح‌ها در حال رسیدگی هستند.

درباره  رسیدگی به پرونده ترور شهید حاج قاسم سلیمانی   گفت : در سفری که سال گذشته ریاست وقت قوه قضائیه به عراق داشتند تفاهم نامه‌ای بین دستگاه قضائی ایران و عراق به امضا رسید که مقرر شده است که هر دو دستگاه قضائی صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارند و برای تحقیقات با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند.

ذبیح الله خدائیان افزود : : در این پرونده حدود ۴۵ نفر از مسئولان آمریکایی تحت تعقیب هستند تعدادی از اتباع عراقی با این افراد همکاری داشتند که به اطلاع کشور عراق رسیده است برای متهمان این پرونده که آمریکایی هستند با رعایت موازین بین‌المللی از موازی دیپلماتیک به آدرس‌های آنها ارسال شده است که ظرف مدت ۶۰ روز از خودشان دفاع کنند، دلایل و مدارک زیادی جمع‌آوری شده است که قرار بر جلب دادرسی این افراد خواهد شد در این خصوص کشور عراق هم همکاری لازم را داشته است.

افشاگری‌های سریال «گاندو» و ورود دستگاه قضایی

خداییان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به افشاگری‌های سریال تلویزیونی گاندو درباره فسادهای انجام شده توسط برخی رجال سیاسی، آیا قوه قضاییه درباره فعالیت ها و اقدامات این افراد که دارای مسئولیت بوده و خواسته یا ناخواسته علیه امنیت ملی و منافع کشور اقدام به فعالیت و نسبت به انتشار و ارسال اسناد و اطلاعات طبقه بندی شده و محرمانه مهم کشور به دشمن کرده اند، پرونده‌ای تشکیل داده و  موضوع را مورد بررسی قضایی داده است یا خیر؟ گفت: به صرف تهیه یک سریال تلویزیونی نمی‌توان افراد را تحت تعقیب قرار داد و حتماً باید از طریق ضابطین دلایل و مدارک به دستگاه قضا ارجاع شود. درباره برخی از اشخاص که در این فیلم به صورت غیر مستقیم اشاره شده است،  پرونده تشکیل داده‌ایم و یکی از آن‌هایی که فساد مالی داشته به حبس، انفصال از خدمت و پرداخت جزای نقدی محکوم شده  و یا شخص دیگری به اتهام جاسوسی به ۵ سال حبس محکوم شده است. پرونده برخی از افراد به اتهام فساد مالی در مرجع قضایی در دست رسیدگی است و هنوز به نتیجه نرسیده است. اگر از طریق ضابطان دلایل و مدارکی علیه کسانی که هنوز محکوم نشده است به دستگاه قضا ارجاع شود، رسیدگی‌ها انجام می‌شوند.

نیاز به همکاری مجلس در طرح اصلاح قانون مبارزه با اخلالگران در نظام اقتصادی

خدائیان پیرامون آخرین وضعیت استجازه رهبری و تداوم قانونی شدن دادگاه‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: قوه قضائیه با همکاری نمایندگان مجلس طرح اصلاح قانون مبارزه با اخلالگران در نظام اقتصادی را به مجلس تقدیم نموده، این طرح در کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس در حال رسیدگی است و اگر ریاست کمیسیون ترتیبی اتخاذ کند سریع‌تر به این طرح رسیدگی شود و در دستور کار مجلس قرار بگیرد ممکن است ما بتوانیم در این فرصت باقی مانده با استفاده از قانون ادامه کار دادگاه‌ها را داشته باشیم وگرنه باز نیاز است از مقام معظم رهبری اذن ادامه این کار را داشته باشیم.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص سوالی مبنی بر اطاله دادرسی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مسئولین قوه قضائیه در ادوار مختلف کاهش اطاله دادرسی بوده است در طرح تحول قوه قضائیه هم یکی از محورهای این طرح کاهش اطاله دادرسی است و برای هر رفع عامل راهکارهایی اتخاذ شد از جمله عوامل اطاله دادرسی افزایش پرونده به دستگاه قضائی است که راهکارهایی برای آن داده است از جمله روش‌های دستگاه‌های قضائی مثل اقدام به صلح و سازش و استفاده از نهاد داوری و میانجیگری و امثال آن همچنین کلیه مراحل از پذیرش تا ارجاع به شعبه و ابلاغ و اخطار و صدور حکم به صورت الکترونیکی انجام شوند و همچنین پیش بینی دسترسی دستگاه قضائی به بانک‌های اطلاعات مالی اموال محکومین و توقیف آنها همچنین تدابیری برای دستگیری محکومان در این طرح پیش بینی شده است که اگر کسی محکوم شده است و متواری است از یک سری حقوق مالی مانند افتتاح حساب و سایر قراردادهایی که با دستگاه دولتی داشته باشند محروم شوند با توجه به طرح تحول و دستور ریاست قوه قضائیه و با وجود قوانین فعلی می‌توان بسیاری از اطاله‌ها را کاهش داد.

۲۰ نفردر رابطه با فایل صوتی ظریف احضار شدند

خدائیان در پاسخ به سوال خبرنگار ی در خصوص پرونده انتشار فایل صوتی پرونده آقای ظریف و بررسی نقش آشنا در این پرونده بیان کرد: در خصوص انتشار این فایل صوتی پرونده‌ای در دادسرای انقلاب عمومی تشکیل شده است و در جمع‌آوری دلایل تعداد زیادی از افرادی که به طور مستقیم و غیر مستقیم که به این فایل دسترسی داشتند بیش از ۲۰ نفر به عنوان مطلع احضار شدند و دلایل و مدارکی جمع‌آوری شده و پرونده برای احضار متهم یا متهمان است که در سوالی که از دادسرای تهران داشتم در روزهای آتی نسبت به احضار این متهمان اقدام خواهد شد و باید منتظر نتیجه پرونده باشیم.

برخی تصاویر زندان مربوط به درگیری خود زندانیان و خودزنی زندانیان است

رکنا : سخنگوی جدید قوه قضائیه در خصوص تصاویر منتشر شده از زندان اوین گفت: در صحنه هایی که در این فیلم ها معلوم است برخی مربوط به تخلفات کارکنان زندان یا سربازان وظیفه است ولی برخی از تصاویر مربوط به درگیری خود زندانیان و خودزنی زندانیان است که به کارکنان زندان ها ربطی ندارد.

وی در ادامه گفت : صحنه‌هایی که در فیلم‌های منتشره مشاهده می‌شود مغایر قانون بوده و به هیچ وجه قابل توجیه نیست و برای همین نیز قوه قضائیه اصرار بر برخورد با متخلفین دارد و ریاست محترم قوه قضائیه دادستان کل کشور را مأمور پیگیری این موضوع کردند و ایشان نیز اکیپی را مأمور کردند و این اکیپ سه روز در زندان اوین بودند و موضوع را بررسی کردند.

وی افزود: در نتیجه بررسی‌ها ۶ نفر شناسایی شدند، ۴ نفر به دادسرای نظامی و ۲ نفر به دادستان عمومی احضار شدند که برخی بازداشت هستند و برخی هم با تأمین مناسب آزاد هستند.

خداییان با تأکید بر اینکه ما نباید تخلف چند سرباز وظیفه یا کارمند سازمان زندان ها را به پای تمام کارکنان بنویسیم گفت: شغل زندانبانی یکی از سخت ترین شغل های جهان است و همکاران ما به صورت شبانه روزی در خدمت زندانیان هستند ولی به هر حال در هر شغلی افراد متخلف وجود دارد و ممکن است در آینده هم تخلفاتی اتفاق بیافتد که قطعا با آن‌ها برخورد خواهد شد.

وی افزود: در صحنه هایی که در این فیلم ها معلوم است برخی مربوط به تخلفات کارکنان زندان یا سربازان وظیفه است ولی برخی از تصاویر مربوط به درگیری خود زندانیان و خودزنی زندانیان است که به کارکنان زندان ها ربطی ندارد.

سخنگوی جدید قوه قضاییه گفت:‌ در مقام سخنگویی سعی بر رعایت مر قانون داریم؛ قوه قضاییه حافظ جان و مال و آبروی افراد است و نظارت بر حسن اجرای قانون را برعهده دارد و انتظار این است که بیش از سایر قوا ملتزم به رعایت قانون باشد.

برخی بی انصافی کردند که گفتند مسئولین به حقوق زندانیان توجه نمی کنند

سخنگوی قوه قضائیه گفت: برخی بی انصافی کردند که گفتند مسئولین به حقوق زندانیان توجه نمی کنند. رئیس قوه قضائیه حدود دو ماه است که مدیریت دستگاه قضا را در اختیار گرفته اند و اگر مرور کوتاهی داشته باشیم بر اقدامات ایشان می بینیم که ایشان دغدغه جدی حقوق شهروندی و حقوق زندانیان را دارد. اولین ملاقات ایشان ملاقات با زندانیان و خانواده آن ها بوده است . ایشان در اولین سفر استانی به ایلام، در زندان ایلام حضور پیدا کردند و با دستوراتی که صادر کردند حدود ۹۰ نفر از زندانیان آن زندان با استفاده از نهادهای ارفاقی آزاد شدند.

خداییان افزود: دستورات اکیدی به دادستان ها صادر کردند که شخصا در زندان‌ها حضور یابند به همراه قضات رسیدگی کننده به پرونده و فقط در تهران حدود دو ماه دادستان تهران ۵ مرحله  به همراه  قضات از زندان‌ها بازدید کردند و ۲۸ هزار ملاقات داشتند و حدود ۲۹۰۰ نفر از زندانیان مشمول عفو و ۵۷۷ نفر با ازادی مشروط آزاد و ۴۲۷  تعلیق اجرای مجازات گرفتند و ۹ هزار نفر به مرخصی رفتند. رییس دادگستری تهران نیز سه بار از زندان های تهران بازدید کردند و همین زمینه آزادی بسیاری از زندانیان فراهم کرد اما ریاست قوه قضاییه صرفا به صدور دستور اکتفا نکرد و خودش وارد عمل شد و دوبار از زندان تهران و  رجایی شهر و اوین و بند زندانیان امنیتی بازدید کردند و عنایت خاصی به حقوق زندانیان دارند.

وی تأکید کرد: ما اعتقاد داریم که کسی که محکوم به زندان می شود فقط باید حبس تحمل کند و کسی حق ندارد حقی از زندانیان تضییع کند و با مرتکبین برخورد خواهد شد.

 تشکیل سه پرونده در خصوص واکسن تقلبی در تهران

رکنا : سخنگوی  جدید قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره موضوع واکسن تقلبی گفت: در این باره سه پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده که در یک پرونده دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و اعتراف کردند با تهیه و توزیع واکسن تقلبی به حدود ۳۰ نفر تزریق انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: در پرونده دیگر دو نفر و در پرونده سوم یک نفر تحت تعقیب قرار گرفته است. این افراد با کمک برخی افراد درمراکز درمانی و داروخانه‌ها با داروی تقلبی که تزریق می کردند به ازای هر تزریق دو تا سه میلیون از مردم دریافت کردند.

خداییان اظهار داشت: در البرز نیز پرونده ای تشکیل شده که ۴۹ شاکی دارد و افراد از تزریق کلاهبرداری حدود ۴۷۰ میلیون تومان از مردم اخذ کردند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: همه این پرونده ها در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد.

آخرین وضعیت پرونده وکلای بازداشتی

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده وکلای بازداشتی، اتهامات و اینکه ارگان بازداشت کننده آنها کدام نهاد بوده است؟ گفت: با گزارش ضابطان، پرونده ای در دادسرای تهران تشکیل شده است و حدود ۹ نفر در این ارتباط به مرجع قضایی معرفی شدند  و ۴ نفر همان روز اول آزاد شدند. ۵ نفر با قرار تامین بازداشت شدند و دو نفر از آنها تاکنون با پذیرش قرار تامین آزاد شدند.  اتهامات  آنها اخلال در نظم و برخی از جرایم علیه امنیت بود و  پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و اگر تحقیقات کامل شد اطلاع رسانی صورت می گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در رابطه با دسترسی آنها  به خانواده‌هایشان نیز باید بگویم که با سوالی که از بازپرس داشتم در ابتدای امر به صورت تلفنی با خانواده شان ارتباط داشتند.

کدخبر: 716487 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟