آملی لاریجانی اعتبارنامه رییس جمهور را امضاء نکرد/ دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی به وی اعلام شده است

به گزارش رکنا، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به آخرین مصوبات شورای نگهبان اظهار کرد: طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ابهامات زیادی داشت و به مجلس ارجاع شد. بسیاری از آن ابهامات و اشکالات رفع و برخی دیگر هنوز بر سر جای خودش باقی مانده است. در حال حاضر این طرح در مجلس در حال بررسی و اصلاح است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: طرح جهش تولید مسکن در مرحله اول اشکالات زیادی داشت و در مجلس اصلاح شد و الان فقط سه ایراد مطرح است که باید مرتفع شود.

طحان نظیف گفت: لایحه شوراهای حل اختلاف چندین بار در رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان بوده و همچنان ۴ ایراد آن باقی است.

وی ادامه داد: طرح الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول ابهامات زیادی دارد و مجلس شورای اسلامی باید آن موارد را برطرف کنند.

طرح الزام وزرا به پاسخگویی به تذکرات کتبی نمایندگان مغایر با صلاحیت‌های مجلس است

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان در شورای نگهبان گفت: مجلس اخیرا طرحی را تصویب کرد که مسئولان باید به تذکرات نمایندگان پاسخ دهند که این طرح مغایر با صلاحیت‌های مجلس شورای اسلامی شناخته شد.

طحان نظیف با بیان اینکه درباره اینکه برنامه ششم توسعه قرار است تمدید شود یا خیر، مطلبی نشنیدم گفت: تشریفاتی در خصوص تدوین برنامه وجود دارد و در ابتدا سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسط مقام معظم رهبری اعلام و بر مبنای آن لایحه توسط دولت تهیه و به مجلس ارسال می‌شود و سپس در شورای نگهبان رسیدگی می‌شود .

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان هم در تدوین برنامه هفتم توسعه ورود می‌کند، تصریح کرد: بارها عرض کردیم که شورای نگهبان در مرحله تدوین و نگارش قانون نقشی ندارد و ورود پیدا نمی‌کند. البته اگر شورای نگهبان ابهامات و اشکالاتی به طرح‌ها داشته باشد، در کمیسیون‌های مجلس مطرح می‌کند تا اصلاحات انجام شود.

خدشه‌ای بر اعتبارنامه رئیسی وارد نیست

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص امضا نشدن اعتبارنامه رئیس جمهور توسط آیت الله آملی لاریجانی گفت: بر اساس قانون خدشه ای در اعتبارنامه پیش نخواهد آمد. اعتبارنامه در آخرین جلسه شورای نگهبان پیش از مراسم تنفیذ امضا شد و طبیعتا اعضای حاضر آن را امضا کردند.

طرح صیانت با شورای نگهبان هماهنگ نشده است

طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی نمایندگان طراح طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی اظهار کرده اند که در رابطه با اصل ۸۵ شدن این طرح با شورای نگهبان هماهنگی هایی صورت گرفته است، اظهار داشت: واقعاً هیچ هماهنگی قبلی و پیشینی درباره مصوبات با شورای نگهبان معنا ندارد چرا که تا لحظه آخر ما نمی‌دانیم که چه چیزی توسط مجلس تصویب خواهد شد.

وی بیان کرد: ما مکرر دیدیم که متن اول حاوی احکامی بوده در نهایت آنچه تصویب شده، چیز دیگری بوده است. تا زمانی که متن کامل و نهایی و مصوب به شورای نگهبان ارسال نشود، ما در مورد متن نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم.

طحان نظیف ادامه داد: شورای نگهبان یک نظر رسمی بیشتر ندارد و آن هم بعد از دریافت مصوبه و بررسی در جلسه شورای نگهبان، اعلام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بنده  می‌بینم که حساسیت هایی در مورد این طرح در رسانه‌ها ایجاد شده است. باید بگویم که هنوز چیزی تصویب نشده است و نسبت به ضرورت بررسی طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی نیز  اعلام می‌کنم پیش از این شورای نگهبان در برخی موارد حتی به ضرورت بررسی طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی نیز ایراد گرفته است.

وی گفت: نسبت به این طرح هنوز ذهنیتی ندارم، طبیعتاً باید تصویب و ارسال شود و در شورای نگهبان هم کلیات و جزئیات بررسی خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: چون حساسیت ها درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی زیاد است، باید بگویم که اطمینان می‌دهم اگر این طرح یا هر طرح و لایحه دیگری با قانون اساسی و یا شرع مقدس اسلام مغایرت داشته باشد، ما به صراحت آن را اعلام خواهیم کرد. رعایت حقوق مردم برای ما در شورای نگهبان مهم است.

دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی به وی اعلام شده است

وی درباره علت ردصلاحیت برخی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری و اینکه آیا علت رد صلاحیت‌ها به داوطلبان اعلام شده است یا خیر، اظهار داشت: ️آنچه در بررسی صلاحیت افراد وجود داشته است، در اختیار  آنان قرار می‌دهیم. اینکه مبنای عدم احراز چه بوده است، به دلیل مخفی بودن آرا معلوم نیست.

سخنگوی شورای نگهبان درباره علت عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی، گفت: دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی به وی اعلام شده است.

طحان نظیف درباره اصلاح قانون انتخابات، تصریح کرد: ️اصلاح قانون انتخابات دغدغه ما در شورای نگهبان است اما نقشی در تدوین قانون نداریم. این قانون نیازمند اصلاحاتی است و از مجلس انتظار داریم در زمینه اصلاح قانون انتخابات به صورت جامع گام بردارد .

وی درباره پاسخ دبیر اوپک به درخواست صادرات نفت ایران از سوی آیت‌الله جنتی، گفت: این دیدار به درخواست دبیرکل اوپک انجام شده بود و مسبوق به سابقه هم بود. سیاست‌های اقتصادی در اختیار دولت است اما دستگاه‌ها به دولت کمک می‌کنند. در دیدار آیت‌الله جنتی با دبیرکل اوپک راجع به همکاری‌های مشترک و دغدغه‌های جمهوری اسلامی بحث شد.

طحان نظیف بیان کرد: طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده موافقان و مخالفان جدی در سطح جامعه داشت و نسبت به برخی موارد از جمله غربالگری مباحثی وجود داشت که جلسات زیادی را برگزار کردیم. امیدواریم اصلاحیه ای که در نهایت مورد پذیرش شورای نگهبان قرار می‌گیرد، یک قانون موثر باشد.

وی در ارتباط با مسئولیت سخنگویی گفت: این مسئولیت دشوار و سنگین است و بنده امیدوارم با کمک‌های شما از عهده مسئولیت برآیم، مسئولیت ما پاسخگویی به شماست و تلاش در دوره جدید این است که مجموعه شورای نگهبان در اطلاع‌رسانی شفاف اقدام کنند.

طحان نظیف در خصوص ایرادات طرح الزام به ثبت اموال غیرمنقول گفت: مشروح ایرادات خدمت شما تقدیم می‌شود، یکی از چالش‌های ثبتی، ثبت نشدن اموال غیرمنقول است و برای حل آن باید راهکاری مخالف با شرع و قانون اساسی اتخاذ نکنیم، ما با فراگیری اسناد رسمی موافق هستیم اما باید راهکار جامعی در نظر گرفته شود و ما دغدغه کسانی که این طرح را تهیه کردند ارج می‌نهیم امیدوارم در رفت‌وآمدها به راهکارهای خوبی برسیم.

آملی لاریجانی در مراسم تحلیف شرکت نکرد

طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگاری  در رابطه با اعلام دلایل رد صلاحیت به کاندیداها گفت: بعضی افراد به شورای نگهبان مراجعه کردند و بعضی هم غیر از مراجعه حضوری پاسخ گرفتند و شورای نگهبان هر پاسخی داشته باشد اعلام می‌کند و تا این‌جا هم اعلام شده اما این‌که دلیل عدم احراز چه بوده چون رای مخفی بوده ما هم نمی‌دانیم و دلیل عدم اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت‌ها نیز این است که منع شرعی و قانونی داریم نمی‌توانیم آن‌ها را اعلام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا آیت‌الله لاریجانی اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب را امضا نکرده  و در مراسم تحلیف نیز شرکت نکرده است گفت: کسانی که در جلسه قبل از تنفیذ برگزار شد حضور داشتند، اعتبارنامه را امضا کردند اما کسانی که حضور نداشتند طبیعتا امضا نکردند.

نشست خبری سخنگو جدید شورای نگهبان

نشست خبری سخنگو جدید شورای نگهبان

کدخبر: 710711 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟