برخـورد قانونی با متخلفان مرکز نگهداری معلولان ذهنی در اهواز / فیلم فاجعه بار بود!

به گزارش رکنا، روز یکشنبه فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان از بدرفتاری با معلولان در یک مرکز توانبخشی غیردولتی نگهداری معلولان ذهنی داشت. این ویدیو صحنه‌هایی از بدرفتاری و خشونت با معلولان از سوی پرسنل مرکز به تصویر کشیده بود.

پس از انتشار این فیلم، روابط عمومی اداره‌ کل بهزیستی استان خوزستان در این‌باره توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این مرکز خصوصی و غیردولتی بوده و سابقه حدود بیست سال فعالیت تخصصی در حوزه نگهداری معلولان ذهنی پسران بالای ۱۴ سال را دارد.

این فیلم مربوط به چند ماه قبل است، با این حال هیأتی از مسئولان بهزیستی استان خوزستان و شهرستان اهواز در محل مرکز توانبخشی غیردولتی نگهداری معلولان ذهنی احسان اهواز حاضر شدند و بررسی دقیق به عمل آمد و مشخص شد دو نفر از پرسنل مرکز توانبخشی برای کنترل یکی از توانخواهان دارای معلولیت ذهنی اوتیسم و اختلالات رفتاری خیلی شدید، اقدام به مهار فیزیکی با استفاده از لباس کرده‌اند.

این فرد به دلیل نوع معلولیت و اختلالات رفتاری خیلی شدید، به‌رغم ارائه خدمات پزشکی و توانبخشی، به‌طور مستمر به خود و دیگران آسیب می‌رساند و خانواده نیز حاضر به نگهداری توانخواه نیستند و  در حال حاضر در مرکز نگهداری می‌شود و با معاینه بدنی تخصصی صورت گرفته هیچ‌گونه آسیب، کبودی و... در بدن او ملاحظه نشده  و از نظر جسمی سالم است.

به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز به همراه هیأتی با حضور در مرکز ضمن بررسی وضعیت معلولان و نحوه مراقبت از آنها، پیگیری دقیق موضوع و برخورد قانونی با افراد خاطی احتمالی را صادر کردند و همچنین جلسه کمیته نظارت بر مراکز غیردولتی بهزیستی استان در محل مرکز و سپس در بهزیستی استان برگزار و تصمیمات اولیه به قرار ذیل صورت پذیرفت:

۱- دو نفر مراقب مذکور به دلیل نحوه مهار غیراصولی و نامناسب توانخواه، توسط صاحب‌امتیاز مرکز اخراج و به مراجع قانونی برای تصمیم‌گیری معرفی شدند.

۲- مسئول فنی مرکز به دلیل عدم نظارت کافی، تعلیق و صاحب‌امتیاز مرکز با حفظ سمت و تا انتخاب مسئول فنی جدید انجام وظیفه می‌نماید.

۳- صدور اخطار کتبی برای مرکز توسط کمیسیون نظارت بر مراکز غیردولتی بهزیستی خوزستان.

شایان ذکر است نگهداری و کنترل معلولان در مراکز شبانه‌روزی به دلیل اختلالات رفتاری و روانی تعداد زیادی از توانخواهان، بسیار سخت و طاقت‌فرسا بوده و نیازمند دقت، تعهد و تخصص می‌باشد و سازمان بهزیستی نیز با تلاش شبانه‌روزی و صادقانه کارکنان خدوم و تلاشگر خود بر فعالیت مراکز نگهداری مربوطه نظارت مستمر دارد و با هرگونه قصور و تخلف برخورد قانونی به عمل می‌آورد.

گفتنی است، در این لینک می توانید گزارش رکنا درباره تخلفات این مرکز نگهداری از معلولان ذهنی در اهواز به همراه فیلم منتشرشده از این مرکز را مشاهده کند.

کدخبر: 807579 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟