330 هزار ساختمان پرخطر در تهران / وجود 129 ساختمان ناایمن پر تردد مثل پاساژ در پایتخت + فیلم
حجم ویدیو: 19.11M | مدت زمان ویدیو: 00:00:10

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پلاسکو که با ریزشش جان 16 آتشنشان را گرفت، موج نگرانی در خصوص ناایمنی ساختمان ها را در دل شهروندان تهرانی بر انگیخت. در همان روزها بود که لیست ساختمان های ناایمن تهران منتشر شد. از پاساژهای علاء الدین و آلومینیوم و دراکولا گرفته تا ساختمان شهرداری منطقه 1 (!)؛ اما این تب تند، با سرعت عرق کرد و دیگر حرفی از ایمنی ساختمان ها در میان نبود.

در ادامه لیستی که همان سال منتشر شد را مشاهده می کنید که به گفته ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، با لیست 129 ساختمان ناایمن تهران که این روزها حرف از آن است، تفاوت چندانی ندارد:

جدول

مهدی عباسی شورای شهر

بعد از حادثه متروپل ، موج جدیدی از نگرانی، ایمنی ساختمان ها این بار نه فقط در آبادان، که در تمام کشور شکل گرفت. در تهران نیز بعد از این حادثه در صحن شورای شهر، اولین بار مهدی عباسی ، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری، گفت که لیست ساختمان های ناایمن تهران را منتشر کنید تا مردم خودشان انتخاب کنند که پا به مکان های ناایمن بگذارند یا نه.

مهدی چمران

مهدی چمران ، رئیس شورای شهر تهران نیز در جمع خبرنگاران گفت که البته من موافق انتشار این ساختمان های ناایمن هستم چرا که مردم باید بدانند این ساختمان‌ها چه ساختمان‌هایی هستند؛ اما این‌که در این ساختمان‌ها همه موارد ایمنی بررسی شده است یا نه موضوعی است که باید بررسی بیشتری روی آن انجام شود و تصور می‌کنم شهردار تهران نیز همین نظر را دارد.

ناصر امانی

چندی بعد ناصر امانی ، از دیگر اعضای شورای شهر تهران در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه حتی در جاده هم تابلوهای هشدار دهنده دیده می شود، گفت: «مردم حق حیات دارند و وقتی صدها نفر وارد یک ساختمان ناایمن می شوند، ممکن است فاجعه ای رخ دهد. چه اشکالی دارد از قبل، تابلویی نصب کنیم و بگوییم این ساختمان خطرناک است؟ امیدواریم لیست ساختمان های ناایمن که رسما از شهرداری تهران درخواست کردیم منتشر کند به زودی به دست مردم برسد.»

با این وجود، این کار تنها یک بار انجام شد و بعد از آن دیگر پیگیری نشد.

مهدی بابایی

330 هزار ساختمان پرخطر در تهران

مهدی بابایی ، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه این کمیته، جلسات مستمر با کمیته ایمنی آتشنشانی و دستگاه های متولی داشته است، گفت: «330 هزار ساختمان در تهران شناسایی شده اند؛ اما 129 تا از آن ها به دلیل اینکه در محل های پر تردد مثل پاساژها هستند جزء ساختمان های بسیار خطرناک به حساب می آیند. آتشنشانی به مالکان این ساختمان ها، اخطارهای لازم را داده و دستورالعمل های ایمنی را نیز ارسال کرده است. با این وجود، معاون دادستان در تعامل با قوه قضائیه ، در هفته به 3 پرونده ساختمان های ناایمن رسیدگی می کند. در این راستا از مالکان خواسته می شود تا در دادستانی، اخطاریه به آن ها داده شود. در نهایت دادستانی، برای رفع ناایمنی ساختمان مهلت تعیین می کند.»

دادستان کل کشور

با وجود این اظهارات مبنی بر بررسی شدن هفتگی ساختمان های ناایمن تهران و تعیین تکلیف شدن آن ها،  حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور ، درباره انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن، در حاشیه هفتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران ، گفت: «انتشار دادن این مسائل درست نیست، این التهاب ایجاد می‌کند. انتشار هرچیزی مصلحت نیست، شفاف سازی خوب است اما برخی از مسائل را فقط باید مسئولان بدانند و مسئولان باید آن را دنبال کنند و بی توجه نباشد.»

همچنین در گفت و گویی که چند روز پیش دادستان با یکی از خبرگزاری ها داشت، گفته بود: «دادستانی تهران با دستگاه های ذی ربط جلساتی گذاشته و هشدارهایی داده و نامه هایی نوشته است؛ اما این که مدیران مربوط و مسئول به دادسرای تهران اعلام کرده باشند که مثلاً در تهران این تعداد ساختمان ناایمن داریم با این مشخصات و با ذکر این آدرس یا مالک را معرفی کنند یا ساختمان را معرفی کنند، بنابر آنچه دادستان تهران در پاسخ سؤال بنده گفتند که موردی تا به حال نبوده است!»

همچنین دادستان کل کشور گفته است که دادستان تهران با اعلام لیست ساختمان های ناایمن کشور مخالف نیست و گفته است که: «می خواهید اعلام کنید، اعلام کنید.»

قدرت+الله+محمدی+آتش+نشانی

قدرت اله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، در جلسه شورای شهر 24 خردادماه، گفت که لیست ساختمان های ناایمن را منتشر می کنیم و با جان مردم معامله نخواهیم کرد.

با این وجود او در آخرین اظهاراتش گفته است: «انتشار اسامی ساختمان های ناایمن پرخطر از برنامه های اصلی ما نیست بلکه آنچه برای ما مهم است و اولویت دارد این است که باید از این ساختمان‌ها رفع خطر شود.»

حال سوال اینجاست، اگر لیست که چند سال پیش اعلام شده بود با ساختمان های ناایمنی که این روزها راجع به آن صحبت می شود تفاوتی ندارد، چرا مسئولان اینقدر حرف های ضد و نقیض از اعلام شدن یا نشدن لیست ساختمان های ناایمن می زنند و اقدامی عملی در این خصوص دیده نمی شود؟

 

کدخبر: 802304 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟