نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا:عوامل زیادی در ریزش ساختمان متروپل نقش داشتند

به گزارش رکنا، مصطفی متدین روز پنجشنبه در آبادان با بیان اینکه اطلاعات زیادی از ساختمان متروپل نداریم و برای تخریب باید ملاحظات زیادی را مد نظر قرار دهیم افزود: زمین محل احداث متروپل سست بوده و به جای ۶ طبقه ۱۱ طبقه احداث شده ضمن اینکه از مصالح مناسب و استاندارد نظیر سیمان، بتن و حتی ورقه‌ها در ساخت استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه روش‌های اجرا و طراحی و نظارت لازم در پروژه متروپل مناسب نبوده‌اند، گفت:اجرای سقف وافل با ستون‌های فلزی زیاد توصیه نمی‌شود که متاسفانه در متروپل این اتفاق صورت گرفته است.

نماینده تام‌الاختیار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حادثه ساختمان متروپل آبادان بیان‌ کرد: طبق اطلاعات دریافتی تذکراتی درخصوص لزوم تقویت ستون‌های این ساختمان داده شده است و برخی بریده شدن ستون اصلی برای تقویت آن را مطرح می‌کنند که بعید است صحت داشته باشد.

برخورد قاطع با مسببان حادثه

متدین، با اشاره به پیش بینی‌ها درخصوص ریزش ساختمان پیش از واقعه افزود: باید برخورد قاطعی با مسببان این حادثه انجام شود تا درس عبرتی برای سایران باشد.

همه کارگاه‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا پس از حادثه متروپل آماده باش شدند

نماینده تام الاختیار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حادثه ریزش ساختمان متروپل گفت: نیروهای این قرارگاه پس از وقوع حادثه در محل حادثه حاضر شدند و عملیات آواربرداری را با تعدادی ماشین آلات آغاز کردند.

وی افزود: این قرارگاه سه دستگاه لودر، پنج دستگاه بیل مکانیکی، یک دستگاه آب پاش و ۱۵ دستگاه کمپرسی را برای آواربرداری مورد استفاده قرار داده و ۲ دستگاه دام تراک و یک بیل ۷۵۰ نیز بیرون شهر آبادان در آماده باش است، ضمن اینکه سامانه جراحی تخصصی امدادی صحرایی در محل مستقر کرده است.

متدین با بیان اینکه همه دغدغه فعلی ما کشف همه پیکرهای جان باختگان حادثه است، گفت: مردم آبادان در این حادثه سنگ تمام گذاشتند و با برپایی موکب‌های خود به صورت شبانه روزی به نیروهای عملیاتی خدمات رسانی کردند.

وی ادامه داد: با توجه به ناایمن بودن سازه از ما خواسته شد که به محل ساختمان برویم و چگونگی تخریب آن را بررسی کنیم.

متدین با اشاره به نهایی شدن تخریب بقایای ساختمان متروپل افزود: روش‌های مختلفی برای تخریب مدنظر است اما باید بحث‌های روانی را هم‌مدنظر قرار داد.

نماینده تام الاختیار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در پروژه متروپل گفت: ۵۰ جلسه کارشناسی و مدیریتی در تمام ساعات شبانه روز تاکنون درخصوص متروپل برگزار شده است.

۶ خودروی سالم همچنان در توقفگاه برج متروپل پارک هستند

نماینده تام الاختیار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حادثه ریزش متروپل با بیان اینکه ۸۵ نفر از نیروهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا هم اکنون در عملیات آواربرداری متروپل فعالیت دارند، بیان کرد: این قرارگاه  از ابتدای وقوع این حادثه به عنوان امین اموال مردم وارد عمل شد و اقدام به تخلیه اموال مردم از منازل و مغازه‌های اطراف کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۶ خودروی سالم در توقفگاه(پارکینگ) ساختمان متروپل پارک هستند، افزود: بعد از پایان عملیات جست و جوی مفقودان، مرحله تخلیه وسایل و اموال مردم از بقایای ساختمان متروپل و در نهایت مرحله تخریب سازه انجام می‌شود.

متدین بیان کرد: پیش از آغاز عملیات امداد رسانی و آواربرداری نگرانی‌هایی درخصوص ریزش باقیمانده ساختمان وجود داشت که بنده به صراحت اعلام کردم مشکلی پیش نمی‌آید و بعد از آن عملیات شروع شد.

ساخت مجدد متروپل ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه در بر دارد

متدین با بیان اینکه ساختمان متروپل ۴۵ هزار مترمربع مساحت دارد، گفت: ساخت این ساختمان با هزینه فعلی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه در بر دارد.

وی افزود: مساحت زمین متروپل چهار هزار مترمربع است و ۳۰ هزار مترمربع مساحت مفید و قابل عرضه داشته است.

نماینده تام الاختیار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حادثه متروپل با بیان اینکه سازنده با ۲۰۰ میلیارد ریال این ساختمان را احداث کرده است، ادامه داد: اگر ۱۰۰ میلیارد ریال بیشتر برای مقاوم سازی در این ساختمان هزینه می‌شد این فاجعه به طورقطع رخ نمی‌داد.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت یا فقدان آن حاصل یک فرآیند درست یا غلط بوده و اتفاقی نیست، افزود: عوامل زیادی در ریزش ساختمان نقش داشته‌اند برای مثال مردم، کارشناسان و برخی مسوولان در ارتباط با نقص‌های ساختمان اطلاع داشته‌اند ولی هرگز موضوع را به صورت جدی پیگیری نکرده‌اند.

متدین، با اشاره به حادثه ریزش ساختمان پلاسکو گفت:در زمان وقوع آن حادثه، کارشناس رسمی دادگستری بودم و طبق مستندات ، آتش نشانی پیش از وقوع حادثه پلاسکو اخطارها را داده بودند ولی اقدام موثری برای پیشگیری از این حادثه  انجام نشد و آنچه نباید می شد به وقوع پیوست.

  بخشی از ساختمان متروپل آبادان دوم خرداد ۱۴۰۱ فروریخت و تاکنون پیکرهای ۳۷ نفر از جانباختگان این حادثه از زیر آوار خارج شده‌اند.

این حادثه همچنین ۳۷ مصدوم نیز برجا گذاشت که ۳۵ نفر از آنها بعد از درمان از بیمارستان مرخص شده‌اند.

کدخبر: 787610 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟