6 راهکار بعد از گمشدن بیمار آلزایمری + فیلم را ببینید
حجم ویدیو: 34.90M | مدت زمان ویدیو: 00:04:45

بیماری آلزایمر (به انگلیسی: Alzheimer's disease) یک بیماری زوال عصبی است که معمولا به کندی آغاز می‌شود و به تدریج رو به وخامت می‌رود. بیماری آلزایمر یک بیماری علاج‌ناپذیر است را اولین بار یک روانپزشک و پاتولوژیست آلمانی به نام آلویز آلزایمر در سال ۱۹۰۶ میلادی توصیف کرد.رایج‌ترین علامت ابتدایی بیماری آلزایمر، اختلال در حافظه کوتاه‌مدت و مشکل در به یاد آوردن اتفاقات اخیر است.با پیشرفت بیماری آلزایمر، علائم آن می‌تواند شامل مشکلات زبانی، مشکل در آگاهی از موقعیت (گم‌شدن)، نوسان خلقی، از دست دادن انگیزه، اهمال و بی‌توجهی نسبت به خود و مشکلات رفتاری باشد. با وخیم‌شدن آلزایمر، بیمار معمولا از خانواده و جامعه کناره‌گیری می‌کند. به‌تدریج فعالیت‌های بدنی از دست می‌رود که در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

به گزارش رکنا، مسئله آلزایمر و نگرانی های آن یکی از مشکلات اساسی در دوران سالمندی به شمار می آید. زیرا سالمندانی که دچار بیماری آلزایمر می شوند قسمت نگران کننده آن یعنی گم شدن این افراد می تواند بسیار وحشتناک باشد. دلایل مختلف گم شدن بیماران آلزایمری و راه کار هایی برای جلوگیری از آن موارد بسیار مهمی است که در ادامه به آن ها اشاره ای داشته ایم.

اما قبل از اینکه ،برای جلوگیری از گم شدن یک بیمار آلزایمری و دردسرهای پیدا کردن او مواردی رامدنظر داشته باشید، یک سری اقدامات را انجام دهید که به پیدا شدنش کمک می کنید.

این نکات عبارت است از،

کارتهایی تهیه کنید و روی آنها نام بیمار، تلفن، و آدرس خود را ذکر کنید. پشت کارت‌ها، مختصری از سابقه‌ی بیماری او مانند ابتلا به دمانس، دیابت و غیره را ذکر کنید. این کارت‌ها را برای دوام بیشتر در پاکت‌های پلاستیکی قرار دهید (پرس کنید). اطمینان حاصل کنید که یک عدد از این کارت‌ها همواره در جیب بیمار و یا در کیف او قرار دارد تا توسط پلیس یا سایر افراد برای بازگرداندن بیمار به منزل استفاده شود.

    راه بهتر، تهیه‌ی دستبند زینتی یا پلاک آویز گردن است که اطلاعات بیمار را روی آن حک شده است. بیمار معمولاً رغبت بیشتری به پوشیدن این نوع لوازم دارد و شما اطمینان خاطر دارید که همواره همراه بیمار است.

    اگر بیمار تلفن همراه با خود حمل می‌کند، تلفن اضطراری خود را به صورتی در حافظه گوشی او وارد کنید که همواره، اولین شماره قابل رویت در لیست شماره تلفن‌ها باشد.

    در صورت امکان از دستگاه‌های جدید الکترونیکی ردیاب(GPS) که قابل پوشیدن توسط بیمار است، استفاده کنید.

با این حال احتمال می رود که حتی وسواسی ترین خانواده ها که در حال نگهداری از یک بیمار آلزایمری است با یک غفلت خیلی کوتاه شرایط  برای گم شدن او فراهم شود. در ا ین شرایط چند راهکار وجود دارد که در پیدا شدن بیمارآلزایمری کمک خواهد کرد.

1.    در قدم اول و در اولین فرصت با پلیس تماس بگیرید و درخواست کمک کنید. وقتی برای تشکیل پرونده به اداره پلیس مراجعه کردید به این نکات توجه داشته باشید.

مانند: الف) مشخصات فردی

ب) علامت مشخصی که از بدو تولد داشته یا هر نوع علامت خاص دیگر (اعلام مشخصات شناسنامه‌ای او علائم مشخصه وی مانند: لهجه، قد، اندام، رنگ مو، رنگ چشم، وضعیت مو، ریش، سبیل، خال، لوچی چشم، سالک، آثار سوختگی چهره)

ج) آخرین عکس فرزندتان ( با در دست داشتن دو قطعه عکس تمام رخ از آخرین عکس فرد گم شده یا ربوده شده به کلانتری محل مراجعه و مراتب را اعلام نمایید.)

د) مشخصات لباسی که به تن دارد(رنگ و نوع لباس فرد گم شده)

 هـ) مأموران را درجریان بیماری آلزایمر فرد گمشده قرار دهید.

2.    اطراف محل زندگی را جست وجو کنید.

3.    هنگام جستجوی بیمار گم شده، به یاد داشته باشید که بیماران راست دست معمولاً به سمت راست و بیماران چپ دست معمولاً به طرف چپ خود سرگردان می‌شوند.

4.    از دوستان، آشنایان و اقوام برای پیدا کردن ردی از فرد گمشده کمک بگیرید.

5.    به این نکته توجه داشته باشید، آخرین چیزهایی که بیمار فراموش می کند اولین چیزهایی است که به یاد می آورد. باتوجه به این نکته این احتمال وجود خواهد داشت بیمار آلزایمری به محل قدیمی خود و یا محل کار خود بازگردد.

6.    افرادی که دچار بیماری آلزایمر هستند به دلیل اینکه گیج و گنگ هستند مثل افراد بی خانمان بدون هیچ هدفی به راه می افتند. به همین خاطر احتمال می رود توسط مأموران پلیس و یا شهرداری به گرمخانه ها و محل نگهداری افراد کارتن خواب منتقل شود. این محل ها را نیز جست وجو کنید.

    

 

 

کدخبر: 753169 ویرایش خبر
لینک کپی شد
جعفر پاکزاد جعفر پاکزاد
آیا این خبر مفید بود؟