مرگ تلخ زن و شوهر همدانی در خانه / جنازه ها کشف شد

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: زوج میانسال ساکن شهر همدان به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن جان خود را از دست دادند.

«ارتین کمالی» روز دوشنبه افزود: رعایت نکردن اصول ایمنی در نصب دودکش سبب جریان یافتن گاز مونوکسید کربن در داخل منزل مسکونی و مسمومیت این زن و شوهر شده است.

به گزارش رکنا، به گفته وی، با وجود تاکید فراوان کارشناسان به دقت نظر لازم در نصب و راه اندازی لوازم گرمایشی و رعایت استانداردهای لازم در استفاده از این لوازم، اما همچنان بی توجهی به این توصیه ها قربانی می گیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان اضافه کرد: یک زن و سه مرد طی ۶ ماه نخست امسال به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن جان خود را از دست دادند این درحالی است که آمار مرگ ناشی از مسمومیت با گاز در مدت مشابه سال قبل یک نفر بوده است.

کمالی خاطرنشان کرد: همچنین ۲۳ نفر شامل هشت زن و ۱۵ مرد سال گذشته بر اثر مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند که نسبت به سال ۹۸ حدود ۴۴ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: مسمومیت با مونواکسیدکربن به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و حتی زغال روی می دهد و از این گاز به عنوان قاتل خاموش و از این مرگ نیز با عنوان «مرگ خاموش» یاد می شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان، علائم گازگرفتگی را شامل سردرد، سرگیجه و سوزش چشم دانست و گفت: استنشاق گاز مونواکسیدکربن در مقادیر کمتر از ۵۰ppm خطری ندارد و بین ۵۰ تا ۱۰۰ ppm می‌تواند منجر به عوارض نورولوژیک شود و در مقادیر بیشتر از ۱۰۰ppm مرگ فرد را به دنبال دارد.

کمالی افزود: کوچک بودن اندازه مجاری خروجی و لوله‌ مشترک شومینه برای چند واحد مسکونی می تواند منجر به نشت و نشر گاز و مسمومیت و حتی مرگ افراد شود.

کدخبر: 745429 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟