بنیاد مسکن: کانکس به زلزله زدگان "اندیکا" نمی دهیم، خانه ها را سه ماهه می سازیم /پرداخت وام مسکن روستایی و کمک بلاعوض

زلزله اندیکا در روز 12 مهر رخ داد. پس لرزه مهیب زلزله اندیکا که میزان تخریب آن از زلزله نخست برای شهرستان اندیکا بیشتر بود نیز در روز 17 مهر به وقوع پیوست. زلزله اندیکا منجر به خسارت دیدن 120 روستا در این شهرستان شده است. بعد از وقوع زلزله اندیکا، حداقل 400 خانوار روستایی و عشایری منازل خود را از دست داده اند. فعالان جهادی می گویند که هم اکنون خانوارهای آسیب دیده از زلزله اندیکا حداقل به 500 کانکس احتیاج دارند، اما بنیاد مسکن می گوید فعلا برنامه ای برای اهدای کانکس به زلزله زدگان اندیکا ندارد.

آمارهای متفاوت از میزان تخریب خانه های روستایی در زلزله اندیکا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، زلزله هفته گذشته منطقه چلگرد استان چهارمحال و بختیاری که در روز 12 مهر رخ داد و پس لرزه این زمین لرزه که صبح روز 17 مهر به وقوع پیوست، خسارت های زیادی را به مناطق روستایی شهرستان اندیکا وارد کرد؛ به نحوی که براساس استعلام رکنا از مسئولان قرارگاه های جهادی استان خوزستان حداقل 120 روستا در شهرستان اندیکا دچار خسارت های جزئی و شدید بر اثر این زمین لرزه شدند.

بیشتر روستاهای زلزله زده در اندیکا به نوعی روستای عشایری محسوب می شوند که عشایر از منازل موجود در آنها برای گذراندن فصل گرما استفاده می کنند و این افراد در فصل سرما معمولا به مناطق گرمسیری کوچ می کنند. اما بازهم تعداد زیادی از ساکنان روستاهای اندیکا، به صورت ثابت در منطقه حضور دارند و البته تعمیر یا بازسازی خانه های مورد استفاده عشایر نیز باید هرچه زودتر انجام شود.

این در حالی است که براساس اظهارات ایمان محمدی نرگسی، رئیس ستاد مرکزی قرارگاه جهادی انقلاب اسلامی کشور در گفت و گو با رکنا، هم اکنون حداقل 400 خانه در روستاهای اندیکا به طور کامل تخریب شده اند و 1240 منزل روستایی دیگر نیز دچار خسارت شده اند و در مجموع مردم این روستاها با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما و سرمای شدید این منطقه، حداقل به 500 کانکس احتیاج دارند.

این مسائل را با مجید جودی، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان مسئول اصلی بازسازی مناطق زلزله زده اندیکا در میان گذاشتیم و او نیز در گفت و گو با رکنا اظهار داشت: ارزیابی بنیاد مسکن از وضعیت روستاهای زلزله زده شهرستان اندیکا همچنان ادامه دارد، اما براساس آخرین برآوردها به نظر می رسد بین 400 تا 450 خانه نیاز به بازسازی و حدود 1000 منزل روستایی نیاز به تعمیر دارند.

در این میان البته باید توجه داشت که حسین جنتی، مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان صبح امروز درباره آخرین ارزیابی ها از میزان خسارات زلزله اندیکا اظهار کرده است که در زلزله اندیکا 38 روستا خسارت عمده داشتند که مورد ارزیابی قرار گرفتند که در این بین 620 منزل به طور کامل تخریب شده و یک هزار و 300 واحد مسکونی در زلزله اندیکا آسیب دیده اند. در مجموع هم تا کنون آمارهای متفاوتی از میزان تخریب خانه های روستایی اندیکا منتشر شده است.

بازسازی منازل روستاییان ثابت منطقه ظرف 2 تا 3 ماه انجام می شود

جودی اما در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان این که بنیاد مسکن برنامه ای برای تامین اعتبارات لازم جهت تامین کانکس مورد نیاز زلزله زدگان اندیکا ندارد، گفت: ما معتقدیم که بهتر است اعتبارات لازم برای اسکان موقت، هرچه بیشتر به اسکان دائم اختصاص پیدا کند تا بتوانیم هرچه زودتر اسکان دائم زلزله زدگان اندیکا را به نتیجه برسانیم. بنابراین چون ممکن است با تخصیص اعتبار به اسکان موقت و خرید کانکس، در تامین اعتبار لازم برای اسکان دائم زلزله زدگان اندیکا مشکل ایجاد شود، فعلا برنامه ای برای اهدای کانکس به زلزله زدگان اندیکا نداریم.

وی  با تاکید بر این که بیشتر زلزله زدگان اندیکا از عشایر محسوب می شوند، اظهار داشت: از بین حدود 400 تا 450 خانوار روستاهای اندیکا که منازل خود را از دست داده اند، تنها حدود 50 تا 60 خانوار به صورت ثابت در منطقه حضور دارند و بقیه این خانوارها، عشایری هستند که در فصل سرما به مناطق گرمسیری کوچ می کنند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن ادامه داد: درباره آن 50 تا 60 خانوار نیز ما تلاش می کنیم که ظرف دو تا سه ماه آینده، مسکن آنها بازسازی شود تا اساسا این افراد نیازی به اسکان موقت نداشته باشند. اکنون هم اولا این افراد در چادر حضور دارند و ثانیا بسیاری از خانه ها به نحوی تخریب نشده است که سقف به طور کامل پایین آمده، بنابراین این افراد فعلا می توانند در خانه های قبلی خود زندگی کنند تا منازل جدید برایشان ساخته شود.

این مقام ارشد بنیاد مسکن تاکید کرد: در استان چهارمحال و بختاری نیز 50 تا 60 خانوار روستایی نیاز دارند که هرچه زودتر منازل آنها بازسازی شود و امیدواریم بازسازی خانه های این افراد ظرف دو تا سه ماه انجام شود. همچنین ما تلاش می کنیم تا منازل عشایر خوزستان و چهارمحال و بختیاری هم که در فصل سرما در مناطق خود حضور ندارند، تا پایان سال بازسازی شود.

پرداخت وام مسکن روستایی و کمک بلاعوض به زلزله زدگان اندیکا

جودی درباره تسهیلات و کمک های پرداختی دولت به زلزله زدگان اندیکا توضیح داد: قطعا در هفته های آتی یکی از دو وام مسکن روستایی یا بازسازی منازل زلزله زده به زلزله زدگان اندیکا پرداخت خواهد شد. مبلغ هر دو وام 100 میلیون تومان است و ما در نظر داریم هرچه زودتر وام مسکن روستایی را به خانوارهایی که به صورت دائم در منطقه حضور دارند، پرداخت کنیم تا بتوانند بازسازی منازل خود را آغاز کنند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی با تاکید بر این که هیات دولت مبلغی را به عنوان کمک بلاعوض به زلزله زدگان اندیکا پرداخت خواهد کرد، اظهار داشت: پیش از این ما برای زلزله زدگانی که مانند منطقه اندیکا، منازل آنها در مناطق صعب العبور روستایی قرار داشت، کمک بلاعوض 50 تا 55 میلیون تومانی در نظر می گرفتیم، هم اکنون نیز ما از هیات دولت درخواست داریم که این مبلغ برای زلزله زدگان اندیکا مقداری بیشتر شود، اما چون هیات دولت روز یکشنبه آینده در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد، هنوز نمی توانیم مبلغ مشخصی را اعلام کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: وام 100 میلیون تومانی مسکن روستایی، 20 ساله است که سه سال دوره مشارکت مدنی و 17 سال نیز دوره بازپرداخت آن با سود 4 درصد خواهد بود. این وام به همراه کمک بلاعوض دولت و آورده مردم می تواند برای ساختن یک منزل 50 تا 60 متری عشایری کافی باشد و اساسا تا پیش از وقوع زلزله نیز منازل روستایی عشایر این منطقه به اندازه همین 50 تا 60 متر بود.

کدخبر: 729286 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟