توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان به دلیل کشف شواهدی از آثار تاریخی

به گزارش رکنا، محسن معصوم علیزاده گفت: با توجه به قرار گرفتن خیابان باباطاهر در مرکز شهر و تاریخی‌ترین بافت همدان و پیش‌بینی کشف آثار تاریخی در این مکان، کارشناسان میراث‌فرهنگی از ابتدای اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی بر روند اجرای کار نظارت داشتند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان افزود: به دنبال اجرای این طرح، روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در هنگام خاک برداری شواهدی از آثار تاریخی در این محدوده نمایان شد که به صورت موقت تا اعلام نظر دقیق کارشناسان ادامه اجرای کار متوقف شده است و هنوز ابعاد مختلف این اثر شناسایی نشده و در نخستین فرصت در صورت نیاز نسبت به کاوش آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

او تصریح کرد: تلاش می کنیم تا در کنار حفظ آثار تاریخی، مانع فعالیت‌های عمرانی شهر نشویم و به همین دلیل، تیم کارشناسی  به منظور بررسی ابعاد مختلف این اثر تشکیل شده تا هرچه زودتر نسبت به انجام مراحل کار کارشناسی و ادامه روند اجرای طرح تصمیم‌گیری شود.

معصوم علیزاده تاکید کرد: تصمیم داریم در صورت کشف اثر تاریخی، از آن به عنوان یک ظرفیت گردشگری در کنار فعالیت های عمرانی و شهرسازی شهرداری برای شهر همدان استفاده کنیم. همانطور که در همه نقاط استان از میراث‌فرهنگی حفاظت می‌شود، یگان‌حفاظت میراث‌فرهنگی ناظر پروژه بوده تا از هرگونه آسیب و دخل و تصرف در آن جلوگیری شود.

معاون میراث‌فرهنگی استان همدان هم درباره کشف شواهد آثار دیواره تاریخی در حین عملیات پیاده‌راه سازی در خیابان باباطاهر گفت: در حین حفاری در عمق یک و نیم متری در این خیابان یک دیواره تاریخی مشاهده شد که قدمت آن هنوز مشخص نشده است.

حمیدرضا حیدری ادامه داد: میراث‌فرهنگی به این موضوع به عنوان یک ظرفیت نگاه می‌کند و چه بسا پس از آشکارسازی آثار، سایت موزه دیگری در مرکز شهر همدان در معرض دید گردشگران داشته باشیم.

او گفت: عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر به عنوان سومین خیابان و در ادامه پیاده‌راه شدن خیابان‌های منتهی به میدان تاریخی همدان کار عمرانی آن از چند روز قبل توسط شهرداری آغاز شده است.

حیدری با تاکید براحتمال وجود آثار تاریخی در اطراف میدان امام خمینی(ره) و خیابان‌های شش‌گانه شهر همدان، اظهار کرد: همکاران باستان‌شناس بر روی این اثر کار می‌کنند تا دقیقا مشخص شود این آثار تاریخی است یا خیر؟

 

 

 

کدخبر: 994899 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟