دولت برای زنان تحصیلکرده بیکار برنامه ندارد/ زنان متاهل  بدون کار آمار بیشتری دارند/ هزینه تحصیل هر نفر یک میلیون دلار

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، زنان تحصیلکرده‌ بیکار دو برابر مردان تحصیلکرده بیکار هستند؛ در این میان زنان متاهل تحصیلکرده نسبتشان به زنان مجرد بیکار بیشتر است. مدیران آموزش عالی کشور پی در پی بدون هیچ چشم‌اندازی در پذیرش‌های دانشگاهی اقداماتی داشته‌اند به گفته یک کارشناس ورودی برخی رشته‌ها تطابقی با نیاز سنجی بازار کار نداشته و فارغ التحصیلان این رشته‌ها یا بیشتر از نیاز بازار کار بودند و یا هیچ کاری برایشان تعریف نشده است. نتیجه همه این اقدامات این است که امروز ۶۰ درصد بیکاران کشور را زنان تحصیلکرده تشکیل می‌دهند.

هزینه تحصیل یک نفر یک میلیون دلار

همه این‌ها در حالی است که معاون آموزشی وزیر علوم اعلام کرده در ایران برای آموزش یک فرد از ابتدایی تا اینکه از مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شود، نزدیک یک میلیون دلار هزینه می‌شود. یا به تعبیری این گونه می‌شود گفت که در حال حاضر سرمایه‌های میلیون دلاری در گوشه خانه بیکار نشسته‌اند.

بر اساس آمار رسمی و دولتی، حدود ۲۷ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران را زنان تشکیل می‌دهند؛ با این حال سهم آنان از اشتغال در ایران حدود ۱۹ درصد است.

در همین راستا فاطمه عزیزخانی کارشناس کار و دستمزد درباره دختران تحصلیکرده بیکار در جامعه به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده بیکار بیشتر از مردان است همچنین نرخ مشارکتشان در اشتغال کمتر است. این آمار در دنیا به همین نسبت است وقتی نرخ مشارکت در دنیا را بررسی می‌کنیم می‌بینید که زنان در همه کشور‌ها نسبت به مردان مشارکت کمتری دارند.

فاطمه عزیز خانی

ازدواج و بیکاری زنان دو طرف ماجرا

این کارشناس با تفکیک موضوع اشتغال زنان به دو دسته متاهل و مجرد ادامه داد: زنان مجرد نسبت به زنان متاهل نرخ مشارکت بیشتری دارند و بیشتر از سوی کارفرمایان به کار گرفته می‌شوند. علاوه بر اینکه زنان بعد از تحصیلات به دلیل اینکه مسئولیتی در قبال خانواده ندارند مدت انتظارشان برای یافتن شغل مناسب بیشتر است.

دکتر عزیزخانی با اشاره به نرخ مشارکت زنان مجرد و مردان اعلام کرد: نرخ مشارکت در اشتغال زنان مجرد و مردان برابر است. اما این آمار بعد از ازدواج زنان برهم می‌خورد. در اصل زنان با ازدواج از دایره اشتغال خارج می‌شوند.

عدم انعطاف قانون کار در برابر زنان

این کارشناس با انتقاد به عدم انعطاف قانون کار در کشور ادامه داد: قانون کار صرفاً جنبه حمایت مزدی دارد و در این موضوعات تمهیداتی نداشته است و به همین دلیل زنان شاغل تحصیلکرده کمتری داریم. قانون کار منعطف نیست و در این موارد برای بالا بردن نرخ مشارکت زنان می‌تواند فاکتور‌های دورکاری وکار پاره وقت داشته باشد و برای به کار گرففتن انان از سوی کارفرما‌ها امتیازاتی در نظر بگیرد. اما در این موارد برای زنان متناسب با شغل در نظر گرفته شده و دستمزد انعطافی ندارد، در این شرایط کارفرما ترجیح می‌دهد نیروی کار مرد داشته باشد تا نیروی کار زن.

عزیزخانی معتقد است: ازداوج زنان و مادر شدن یکی از عوامل کاهش این نرخ است ا، به طور طبیعی وجود نگاه سنتی در جامعه تحصیلکرده هم این چنین است که وظیفه اصلی زنان را خانه داری و فرزندپروری می‌دانند و اشتغال زنان تحصیلکرده را در درجه دوم اهمیت قرار می‌دهند.

اشتغال زنان کارگران زیرزمینی

دولت برنامه مشخصی برای افزایش نرخ مشارکت زنان ندارد

این کارشناس در رابطه با برنامه دولت برای زنان تحصیلکرده می‌گوید: دولت برنامه مشخصی برای ب کار‌گیری و اشتغال این قشر ندارد. ضمن اینکه در احکام فقهی نان‌آور خانه مرد است و مردان تحصیکرده به دلیل این که مسئولیت تأمین معاش خانواده را دارند و در صورت پیدا نکردن شغل متناسب با تحصیلاتشان به سذعت جذب مشاغل دیگر می‌شوند. حتی اگر متناسب با‌شان اجتماعی‌شان نباشد به سرعت وارد بازار کار می‌شوند ولی در مورد زنان اینچنین نیست. زنان طول مدت بیکاریشان بالاست چرا که زنان ترجیح می‌دهند صبر کنند تا شغل مناسب به دست بیاورند.

اشتغال زنان در مشاغل بی‌کیفیت

دکتر عزیزخانی با اظهار اینکه سهم زنان در اشتغال غیر رسمی بیشتر از مردان است می‌گوید: تنگنا‌های معیشتی زنان را وادار کرده به مشاغلی رو آورند که تا کنون احساس کردند در مشاغل خارج از چارچوب عادی نشان از نیاز معیشتی زنان است. اشتغال زنان در مشاغلی مانند اسنپ و کار‌های ساختمانی و فروش کالا‌هایی مانند مصالح ساختمانی دیده می‌شوند. اشتغال زنان در مشاغل بی‌کیفیت در بنگاه‌های خرد و کوچک نشان دهنده تنگنا‌های معیشتی است. در شرایطی که وضعیت معیشتی زنان و خانواه بهتر باشد رو آوردن زنان به مشاغل بی‌کیفیت کمتر خواهد شد.

 

کدخبر: 986772 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر:آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟