حداقل حقوق کارگران نباید کمتر از حداقل حقوق کارکنان دولت باشد

به گزارش رکنا،عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: دولت باید بداند و بپذیرد که افزایش حقوق کارگران تورم‌زا نیست، چراکه حقوق کارگران هرچقدر افزایش پیدا کند بازهم به دلیل عقب‌ماندگی‌های به‌جا مانده از گذشته صرف خرید مایحتاج ضروری زندگی می‌شود. در واقع این افزایش قدرت خرید را بالا نمی‌برد و این اختیار را ایجاد نمی‌کند که کارگر هرچه خواست خرید کند و نتیجه آن تورم زا باشد.

سید سلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران در شورای عالی کار در جلسات روز‌های آینده و مطرح شدن احتمال افزایش ۲۵ درصدی با توجه به افزایش حقوق درنظر گرفته شده برای کارکنان دولت، گفت: حداقل حقوق کارگران نباید کمتر از حداقل حقوق کارکنان دولت باشد و چه بسا می‌تواند بیشتر هم باشد چراکه کارگران در کار شرایط سخت‌تری دارند و کار آن زحمت زیادی می‌برد. از سوی دیگر ما کارگران فصلی را داریم که بخشی از سال را به‌کلی کار ندارند یا اینکه با مشکلاتی مانند قطع شدن بیمه تامین اجتماعی در اثر مدیریت ضعیف بعضی از مدیران مواجه هستند.

وی ادامه داد: با ذکر این شرایط می‌خواهم بگویم شورای عالی کار در زمان تصمیم گیری برای حقوق و دستمزد کارگران باید به فکر اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد کارگران باشد. علی‌الخصوص بازنشستگان تامین اجتماعی که متناسب‌سازی حقوق این عزیزان هم باید به درستی و در زمان مناسب انجام شود تا مقداری از مشکلات‌شان کاسته شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: حقوق کارگران حقیقتا الان در وضعیت اسفناکی قرار دارد، عزیزان شورای عالی کار باید حتما این را در زمان تصمیم‌گیری مدنظر قرار دهند و به مساله معیشت و عائله مندی کارگران نیز توجه کنند تا ان‌شاءالله تا حدودی شرایط آن‌ها را بهتر کنیم.

ذاکر در واکنش به بهانه‌جویی‌های دولت‌ها در مقابل افزایش حقوق کارگران تحت عنوان تورم و مسائل این‌چنینی، اظهار داشت: دولت باید بداند و بپذیرد که افزایش حقوق کارگران تورم‌زا نیست، چراکه حقوق کارگران هرچقدر افزایش پیدا کند بازهم به دلیل عقب‌ماندگی‌های به‌جا مانده از گذشته صرف خرید مایتحتاج ضروری زندگی می‌شود. در واقع این افزایش قدرت خرید را بالا نمی‌برد و این اختیار را ایجاد نمی‌کند که کارگر هرچه خواست خرید کند و نتیجه آن تورم زا باشد، بلکه صرفاً کمکی به معیشت کارگران خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: نباید پول‌های بادآورده و سرگردان را با حقوق ضروری کارگران مقایسه کرد، این خطای اقتصادی است که هیچ وقت تورم را درست مطرح و بررسی نکردیم که علت آن چیست و صرفاً یاد گرفته‌اند به هر قشر از مردم که می‌خواهیم کمک کنیم می‌گویند این تورم‌زا است.

 

کدخبر: 979585 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟