ویل دورانت گفته بود اگر غرب قانون مترقی امر به معروف را داشت آنجا عریانی و بی حیایی شکل نمی گرفت/ باید به یکپارچگی ملت بیاندیشیم

مینو اصلانی، رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه‌ جامع امام حسین علیه السلام و رئیس سابق بسیج جامعه زنان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا با تاکید بر اینکه این روزها، زمان اتحاد اجتماعی است گفت: ما باید به یکپارچگی ملت بیاندیشیم و در عین حال، به آسیب های اجتماعی نیز توجه داشته باشیم؛ از جمله این آسیب های اجتماعی می توان به  بی حجابی برخی افراد اشاره کرد. اگر بخواهیم در جامعه خانواده های مستحکمی داشته باشیم، رواج کم حجابی، بی حجابی و پوشیدن لباس های نامناسب، خانواده ها را از این موضوع آزرده خاطر می کنند.

فرهنگ ایرانی، توأم با عفاف و زیبایی است

وی در ادامه تاکید کرد: عده ای مجبور هستند لباس هایی با مدهای وارداتی را تهیه کنند که با فرهنگ و اهداف والای کشور ما همخوانی ندارد. فرهنگ ایرانی، توأم با عفاف و زیبایی است، همچنین فرهنگ ایرانی-اسلامی هم آن را تایید می کند؛ یعنی تایید پوشش مناسب و در عین حال مطابق با سلیقه افراد. قائدتا سلیقه ها در سنین مختلف و موقعیت های مختلف متفاوت است و توجه به آن، بسیار ارزشمند است و باعث می شود تنوع در جامعه زیاد شود.

باید به سمتی برویم که امنیت روانی جامعه شکل بگیرد

اصلانی با اشاره به اینکه بی حجابی و رفتن به سمت کشف حجاب ، قدم اول دشمن برای انجام اقدامات خصمانه خود است، گفت: آنها تلاش می کنند از بین رفتن پوشش تا جایی که امکان دارد اتفاق بیفتد. لازم است بدانیم که در جوامع غربی، عریانی و نیمه عریانی شکل گرفته است و فجایعی که در آنجا اتفاق می افتد اصلا قابل کنترل نیست. لذا باید به سمتی برویم که امنیت روانی جامعه شکل بگیرد و همچنین امنیت خانواده ها به مخاطره نیفتد.

امر به معروف باید به عنوان یک قاعده عقلانی برای اداره جامعه توسط مردم استفاده شود

رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام افزود: وقتی آسیب های اجتماعی شکل می گیرد، یک عده با احساس مسئولیت، در راستای رفع آن تلاش می کنند. امر به معروف و نهی از منکر نه فقط در مورد حجاب، بلکه به عنوان یک قاعده عقلانی می تواند برای اداره جامعه توسط مردم استفاده شود تا مشکلات اجتماعی و اقتصادی حل شوند. 

نظر ویل دورانت در مورد امر به معروف و نهی از منکر

اصلانی در ادامه تاکید کرد: «ویل دورانت» که مستشرق است در این خصوص می گوید: من در جوامع اسلامی یک قانون مترقی به نام امر به معروف و نهی از منکر دیدم که اگر جوامع غربی این را می داشتند، حیا و عفاف به سرعت از دست نمی رفت و نیمه عریانی و عریانی شکل نمی گرفت.

امر به معروف در مقابل آسیب های اجتماعی به معنای ایجاد دوقطبی در جامعه نیست

او همچنین افزود: اگر در مقابل آسیب های اجتماعی، امر به معروف شکل می گیرد به معنای ایجاد دو قطبی در جامعه نیست. مردم می دانند که ممکن است یک جا تذکر بگیرند و یک جا تذکر بدهند و این یک رفت و برگشت برای اصلاح جامعه است. در خصوص انتخابات علی رغم همه تبلیغات دشمن که می گفتند «نه به انتخابات» و... با حضور گسترده در انتخابات، راه خودشان را برای ساختن آینده روشن فرزندانشان و ادای تکلیف شرعی از معاندین جدا کردند.

مردم می توانند امر به معروف اقتصادی هم داشته باشند

اصلانی با اشاره به اینکه مردم می توانند امر به معروف اقتصادی هم داشته باشند، گفت: با امر به معروف اقتصادی، افراد می توانند با دلسوزی نسبت به هم دیگر، برای رفع مشکلات اقدام کنند. باید بدانیم از مشکلات اقتصادی قابل حل و پیگیری است ولی یک سری از مشکلات اقتصادی هم جهانی است. نباید خودتحقیری داشته باشیم.

امروز هیچ جا بدون ایران تصمیم های بزرگ منطقه گرفته نمی شود

وی تاکید کرد: امروز هیچ جا بدون ایران تصمیم های بزرگ منطقه ای گرفته نمی شود و ایران یک کشور مقتدر و قابل اتکا است.ما نباید در زمین دشمن بازی کنیم. آنها می خواهند قانون امر به معروف را مصادره کنند و بگویند ایران جامعه دو قطبی دارد؛ در صورتی که شرایط به این شکل نیست. جامعه ایرانی، فردگرا نیست و ما نسبت به هم احساس خواهر و برادری داریم.

در خارج از کشور، اگر کسی به دیگری تذکر دهد از هم دیگر شکایت می کنند

مینو اصلانی همچنین افزود: در خارج از کشور، اگر کسی به دیگری تذکر دهد از هم دیگر شکایت می کنند در صورتی که در کشور ما شرایط اینگونه نیست و ما نسبت به هم احساس مسئولیت می کنیم. اگر کسی پوشش نامناسب داشته باشد باید بداند خانواده خودش نیز به خطر می افتد و این یعنی باید نسبت به دیگران احساس مسئولیت کند. 

او در پایان گفت: موضوعاتی که تحکیم خانواده را به خطر می اندازد به صلاح هیچکس نیست. مسائل مختلف می بایست هر یک جداگانه بررسی شوند؛ لذا به دلیل وجود برخی مشکلات نباید بقیه که راه حل دارند را نادیده گرفت.

کدخبر: 979555 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟