طرح ترافیک قلک شهرداری شده / نوذرپور: انتظار می رود وزارت کشور و شهرداری از تجربیات روز دنیا بهره ببرند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طرح ترافیک ابزاری است که توسط مسئولان شهری اجرا می شود تا تردد ماشین های شخصی در مناطق پرجمعیت و پرترافیک شهری را کنترل کند. هدف از اجرای این طرح، کاهش ترافیک شدید و آلودگی هوا در کلانشهرها مانند تهران است. متولی اجرای آن شهرداری تهران است و این طرح با کمک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ صورت می گیرد.

اجرای طرح ترافیک راهی است که برای دیروز و امروز نیست و پیشینه اش به قبل از انقلاب باز می گردد؛ اما آیا این طرح، مانند گذشته کارکردی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک پایتخت دارد؟ آیا خرید و فروش طرح ترافیک دوای دردهای تهران است یا محلی برای کسب درآمد شهرداری ؟ در این راستا با علی نوذرپور، معاون پیشین سازمان شهرداری‌‌ ها و دهیاری های کشور و شهردار اسبق منطقه 22 تهران به گفت و گو نشستیم.

او در ابتدا گفت: شهروندان برای ورود به محدوده طرح ترافیک، علاوه بر جریمه، عوارض نیز پرداخت می کنند. همچنین اگر ماشین ها برگه معاینه فنی هم نداشته باشند و دوربین ها تردد آنها را ضبط کنند، برایشان جریمه صادر می شود. در واقع برنامه این بوده که این اقدامات محدود کننده به گونه ای عمل کنند که تردد کمتری در محدوده های پرترافیک انجام شود و خودروهایی که آلودگی کمتری دارند وارد این محل ها شوند.

نوذرپور در ادامه تاکید کرد: حال این طرح، به درستی انجام نمی شود؛ چراکه تعدادی از دوربین هایی که باید کار کنند تا تصاویر ورود و خروج را ضبط کنند خراب شده است. این به مدیریت کنترل ترافیک و کمبود تجهیزات برای تعمیرات بر می گردد. همچنین معاونان حمل و نقل و ترافیک بارها تغییر کرده اند و نمی توان انتظار داشت وضعیت از این بهتر شود.

وی با اشاره به اینکه طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا همچون گذشته بازدارنده نیست، گفت: از سویی دیگر، جرایم هم به روز نیست و این موجب می شود چنین طرح هایی، نتیجه ای برای رفع آلودگی هوا و ترافیک نداشته باشد.

علی نوذرپور با تاکید بر اینکه شهرداری نمی تواند این طرح را کنار بگذارد چراکه در محدوده مرکزی شهر ترافیک سنگین تر از پیش خواهد شد، افزود: این طرح نیازمند تکمیل است و باید دانست معضل آلودگی هوا با یک خط و مرز کنترل نمی شود. وقتی وسایل نقلیه شخصی و عمومی فرسوده باشند، نمی توان انتظار داشت با این طرح ها و خط کشی ها آلودگی هوا از بین برود.

معاون پیشین سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در پایان گفت: طرح های ترافیک، زوج و فرد و کاهش آلودگی هوا، ماحصل فکر و ایده و برنامه گذشتگان بوده است و کم نتیجه بودنش را شاهد هستیم. انتظار می رود وزارت کشور که دو دفتر مجزا در ستاد و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در حوزه حمل و نقل دارد و همچنین شهرداری تهران که تشکیلات زیادی در حوزه حمل و نقل دارد، از متخصصان و تجربیات روز دنیا بهره ببرد و اقدامات جدیدی در دستور کار قرار دهد. با این وجود، در حال حاضر مشکلی که در شهرداری ها و دولت دیده می شود مربوط به مدیرانی است که در حوزه هایی کار می کنند که تجربه و تخصص کافی ندارند و طبق مصلحت های سیاسی انتخاب می شوند.

کدخبر: 976959 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟