قیمت نجومی داروهای  پس نزدن کلیه بیماران پیوندی در بازار آزاد /فقط در بیمارستان هاشمی نژاد میانگین هفته‌ای 3 کلیه پیوند زده می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، محمدجواد سلیمانی، رئیس بخش پیوند کلیه بیمارستان هاشمی نژاد تهران در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه چه مواردی منجر به آسیب رسیدن به کلیه ها و در نهایت فرارسیدن مرحله ای که پیوند کلیه ضروری می شود، می گوید: زمانی که فقط کمتر از 10 درصد کلیه فعالیت داشته باشد، نارسایی کلیه ظهور پیدا می کند که به دیالیز و پیوند کلیه منجر می شود. برخی بیماری های مادرزادی وجود دارند که اگر به موقع شناخته شوند، می تواند از بروز اتفاقات سخت تر جلوگیری کند. برای مثال اگر برگشت ادرار، عفونت های ادراری در دوران نوزادی و... به موقع شناخته شوند، بافت کلیه از دست نمی رود و بیماری آنقدر پیشروی نمی کند. 

وی در ادامه تاکید می کند: همچنین برخی بیماری های ژنتیکی و بیماری هایی که مربوط به انسداد کلیه به وسیله سنگ ها هستند نیز منجر به آسیب رسیدن به کلیه می شوند. همچنین بزرگ شدن پروستات نیز یکی از علت هاست. از سویی دیگر، نفریت ها نیز می توانند منجر به نارسایی کلیه ها شوند.

نگه داشتن ادرار می تواند کلیه ها را از کار بیندازد؟

این پزشک متخصص در ادامه در پاسخ به اینکه آیا نگه داشتن ادرار می تواند منجر به نارسایی کلیه ها شود یا خیر؟ می گوید: نگه داشتن ادرار بسیار مضر است. زمانی که کلیه ها نتوانند ادرار را به طور نرمال وارد مثانه کنند می تواند منجر به نارسایی کلیه ها و مثانه به اصطلاح «تنبل» می شود. دیر به دیر ادرار کردن عادت رفتار اشتباهی است که مثانه را حجیم می کند و منجر به آسیب رسیدن به کلیه ها می شود. البته این اتفاق با یک یا دو بار نگه داشتن ادرار رخ نمی دهد و طی دوران طولانی رخ می دهد.

داروهای جلوگیری از پس نزدن کلیه پیوند شده در بازار آزاد حدودا 60 میلیون تومان است

رئیس بخش پیوند کلیه بیمارستان هاشمی نژاد تهران در خصوص تامین دارو برای این دسته از بیماران توضیح می دهد: برخی از داروها جزء نسل های جدید داروهای پیوند کلیه هستند که برای جلوگیری از پس زده شدن کلیه های اهدا شده مصرف می شوند. همچنین برخی دیگر از داروها در پروسه کنترل نفریت، استفاده می شود. اینها داروهای گران قیمت و حیاتی هستند و اگر به موقع مصرف نشوند، ممکن است کلیه پیوند شده، پس زده شود. از زمانی که مشکلات ارزی به وجود آمد در زمینه تامین این داروها نیز مشکلاتی به وجود آمده است. 

محمدجواد سلیمانی با اشاره به اینکه این داروها با قیمت های بسیار بالا در بازار آزاد به فروش می رسند، می گوید: اگر بیماری بخواهد از بازار آزاد این داروها را تهیه کند، می بایست حدودا 60 میلیون تومان هزینه کند تا در یک پروسه درمان یک هفته الی ده روزه از آنها استفاده کند و افرادی که وضع مالی خوبی ندارند در این میان به مشکل بر می خورند.

وی در تبیین گفته هایش می افزاید: البته تا زمانی که از وجود دارو مطمئن نباشیم، عمل پیوند را انجام نمی دهیم چراکه با پس زده شدن کلیه گویی پیوندی انجام نشده است. 

کدام رنج سنی بیشتر درگیر نارسایی کلیوی می شوند؟

رئیس بخش پیوند کلیه بیمارستان هاشمی نژاد تهران می گوید: در تمام رنج های سنی نارسایی کلیه را می بینیم؛ از اطفال گرفته تا سنین خیلی بالا. اما عمده افرادی که پیوند کلیه انجام می دهند در سنین 25 سال تا 50 سال هستند و لازم به ذکر است که بیشتر مردان گرفتار این مشکل می شوند. 

مردان 3 برابر بیشتر از زنان به سنگ کلیه مبتلا می شوند

او با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که مردان بیشتر از زنان درگیر نارسایی کلیوی می شوند، ابتلای بیشتر به سنگ کلیه است می گوید: مردان سه برابر بیشتر از زنان به سنگ کلیه می شوند. 

مشخص نیست در کدام مناطق ایران نارسایی کلیوی بیشتر است؛ کمبود کار پژوهشی و آسیب به بخش پزشکی کشور

این پزشک متخصص تاکید می کند: آمار دقیقی از اینکه در چه مناطقی نارسایی کلیوی بیشتر یا کمتر است نداریم. اگر آمار می داشتیم می توانستیم برنامه ریزی های بهتری برای پیشگیری یا مواجهه با این اتفاق ناگوار داشته باشیم. داشتن آمار و نقشه ای از میزان پراکندگی نارسایی کلیه در کشور می تواند تا حد زیادی از مرگ و میرها و هزینه های تحمیلی به نظام سلامت پیشگیری کند. 

محمدجواد سلیمانی همچنین در ادامه می افزاید: عمده کسانی که به بیمارستان های دولتی برای پیوند کلیه و دیالیز مراجعه می کنند افراد کم توان مالی هستند. البته این بیماری جزء بیماری های خاص است و بیمه ها تا زمانی که بیماری از فاز حاد خارج شود تحت پوشش صد در صدی قرار می دهند. اما بیمارانی که بیمه ندارند در این میان دچار مشکلات اقتصادی زیادی برای تامین هزینه درمان می شوند. از سویی دیگر، در فرهنگ ما این وجود دارد که تا زمانی که درد بسیار حاد نشده است به پزشک مراجعه نمی کنیم و متاسفانه در این مورد مشاده می شود که افراد بعد از اینکه کلیه شان تا حد زیادی آسیب دیده است به ما مراجعه می کنند در صورتی که شاید قبلا می شد با یک عمل نیم ساعته برخی از مشکلات را حل کرد.

وی می گوید: ما در بیمارستان هاشمی نژاد، از سراسر کشور مراجعه کننده داریم و این باعث می شود که توان رسیدگی به همه را نداشته باشیم. برخی از افراد برای عمل، چندین ماه در نوبت می مانند. رئیس بیمارستان و پزشکان تمام تلاششان را می کنند و ظرفیت این بیمارستان، بیش از این جوابگو نیست.

پیوند کلیه در ایران ارزان تر از سایر کشورهای جهان

او در ادامه با اشاره به اینکه قابلیت توریسم سلامت در ایران نادیده گرفته می شود می گوید: عمل پیوند کلیه در ایران خیلی ارزان تر از سایر کشورهاست. بیمارانی که از خارج از کشور به ما مراجعه می کنند، با هزینه ای کمتر از 10 هزار دلار، می توانند اینجا کارهای درمانشان را پیگیری کنند؛ در صورتی که ترکیه بالای 55 هزار دلار هزینه دریافت می کند. قبلا توریست در این حوزه خیلی زیاد بود و در یک سال، حدودا 60 بیمار خارجی را پیوند کردیم. اما در زمان وزارت آقای هاشمی، یک عمل پیوند کلیه برای یک فرد خارجی در یک کلینیک غیرمجاز انجام شد که نتایج خوبی نداشت و از آن زمان به بعد عمل پیوند برای افراد خارجی ممنوع اعلام شد اما با دریافت یک سری از مجوزها این کار امکان پذیر است. 

سلیمانی در پایان می افزاید: میانگین هفته ای دو الی 3 کلیه مرگ مغزی را پیوند می زنیم. اهدای زنده هم در همه دنیا می گویند خرید و فروش نیست ولی در پشت پرده وجود دارد و پیوند مرگ مغزی آنقدر در جهان وجود ندارد که بتواند جوابگوی این تعداد از نیاز افراد به پیوند کلیه باشد. 

کدخبر: 971076 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟