استان هرمزگان فقط دو محیط بان دارد / حضور غیر مسئولانه گردشگران در جزیره شیدور تهدید جدی برای لاک پشت‌ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حبیب مسیحی مدیرکل محیط زیست هرمزگان گفت: یکی از موارد زیست محیطی که در این استان نگران‌کننده است ورود گردشگران در «جزیره شیدور» است، این جزیره پناهگاه حیات وحش است و محل اسکان پرندگان و زیستگاه لاکپشت های آبی است. این گونه‌ها در اوایل اسفند ماه برای تخم‌گذاری وارد این جزیره می‌شوند و بعضا گردشگران با تجاوز به زیستگاه آنان و زدن کمپ در محل تخم‌ریزی مانع انجام این سیکل می‌شوند.

وی در توضیح ظرفیت‌های بالقوه استان هرمزگان گفت: تنوع اکوسیستم این استان باعث شده تا تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی منحصر به فردی داشته باشد. از ارتفاعات ۳ هزار متری و هم جواری با دریای عمان با عمق ۲۲ هزار مترگرفته تا حوزه خلیج فارس با سواحل مرجانی، که جزء اکوسیستم‌های پرتولید و بزرگترین جنگل‌های مانگرو در غرب آسیا و ایران را دارد.

مسیحی با اشاره به آخرین پایش صورت گرفته گونه‌های جانوری انجام شده افزود: تا کنون ۳۸۹ گونه پرنده اعم از بومی و مهاجر در استان شناسایی شده و بیش از هفتادگونه پستاندار دریای و علف خوارانی مانند کل و بز و آهو ی ایرانی و آهوی کوهی یا آهوی دره شوری که منحصر به فرد جزیره فارون است، بیشترین جمعیت جانوری را دارند.

این مسئول در ادامه  با معرفی تنوع دلفین های این استان افزود: دلفین گوژپشت در آب‌های ساحلی کم عمق و جنگل های حرا شنا می‌کند و دلفین بینی بطری که اطراف جزیره هنگام ودیگر جزایر قابل مشاهده است. دلفین بدون باله هم در این استان زیست می‌کند. علاوه بر اینکه تنوع نهنگ‌ها درآب‌های استان دیده شدند.

مشاهده کوچکترین  پستاندار جهان در استان هرمزگان

مسیحی با اشاره به مشاهده کوچکترین پستاندار جهان در این استان گفت: حشره خوار کوتوله کوچکترین پستاندار جهان است که در جزیره‌های استان مشاهده شده است.

وی با اعلام اینکه جزایر این استان پناهگاه پرندگان مهاجر هست تشریح کرد: پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در سواحل تغذیه می‌کنند، مانند تلیله بزرگ که در خطر انقراض است. پرندگانی مانند عقاب و شاهین که به ارتفاعات مهاجرت می‌کنند. پرندگان زمستان گذر هم با فصل بهار مهاجرت می‌کنند. برخی پرندگان هم با فصل بهار برای تخم‌گذاری به استان مهاجرت می‌کنند وبا پایان فصل تابستان هم از جزایر خارج می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست استان هرمزگان در باره حیات علفخوارن گفت: خشکسالی منجر به کمبود علوفه و آب در حیات گونه‌های جانوری علف خوارمی شود و مشکلاتی به وجود می‌آورد به طور مثال گونه‌های حیات وحش برای تهیه آب و غذا به مناطق بومی پناه می‌برند و همین موضوع باعث شیوع بیماری‌های حیوانات اهلی به وحشی خواهد شد که با واکسیناسیون دام‌ها در تلاشیم از بروز آن پیشگیری کنیم، بعضا شاهد انتقال بیماری به حیات وحش بودیم وقتی این اتفاق می‌افتد با تعارض در حیات وحش مواجه می‌شویم و ببر و پلنگ برای تغذیه به دام‌ها حمله می‌کنند.

وی با اشاره به آلودگی‌های نفتی در تالاب شور شیرین آب میناب و نواحی شرق استان هرمزگان گفت: تفاوت نرخ سوخت باعث شده آلودگی‌های محموله‌های سوختی که در تعقیب و گریز‌های قاچاقچیان با ماموران مرزبانی به وجود می‌آید خطرات زیستی برای تالاب‌ها، دریا، پرندگان، دلفین‌ها و حیات جنگل‌های حرا به وجود می‌آورد.

مسیحی در مورد تالاب‌های استان گفت: اغلب تالاب‌های استان دریایی هستند، نیاز آبی شیرینشان در فصول بارندگی تأمین می‌شود و سطح آب آن‌ها بر اساس جزء مد آب دریا تأمین می‌شود و مشکلی به وجود نمی‌آورد.

کدخبر: 967658 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟