بیمارستان‌ها ورشکسته‌اند نمی‌توانند استاندارد خدمات را تامین کنند/تعرفه ها با واقعیت اقتصادی جامعه منطبق نیست

کیانوش جهانپور، سخنگوی اسبق وزارت بهداشت و درمان کشور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور داریم در زمینه نظام تعرفه‌گذاری در خدمات درمانی است. قاعدتاً با تعرفه‌های فعلی بسیاری از مشکلات و مصیبت‌های نظام سلامت نه تنها رفع نمی‌شود بلکه رو به افزایش است.

فرق بیمارستان خصوصی و دولتی فقط دب بخش هتلینگ آن است

جهانپور ادامه داد: بخش خصوصی تنها تفاوتی که با بخش دولتی دارد ،هتلینگ آن است وگرنه خدمات درمانی به طور یکسان در هر دو بخش داده می‌شود و اگر این طور نباشد خلاف قانون و خلاف اخلاق پزشکی است.

وی با تأکید بر نبودن تفاوت در خدمات درمانی بخش دولتی و خصوصی افزود: شما نمی‌توانید بگویید جراحی‌ها در بخش خصوصی و دولتی تفاوتی دارند و تصورش هم مجرمانه است اگر فکر کنید در بخش خصوصی مثلاً بخیه بهتر و بیشتر‌زده می‌شود. چنین چیزی نیست و نمی‌تواند هم باشد. تفاوت تعرفه فقط در تفاوت خدمات هتلینگ می‌تواند باشد  و باعث تفاوت بخش خصوصی و دولتی است.

بیمارستان ها ورشکسته اند و نمی توانند هزینه استاندارد خدمات را تامین کنند

سخنگوی اسبق وزارت بهداشت و درمان کشور با اشاره به یکی از مهمترین عوامل مشکلات بخش درمان گفت: با توجه به اینکه تعرفه خدمات درمانی واقعاً مشکل ساز شده است بلکه مصیبت‌زا شده، قاعدتاً بخش دولتی سوای ضعف‌ها و نواقص مدیریتی در مقایسه با خود بخش دولتی می‌تواند داشته باشد خود تعرفه است که مشکل ساز شده و« بیمارستان‌ها به یک بخش ورشکسته اقتصادی تبدیل شده و نمی‌توانند هزینه‌های استاندارد خدمات خود را از محل بودجه دولتی، بیمه و پرداختی بیمارتأمین کنند».

تعرفه ها با واقعیت اقتصادی جامعه منطبق نیست

جهانپور بیان کرد: برآورد تعرفه‌ها واقعی نیست و با واقعیت‌های اقتصادی جامعه منطبق نیست. وقتی که تعرفه‌ها با واقعیت‌ها اقتصادی همگام نیست و بالطبع شاهد حذف و تضعیف برخی خدمات جانبی برای بیمار و همراه می‌شوید.

وی فقدان یک نظام اعتبار سنجی مستقلی در حوزه سلامت را از بزرگترین ضعف‌های سیستم بهداشت و درمان دانست و افزود: نظام اعتبار سنجی مستقلی در حوزه سلامت نداریم آنچه تا کنون عموماً در پیکره نظام سلامت انجام می‌شده خیلی پذیرفتنی نیست.

هیچ نهادی به صورت مستمر بیمارستان‌ها را اعتبار سنجی نمی‌کند

جهانپور با تأکید بر راه‌اندازی سامانه اعتبار بخشی تأکید بر اینکه هیچ نهادی به صورت مستمر بیمارستان‌ها را اعتبار سنجی نمی‌کند گفت: بیمارستان‌ها باید در یک بستر سالم در خدمات دهی به رقابت بپردازند تا مورد ارزیابی قرار گیرند. متغیر‌های اعتبار بخشی در بخش خدمات و تلاش بیمارستان‌ها برای حفظ و جذب مشتری و کیفیت خدمات شکل خواهد گرفت.

 

 

 

 

 

کدخبر: 966672 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟