آماری از ساختمان های خالی دولتی و تجاری نیست / دولت واحدهای تجاری خالی خود را به دانش بنیان‌ها اجاره دهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، واحدهای مسکونی خالی در تهران کم نیستند؛ اما از آنها که بگذریم، می بینیم این «خالی» بودن ها، گریبان واحدهای تجاری را نیز گرفته است. واحدهایی که بعضا در برج های مناطق مختلف تهران قرار دارند و خالی بودنشان، فقط ضرر است و بس! بعضی از این واحدها که از قضا دولتی هم هستند، می توانند کارایی های بهتری داشته باشند؛ اما راکد در یک گوشه از شهر افتاده اند.

فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه فضاهای تجاری این روزها باتوجه به توسعه فضای مجازی، دیگر به شکل سنتی از آنها استفاده نمی شود، گفت: این یعنی کسانی که در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند، سرمایه شان قفل شده است. حال در این شرایط، در موقعیت های خیلی خاص، سرمایه گذاری در فضای تجاری ممکن است جذابیت خاصی داشته باشد و سرمایه گذاران و مردم از آن استقبال کنند؛ ولی این موضوع به طور عام، اینگونه است که فضاهای تجاری مثل سابق نخواهدبود؛ چراکه وجود واحدهای خالی تجاری ناشی از این  است که تعریف «مکان» تغییر کرده است.

او افزود: در این میان، دولت می تواند با همکاری شهرداری ها، این املاک تجاری دولتی خالی را در قالب طرح های حمایتی در اختیار برخی از صنوف یا شرکت های دانش بنیان قرار دهد. وضعیت رکودی که دارند آنها را خارج کنند.

این کارشناس حوزه مسکن در ادامه در پاسخ به اینکه دستگاه هایی که اجازه مولدسازی دارند نیز می توانند به جای فروش املاک، وارد این سبک اجاره داری شوند یا خیر گفت: دستگاه های دولتی می توانند چنین کاری بکنند اما باتوجه به هزینه هایی که دارند بیشتر ترجیح می دهند که املاکشان را بفروشند تا اینکه آنها را اجاره دهند. 

فرشید ایلاتی افزود: در دنیا، نهادهای توسعه گری وجود دارند که اجاره داری حرفه ای انجام می دهند. این نهادهای توسعه گر، لیست املاک دستگاه ها، نهادها و سازمان ها را شناسایی می کنند و به صورت گروهی و حرفه ای این املاک را اجاره می دهند. همچنین از این طریق، هزینه را برای دستگاه ها کاهش می دهند؛ لذا برای دستگاه های دولتی افزایش بهره وری را نیز در پی خواهدداشت. البته همه اینها منوط به آن است که آماری از تعداد واحدهای مسکونی و تجاری خالی داشته باشیم. سامانه های املاک در کشور دیتای ضعیفی دارند و برای همین، آماری از اینکه چه تعداد واحد خالی در کشور وجود دارد نداریم. ضعف در موضوع اجرای مالیات بر خانه های خالی هم به همین دلیل است.

کدخبر: 955986 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟