برج های غرب تهران مقصر آلودگی هوا نیستند مگر اصفهان منطقه 22 دارد / وزارت نفت باید به موضوع کیفیت بنزین رسیدگی کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تهرانی ها در اتاق گازی به وسعت پایتخت کشورشان تنفس می کنند و خبری از اجرای قانون هوای پاک نیست. قانونی که قرار بود هوایی که در آن نفس می کشیم را تا حدی مطبوع کند ولی به نظر می رسد برای یک کشورِ در حال توسعه، بیش از حد آرمانی است.

حال با مهدی بابایی ، عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران به گفت و گو نشستیم تا ببینیم برای این معضل چندین و چند ساله چه باید کرد و سرمنشا مشکل اصلی از کجاست.

او در ابتدا در پاسخ به اینکه چقدر برج سازی های منطقه 22 تهران موجب تشدید آلودگی هوا به سبب جلوگیری از ورود باد از سمت غرب پایتخت به مناطق مرکزی شود، گفت: آیا شهرهای دیگر کشورمان از جمله اصفهان، تبریز، اراک و... نیز برج سازی داشته اند که الان درگیر آلودگی هوا هستند؟ نمی توان تمام مشکل را بر گردن برج سازی در منطقه 22 تهران انداخت. معضل اصلی مربوط به استفاده از خودروهای شخصی، عدم توجه به استفاده از سوخت های پاک و توسعه نیافتن حمل و نقل عمومی است. حلال مشکل آلودگی هوا وزش باد نیست؛ چراکه آن فقط یک مُسکن مقطعی است. آن چیزی که می تواند مشکلات را حل کند، برنامه ریزی بلندمدت برای این مشکل است.

وی در ادامه به موضوع کیفیت بنزین هم اشاره و تاکید کرد: وزارت نفت باید به موضوع کیفیت بنزین رسیدگی کند. ما هم خیلی در این حوزه نظارت ویژه ای نداریم؛ ولی همانطور که مسئولان مربوطه گفته اند، بالاترین کیفیت بنزین را در تهران استفاده می کنند.

بابایی گفت: من به عنوان یک عضو شورای شهر، هنوز عزم ملی برای رفع آلودگی هوا نمی بینم و این نگرانی وجود دارد که چند سال دیگر قرار است همچنان مشکل آلودگی هوا را داشته باشیم یا خیر!

مهدی بابایی تاکید کرد: باتوجه به اینکه قانون هوای پاک یک موضوع چند جانبه است و دستگاه های زیادی متولی اجرای آن هستند، باید یک فرد مثل معاون اول رئیس جمهور این مهم را راهبری کند تا این قانون به نتیجه برسد.

این عضو شورای شهر تهران در خصوص اقدامات انجام شده در شورای شهر و شهرداری تهران در راستای کاهش آلودگی هوای تهران نیز گفت: امسال بیش از 40 درصد بودجه مدیریت شهری را برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفتیم. در این راستا امیدواریم که سال دیگر در همین زمان، ظرفیت متروی تهران دو برابر شده باشد. این اتفاق مهم باعث می شود که توجه مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش و استفاده از خودروی شخصی کاهش پیدا کند. همچنین قرار بر این است که سال بعد نیز همین رویکرد را در بودجه ریزی داشته باشیم و به حمل و نقل عمومی توجه ویژه ای داشته باشیم.

مهدی بابایی، عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه در خصوص مازوت سوزی گفت: این دغدغه هم وجود دارد که اطراف تهران مازوت سوزی وجود دارد؛ با این وجود مسئولان این موضوع را تکذیب کرده اند؛ اما عده ای نگران هستند که آیا چنین چیزی اتفاق می افتد یا خیر. آنچه مهم است این است که مازوت فقط یکی از عوامل آلودگی هواست و عامل اصلی استفاده از خودروهایی با سوخت فسیلی است. تا زمانی که این معضل مهم برطرف نشود، هیچ موفقیت جدی نخواهیم داشت. 

وی در پایان گفت: اگر با این فرمان پیش برویم، ممکن است در تهران به موفقیت های نسبی برسیم ولی بعید می دانم در شهرهای دیگر اتفاق خاصی رخ دهد و آلودگی هوا کاهش پیدا کند.

کدخبر: 952088 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟