افزایش ترافیک و آلودگی هوا با مسافرکشی خودروهای پلاک شهرستان در تهران / حتی عوارض طرح ترافیک هم نمی دهند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، گویا وجود آلودگی هوای تهران ، این روزها مثل نان شب برای مردم واجب شده است و اگر روزی هوا آلوده نباشد، شهروندان تعجب می کنند! در این شرایط، دستگاه های زیادی متولی اجرای قانون هوای پاک هستند و هر کدام هم یک گوشه ای از کار را باید بر عهده بگیرند؛ اما هر قانونی که اجرایی شدنش وابسته به تعداد زیادی از دستگاه ها باشد، معمولا با شکست مواجه می شود.

 

در این شرایط، این فقط مردم هستند که قربانی بی تدبیری های خواسته یا ناخواسته مسئولان مربوطه می شوند. اینگونه است که سالانه ۴۵ هزار مرگ ناشی از آلودگی هوا در کشور وجود دارد که در این میان، هفت درصد مرده زایی است!

ره آورد مسافرکشی ماشین های با پلاک شهرستان در تهران؛ آلودگی هوا و ترافیک مضاعف!

در این میان، در شهر تهران، تردد خودروهایی با پلاک شهرستان های دیگر، بیش از پیش به چشم می آید. خودروهایی که قالبا یا در یک خط مشخص مسافرکشی می کنند یا در تاکسی های اینترنتی مشغول به کار هستند. خودروهایی با مالکانی از شهرستان های مختلف در پایتخت، که بعضا شب را یا در ماشین خود می خوابند یا در حاشیه شهر اسکان یافته اند تا بتوانند از مسیر پر سود جا به جایی مسافر در تهران؛ عایده ای برای خود و خانواده شان داشته باشند؛ اما با تردد بی حد و حصرشان، یکی از مهم ترین موجبات تشدید آلودگی هوا و ترافیک را در شهر فراهم می آورند. در این خصوص با رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران به گفت و گو نشستیم تا ببینیم راه حل رهایی از این شرایط برای پایتخت چیست؟

مسافرکشی با ماشین های با پلاک شهرهای دیگر، خلاف قانون است

سید جعفر تشکری هاشمی ، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه پلاک هر خودرو، متعلق به همان شهر و استانی است که خودرو در آن شماره گذاری شده است و طبق دستورالعمل های راهنمایی و رانندگی، این خودروها باید در همان شهر فعالیت کنند، گفت: امکان مسافرت برای این خودورها فراهم است؛ ولی اینکه نقل مکان کنند و با شماره پلاک شهرستان دیگر، در شهر دیگری مشغول به کار شوند، اقدامی خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی است.

وی در ادامه افزود: پدیده مهاجرت های مجردی با خودرو برای کسب و کار به تهران؛ بسیاری از محلات پایتخت را درگیر ترافیک و آلودگی هوا کرده است. برخی مناطق مملو از خودروهایی با شماره پلاک شهرهای دیگر کشور هستند که به صورت گروهی مراجعه کرده اند و خطی را برای خودشان تشکیل داده اند که زیر نظر سازمان تاکسیرانی نیست و فعالیتشان کاملا غیر قانونی است. همچنین این خودروها در تاکسی های اینترنتی نیز فعالیت می کنند. این شرکت ها هم این مقررات را نادیده گرفته اند؛ لذا شاهد انبوه این خودروها در پایتخت هستیم.

«طرح ترافیک» برای تهرانی ها محدودیت و جریمه دارد ولی ماشین های با پلاک شهرستان راحت تردد می کنند

سید جعفر تشکری هاشمی تاکید کرد: تاکسی های آنلاین تعداد خیلی زیادی از این ماشین ها را جذب کرده اند که از نظر امنیتی، ترافیکی و آلودگی هوا مشکلات زیادی را به وجود آورده اند. لازم به ذکر است این خودروها عوارض طرح ترافیک را نیز پرداخت نمی کنند. از سویی دیگر، شهرداری هم ساز و کاری برای دریافت عوارض از این خودروها ندارد؛ لذا طرح ترافیک برای ساکنان تهران به عنوان یک محدودیت شمرده می شود و برای خودروهایی که از شهرستان ها می آیند هیچ فرقی با سایر نقاط شهر ندارد و هیچ جریمه ای برایشان در نظر گرفته نمی شود.

وزارت کشور و راهنمایی و رانندگی، به ساماندهی مسافرکشی ماشین های با پلاک شهرستان در تهران ورود کنند

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در پایان گفت: در اینجا، مداخله پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت کشور بسیار مهم است. آنها باید هرچه سریعتر در این خصوص تصمیم گیری کنند چراکه بیکاری در شهرهای دیگر وجود دارد، بسیاری از افراد با خرید خودروهای ارزان راهی تهران می شوند و معضلات آلودگی هوا و ترافیک را برای پایتخت نشینان سنگین تر از پیش می کنند.

 

کدخبر: 951878 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟