فردا جلسه شورای عالی کار برگزار می شود / آقای وزیر از دعوت افرادی که از جامعه کارگری نیستند در شورا استقبال نکنید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هفته ای که گذشت کارگران منتظر برگزاری جلسه درباره مزد بودند؛ اما این اتفاق رخ نداد. بالاخره پس از تأخیر یک ماهه در برگزاری جلسه شورای عالی کار، فردا ۸ آبان ماه ۱۴۰۲ جلسه شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمای برگزار می شود.

در این راستا که عدم برگزاری جلسه شورای عالی کار، چه پیامدهایی می تواند برای جامعه کارگری داشته باشد، با احسان سهرابی، فعال حوزه کار و کارگری به گفت و گو نشستیم. او در این خصوص به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: همانطور که در نص قانون کار صراحتا اشاره شده است که سه نماینده اصلی کارگری قانون گذار در ماده ۱۶۷ پیش بینی کرده است و سایر تشکلات منبعث از ماده ۱۳۱ قانون کار، به صورت غیررسمی در جلسه حضور پیدا می کنند تا از کم و کیف جلسات مطلع شوند. گویا برخی از وزرا و معاونین، از حضور نمایندگان غیررسمی استقبال کرده اند. همانطور که امسال بنابر گفته های غیر رسمی، یکی از نماینده کارگران، حاضر به امضا کردن صورتجلسه دستمزد پایین تر از نرخ اعلامی شد؛ یعنی برایشان اصلا مهم نبود چه بر سر سفره کارگران خواهد آمد.

وی تاکید کرد: این روزها می بینیم نماینده ای که شرایط اشتغال ندارد و حضورش در شورای عالی کار غیرقانونی است در جلسه دعوت می شود؛ یعنی نماینده کارگری که در شهر خودش نماینده کارفرما و دبیر اتاق تعاون است، در بین نمایندگان کارگری دیده می شود! امروز در این خصوص سازمان کارگری و کارفرمایی سکوت کرده است. مگر آنها مستنداتی مبنی بر اینکه افراد بازنشسته حق حضور در تشکلات را حتی به عنوان دبیر ندارند؟ چرا اکنون آنها سکوت کرده اند؟ پاسخ بدیهی است. آنان کسانی هستند که ذوب شده تفکرات و برخی سیاست ها هستند و حضورشان انتفاع برای برخی مسئولان دارد و باعث خسارت به جامعه کارگری می شوند.

احسان سهرابی با اشاره به اینکه اینجاست که چرا باید اعلام کرد سازمان بازرسی قوه قضاییه نظارت بر عملکرد سازمان کارگری و کارفرمایی ندارند، گفت: افرادی که لباس کارگری به تن می کنند، لزوما کارگر نیستند و تطبیق اینگونه افراد و پایش آنان به دلیل محدودیت کار سختی نیست ولی اهمال به آن باعث بزرگترین ضربه به جامعه کارگری خواهد زد که آن هم بی اعتمادی است. از تاخیر عدم برگزاری گویا زمزمه هایی است که به فکر اصلاح آیین نامه شورای عالی کار هستند که قدرت افرادی که از اعضای ریشه دار شورای عالی کار هستند کمرنگ شوند و فضا مستعد جهت پیاده کردند سناریو مذکور باشند.

او در پایان خطاب به وزیر کار تاکید کرد: آقای وزیر از دعوت افرادی که صلاحیت قانونی ندارند و از جامعه کارگری نیستند و حضور در شورای عالی کار مورد تایید جامعه کارگری نیست استقبال نکنید.

کدخبر: 940811 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟