3 فسیل خارپوست به موزه ملی تاریخ طبیعی اهدا شد

به گزارش رکنا، محمدرضا اشرف زاده به مناسبت ۳ آبان ماه (روز ملی فسیل‌ ) از اتمام مرحله اول  فرآیند مطالعه و شناسایی علمی نمونه‌های فسیل خارپوستان موجود در آرشیو علمی موزه ملی تاریخ طبیعی خبر داد.  

وی افزود: دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی وظیفه جمع‌آوری، مطالعه، شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی گونه‌های جانوری و گیاهی، ژنتیکی و فسیل و سنگ و کانی را بر عهده دارد. اطلاعات نمونه‌های گردآوری شده با دریافت کد MMTT (کد موزه ملی تاریخ طبیعی) در بانک اطلاعاتی سامانه جامع محیط زیست کشور ثبت می‌شود.

اشرف‌زاده یاد آور شد: گروه زمین‌شناسی موزه ملی تاریخ طبیعی دارای تعداد ۳۲ هزار ۶۴۰ عدد نمونه در بخش‌های فسیل جانوران، گیاهان و سنگ و کانی است که در این بین فسیل خارپوستان در گروه بی مهرگان دریایی تعداد ۵۷۰ نمونه را به خود اختصاص داده است. از اوایل سال جاری، طی پیگیری‌ها و مکاتبات گروه تخصصی با دکتر حسین کامیابی شادان - از برترین متخصصان فسیل خارپوستان در کشور- او مطالعه و شناسایی فسیل خارپوستان مخزن علمی دفتر موزه ملی را به صورت داوطلبانه پذیرفت و از اواخر شهریور ماه سال جاری این مطالعه را آغاز کرد. تاکنون حدود۱۲۰ نمونه در حد گونه مطالعه و شناسایی شده است. 

وی ادامه داد: او سه نمونه فسیل خارپوست که حاصل کاوش‌ها و مطالعات شخصی خودش بود را به موزه ملی اهدا کرد که یکی از این نمونه‌های اهدایی تحت عنوان Schizaster (Aplospatangus) cf. eurynotus برای اولین بار از ایران گزارش شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، اشرف زاده در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم با تکمیل فرآیند مطالعه و شناسایی تخصصی نمونه‌های موجود و معرفی آرشیو علمی موزه ملی تاریخ طبیعی به عنوان مرجع علمی در کشور، گامی در جهت پیشرفت و اعتلای جامعه علمی برداشته شود.

کدخبر: 939566 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟