23 هزار کلاس درس در ایران معلم ندارد / آموزش و پرورش: معلم حرفه ای می خواهیم نه سرباز معلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، روز گذشته در صحن علنی مجلس گفته است: آغاز سال تحصیلی را شاهد هستیم؛ اما بیش از ۲۳ هزار کلاس درس فاقد معلم است. قانون اجازه استفاده از معلمان بازنشسته را داده است اما بازنشستگان استقبال نمی کنند.

 محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به تذکر وحیدی اظهار کرد: این نکته مهمی است، این روزها پیغام‌های زیادی به نمایندگان در این باره می‌گویند، من خودم پیگیر هستم. وزیر آموزش و پرورش هم به این موضوع توجه کند که در اول سال تحصیلی باید کلاس‌های مدارس مشکلی نداشته و دانش‌آموزان از درس عقب نیفتند.

وی ادامه داده است که: مجوز لازم برای استفاده از معلمان بازنشسته داده شده و منابع مالی هم در نظر گرفته شده ان شاءالله وزیر دقت کند بنده هم پیگیر هستم.

حبیب الله دهمرده در تذکری اظهار کرده بود: یک هفته از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد، اما همچنان برخی از کلاس‌ها در مناطق محروم فاقد معلم هستند که باید به وضعیت آنها رسیدگی شود.

وی همچنین خواستار تعیین تکلیف وضعیت نیروهای مهرآفرین، خرید خدماتی و همسان سازی بازنشستگان شد.

دانش آموزان سال تحصیلی را بدون معلم چطور سپری می کنند ؟

 کمبود معلم در کشور، یکی از بحران هایی است که نظام تعلیم و تربیت را با خود درگیر کرده است. کلاس هایی که دو تا یکی می شوند، معلم های بازنشسته ای که استمرار به خدمت می گیرند، دانش آموزانی که در کلاس های کوچک با جمعیت می نشینند، معاونین و مدیران مدارسی که به جای معلم، در کلاس درس حاضر می شوند و... جملگی زنگ هشداری را به صدا در می آورند که شاید هیچ زمان دیگری نتوان آثار زیان بار آن را از بین برد. 

در این راستا، علی تیرگر، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با رکنا در پاسخ به اینکه چقدر کمبود معلم در مناطق محروم و همچنین مناطق عشایری داریم، گفت: در مناطق محروم کلاس بدون معلم داریم. 25 هزار نفر از پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی در حوزه آموزش ابتدایی و 35 هزار نفر نیز در دوره متوسطه جذب شده اند که کافی نیست. 11 هزار ظرفیت خالی است چراکه نمرات آن شرکت کنندگان به حد نصاب نرسیده. در آخرین رایزنی که بین وزیر آموزش و پرورش با سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه شد، قرار بر این شد که این 11 هزار ظرفیت خالی به بدنه آموزش و پرورش تزریق شود. 

وی در ادامه در پاسخ به اینکه در این شرایط، دانش آموزان بدون معلم چگونه سال تحصیلی را سپری می کنند، گفت: اینطور نیست که دانش آموزان رها شده باشند. مثلا در یک مدرسه با 4 کلاس درس، ممکن است دو کلاس درس بدون معلم باشد. این دو کلاس، با استفاده از ظرفیت مدیر و معاون، پر می شود. این یعنی کلاس ها مدیریت می شوند ولی آموزشی که ما دنبالش هستیم صورت نمی گیرد. همه همت وزیر و معاونان آموزش و پرورش، تزریق این 11 هزار معلم است که کمبود معلم به ویژه در استان های مرزی و محروم از جمله سیستان و بلوچستان حل شود.

در آموزش و پرورش عشایر کمبود معلم نداریم

علی تیرگیر تاکید کرد: امسال آموزش و پرورش عشایری نیز از معضل کمبود معلم در نظام تعلیم و تربیت مستثنی نماند و امسال با حمایت آقای صحرایی، از سهمیه استخدامی 25 هزار نفر برای آموزگار دوره ابتدایی، 1000 ردیف استخدام، به مدارس عشایری اختصاص داده شد. بخش اعظمی از کمبودهای خودمان را توانستیم از این سهمیه جبران کنیم. همچنین در راستای مدیریت منابع انسانی تلاش کردیم از نقل و انتقالات غیر ضروری جلوگیری کنیم؛ یعنی از اینکه برخی معلم هایی که تعهد به خدمت در آموزش و پرورش عشایری داده اند، بتوانند با برخی چانه زنی ها به مناطق دیگر منتقل شوند، به غیر از موارد خاص از جمله زایمان و... جلوگیری شد.

آموزش و پرورش: معلم حرفه ای می خواهیم نه سرباز معلم

وی افزود: با این دو راهبرد توانستیم از این بحران عبور کنیم؛ ولی کماکان کمبود بحران نیروی انسانی احساس می شود. در آموزش و پرورش عشایر، نزدیک به 7300 مدرسه داریم که بیش از 40 درصد آنها تک کلاس و زیر 10 نفر هستند که اگر معلم نداشته باشند با تدریس معاون-آموزگارها و مدیر-آموزگارها هدایت می شوند و تعداد خیلی محدودی از مدارس عشایری را از طریق شیفت اضافه و سرباز معلم و نیروهای خرید خدمات جبران کردیم. ما سعی کردیم امسال استفاده از سرباز معلم در مدارس عشایری را کاهش دهیم و دلیل این بود و استقبال نکردیم. البته ناگفته نماند حدودا 400 سرباز معلم داریم ولی اولویتمان با معلمی است که کارش به طور حرفه ای معلمی است.

علی تیرگیر با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش عشایری، دانش آموزان از خیلی از الزامات کیفیت بخشی به آموزش و تربیت بی بهره هستند، گفت: می بینید که در یک روستا، سینما، پارک، کتاب کمک آموزشی، معلم تقویتی و... وجود ندارد؛ بنابراین یکی از مهم ترین مولفه های عدالت آموزشی، معلم توانمند است. از همین جهت استقبال در راستای جذب سرباز معلم نشان ندادیم تا اهمیت توانمند بودن معلم در مناطق عشایری جلوه گر شود. امروز کلاس بدون معلم در مناطق عشایری نداریم. 

وی تاکید کرد: سرباز معلم، یکی از راه های جبران کمبود نیروی انسانی است ولی برای آموزش و پرورش بهترین انتخاب نیست آنها چون آموزش های لازم را ندیده اند. آموزش و پرورش، دادن شیفت به یک همکار فرهنگی را به استفاده از سرباز معلم ها ترجیح می دهد چون معلم ها سالهاست کار کرده و تجربه لازم را دارد و اینگونه ما از کیفیت آموزشی خاطر جمع می شویم.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به اینکه چقدر بازمانده از تحصیل در مناطق عشایری داریم، گفت: کدهای ملی از هفت ساله الی 18 ساله را از سازمان امور عشایر دریافت کردیم و با سامانه سناد وزارت آموزش و پرورش انطباق دادیم. از این طریق توانستیم بازمانده های از تحصیل را با نام و مشخصات احصا کنیم. تمام تلاشمان این است که بازمانده از تحصیل ها را به مدرسه بازگردانیم و امسال توانستیم 20 درصد از این دانش آموزان را به مدرسه بازگردانیم.

وی در ادامه تاکید کرد: بیشترین بازمانده از تحصیل در عشایر در دانش آموزان متوسطه اول و دوم هستند. بیشتری علت برای ادامه ندادن تحصیل نیز مربوط می شود به نبود برخی زیرساخت ها، تقویت نشدن مدارس شبانه روزی، کم بودن نیروی انسانی متخصص در متوسطه اول و دوم و اولیایی که دوست دارند فرزندانشان کمک خرجشان باشند. همچنین تعداد دختران بازمانده از تحصیل در مناطق عشایری بیشتر از پسران است. ما 225 هزار دانش آموز عشایری داریم که امسال در راستای گسترش عدالت آموزشی موفق شدیم بیش از 40 هزار بسته لوازم التحریر و مایحتاجی که برای یک سال تحصیلی نیاز است را برای 40 هزار دانش آموز عشایری در 26 استان تامین کنیم.

کدخبر: 933348 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟