فعالان میراث فرهنگی ایذه خبر از ساخت و ساز در حریم تپه تاریخی زبرجد می دهند / میراث فرهنگی: تعرضی نشده، خبر نادرست است!

به گزارش خبرنگار رکنا از خوزستان ، شرایط میراث فرهنگی در استان خوزستان نگران کننده است. تپه ها و محوطه های میراثی به آسانی مورد تعرض قرار می گیرند، تخریب ها به سرعت در حال انجام است و خرید و فروش اشیاء تاریخی و حفاری های غیر مجاز جسورانه تر از گذشته انجام می شود.

این گفته ها تنها بخشی از دغدغه علاقه مندان و فعالان میراث فرهنگی در استان خوزستان است. فعالان میراثی منطقه می گویند : استعلام های مردم بدون پاسخ رها می شود و خود آنها باید پیگیری کنند، برق موزه قطع و خود موزه تعطیل است. قاچاق اشیاء تاریخی و حفاری های غیر مجاز به اوج خود رسیده است و هر روز به یک محوطه تعرض می شود. آخرین نمونه این تعرض ها، تپه پیش از تاریخ زبرجد است.

این فعالان فرهنگی ضمن درخواست کمک از استاندار خوزستان و دادستان عمومی شهرستان ایذه در جهت پیشگیری از تجاوز های بیشتر و نابودی میراث فرهنگی استان، به رکناگفتند: تنها راه باقی مانده ورود دادستان عمومی و استاندار است تا بتواند جلوی این حجم از تخریب و ساخت و ساز غیر مجاز را بگیرند. شاید با ورود مدعی العموم و استاندار، بتوان مدیر شهرستان و مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان را وادار به پاسخگویی کرد.

در ادامه همین موضوع خبرنگار رکنا با طرح پرسش از شهردار و رئیس اداره میراث فرهنگی ایذه که آیا شما در خصوص تعرضات به محوطه های تاریخی در شهر ایذه اطلاعی دارید یا خیر؟ با این پاسخ از سوی علی رضا ره، شهردار ایذه مواجه شد: در جریان نیستم و پلیس ساختمان ما گزارشی نداده اند.

او در پاسخ به این پرسش خبرنگار رکنا که چطور می شود که با کوچکترین تحرک ساخت و سازی، شهرداری و پلیس ساختمان ورود می کند ولی در خصوص یک تپه شناخته شده و اثر به این مهمی ابراز بی اطلاعی می شود، افزود: اطلاعی ندارم و باید از میراث فرهنگی بپرسید. 

در ادامه همین پیگیری، کورش هاشمی، رئیس اداره میراث فرهنگی ایذه گفت: تعرضی نشده و نیروهای ما هر روزه در حال گشت زنی هستند. می توانید بگویید چه کسی این عکس ها را برای شما فرستاده تا پیگیری کنیم؟ 

با گذشت یک هفته از این پیگیری ، کورش هاشمی در تماس دوباره خبرنگار رکنا گفت: اطلاعی ندارم، اگر هم اتفاقی افتاده مربوط به گذشته است،

 تپه زبرجد یکی از محوطه های شناخته شده میراثی در کشور است که در دوم‌مرداد سال ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۳۰۵۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. عرصه و حریم این تپه در سال ۹۱ مصوب و به اداره کل میراث فرهنگی ابلاغ گردید. این تپه برای نخستین بار توسط هنری رایت و با همکاری برخی از باستان شناسان ایرانی مورد کاوش قرار گرفت. آثار به دست آمده در این تپه متعلق به پیش از تاریخ و دوره آغاز تاریخی است . در واقع تپه زبرجد و سبزعلی در دوران پیش از انقلاب و پیش از ورود هنری رایت  یک تپه واحد بودند که به دلیل تغییرات ساختاری که توسط سیلاب ها و آب های جاری ایجاد شد، به دو تپه مجزا تبدیل گردید که هر دو تپه در بافت شهری ایذه قرار دارند.

IMG-20230908-WA0005

خبرنگار: مریم جم

 

 

کدخبر: 928365 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مریم جم
آیا این خبر مفید بود؟