ماموریت نفوذگران ؛ تزریق آدرس های اشتباهی به مسئولان / نگرانی های مقام معظم رهبری را جدی بگیریم + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، می گویند «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد». اینکه چه زمانی، چه کاری را انجام دهیم، یکی از راه های شناختن افراد کارکشته، نسبت به افراد کم تجربه است. حال همین تعریف را در حوزه های کلان تر که به کار ببریم، می بینیم جامعه؛ از مسئولان خود، انتظار رفتاری پخته و سنجیده دارند. در شرایطی که نهاد دانشگاه، بیش از هر زمان دیگری مورد رصد قرار گرفته است و هر تغییر و تحولی در آن؛ می تواند موجب التهاب در جامعه شود، با تدبیر عجیب وزارت علوم ، دست به قطع همکاری با برخی اساتید زده شده است. رکنا در گفت و گویی با یک پژوهشگر اجتماعی به این موضوع می پردازد که اساسا این اقدام، چه توجیهی دارد؟

اشتباه در مدیریت افزایش قیمت بنزین در سال 98

مرتضی کیارسی ، پژوهشگر اجتماعی در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه گاهی تصمیمی در سطح دولت گرفته می شود که  بعضا گرفتاری هایی را ایجاد می کند، گفت: گاهی دیده می شود علی رغم اینکه یک تصمیم خوب و درست است؛ ولی به دلیل اینکه در نهایت بدسلیقگی و بی تدبیری انجام شده است نه تنها اثر بخشی لازم را ندارد بلکه تاثیرات منفی در افکار عمومی و بستر جامعه نیز ایجاد می کند. مثالش هم افزایش قیمت بنزین در سال 1398 است. اشکال کار در این خصوص آنجا بود که شیوه اجرای تصمیم درست نبود و مسئولان با جامعه به درستی در خصوص آن صحبت نکرده بودند.

وی می افزاید: دولت مکانیزم آزمون و خطا را در پیش گرفته است؛ یعنی یک تصمیمی را می گیرد و بعد از آن منصرف می شود و یا اصلاحاتی را در آن اعمال می کند. مثلا چند هفته گذشته صف بنزین در تهران و شهرستان ها به چه شکل بود.

کیارسی در ادامه می افزاید: وزارت علوم در دوره زمانی محدود و مشخص، تصمیمی می گیرد که اتفاقا در یک زمانی است که جامعه ما در یک وضعیت ملتهب به سر می برد. ما فرض را بر این می گذاریم که تصمیمی که وزارت علوم جهت قطع همکاری با برخی اساتید گرفته درست و بدون هیچ گونه نگاه سیاسی و امنیتی است. انتظاری که ما از حاکمیت داریم این است که در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها شرایط جامعه را در نظر بگیرد و آنالیزی از تهدیدها و فرصت ها داشته باشد.

نگرانی های مقام معظم رهبری را جدی بگیریم

مرتضی کیارسی، پژوهشگر اجتماعی در ادامه می افزاید: یک زمان هایی به این نتیجه می رسیم که احتمالا عناصر جریان «نفوذ» تا لایه های حساس و سطوح عالی نظام ورود کرده اند و آنها هستند که دارند یک سری اتفاقات را  رقم می زنند و بر ذهن تصمیم گیرندگان تاثیر می گذارند.

وی می گوید: نفوذ مربوط به الان نیست و مسئله نفوذ را در شکل های مختلف در سنوات گذشته داشته ایم. شهادت حاج قاسم، شهادت دانشمندان ما و خیلی اتفاقات دیگر از آفات نفوذ بوده است؛ ولی یک نفوذی داریم که بیشتر از اواسط دهه 90 شاهد ظهورش بودیم. جنس این نفوذ با آن نفوذ از جنس ترور فرق می کند و ماموریت عاملان نفوذ، تزریق آدرس ها و القاهای غلط در ذهن تصمیم گیرندگان است. مسئله ای که بارها مقام معظم رهبری در خصوصش ابراز نگرانی کرده اند و مشخصا در این زمینه صحبت هایی داشته اند.

کدخبر: 928156 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟