دهدز بیمارستان ندارد/  سرگردانی مردم میان ایذه و لردگان

به گزارش خبرنگار رکنا از خوزستان، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از بررسی آخرین وضعیت ساخت بیمارستان‌های ۶۴ تختخوابی این دانشگاه در سطح استان خبر داد. 

بر اساس همین گزارش که در تاریخ ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۲ منتشر شد،سید سعید آزنده  با اعلام آخرین وضعیت ساخت بیمارستان توسط این دانشگاه در سطح استان، از  احداث ۵ بیمارستان های ۶۴ تختخوابی در شهرهای اندیکا، هویزه، حمیدیه، کرخه و هفتکل خبر داد که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده و دانشگاه نیز مجوز احداث همه این بیمارستان‌ ها را از سازمان برنامه و بودجه اخذ کرده است.

در همین خصوص و با توجه به این موضوع که شهرستان دزپارت یکی از مناطق استراتژیک و حادثه خیز در خوزستان محسوب می شود و همواره به دلیل نبود بیمارستان در این نقطه جغرافیایی میان خوزستان و چهارمحال بختیاری، بیماران این شهرستان باید برای پیگیری مراحل درمانی خود راهی مناطق همجوار مانند ایذه ، اهواز و یا لردگان شوند، برخی از اهالی این شهرستان طی اطلاع از این خبر و تماس با خبرگزاری رکنا،  ضمن گلایه مندی و انتقاد از نادیده گرفته شدن شرایط خود در مصوبات وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی، می گویند: شریط دهدز با دیگر نقاط استان خوزستان قابل قیاس نیست و نبود بیمارستان و پزشک متخصص در این شهر راهی جز رفتن به شهر ایذه و اهواز برای ما باقی نمی گذارد. کما اینکه خود بیمارستان ایذه هم از نظر خدمات دهی و امکانات در شرایط خوبی به سر نمی برد و ما را به اهواز پاس می دهند.

یکی دیگر از اهالی این منطقه می گوید: آمار تصادفات و حوادث جاده ای و کوهستانی در شهرستان دزپارت همواره باعث اعزام بیمارن و مصدومین احتمالی به ایذه و لردگان می شود. درمانگاه دهدز فاقد هرگونه امکاناتی است و عملا فقط عنوان یک درمانگاه شبانه روزی را یدک می کشد. اگر قرار بر تخصیص بیمارستان به شهرهای استان بود، باید ورودی های خوزستان را در ولویت قرار می دادند تا گردشگر، میهمان، زائر، مسافر و یا افرادی که به دلایل مختلف از این مسیر عبور می کنند برای دریافت کوچکترین خدمات درمانی به چه کنم چه کنم نیفتند.

در ادامه بهمن داوودی رئیس شورای شهر دهدز نیز به رکنا گفت: یک درمانگاه شبانه روزی در دهدز وجود داردکه بهتر است بگوییم شبانه روزی نیست و به شکل آنکال اداره می شود. قرار بر این بوده که امکاناتی تخصیص داده شود تا درمانگاه فعلی به یک بیمارستان محلی تبدیل شود که به دلیل نگرانی از عدم تخصیص امکانات پس از تغییر عنوان، زیر بار نرفتیم و در حال حاضر به منظور خدمات دهی هیچ گونه تختی در این درمانگاه وجود ندارد و عملا به شکل موقت اداره می شود.

او ادامه داد: مدت هاست پیگیر بحث بیمارستان هستیم و این موضوع از اولویت های ما بوده و هست. در خصوص درمانگاه و تبدیل وضعیت به بیمارستان محلی، دولت نیز موافق تبدیل نبوده و خود ما هم بر همین اساس جلوی افتتاح بیمارستان با این عنوان را در بهمن ماه سال گذشته گرفتیم و تاکید کردیم تا امکاناتی داده نشود، اجازه تبدیل وضعیت را نخواهیم داد . چرا که مطمئن بودیم در صورت افتتاح خبری از تجهیز امکانات نخواهد بود.

افزون بر این، مرتضی اکبری مدیر شبکه بهداشت و درمان دزپارت در پاسخ به وضعیت خدمات درمانی در دهدز به خبرنگار رکنا گفت:در حال حاضر در دهدز یک بیمارستان محلی داریم و خدمات دهی به شکل شبانه روزی انجام می گیرد. 

او در پاسخ به این پرسش خبرنگار رکنا که چگونه رئیس شورای شهر این موضوع را تایید نمی کنند، گفت: موضوع تبدیل درمانگاه دهدز به بیمارستان محلی مطرح شد و فعلا بر اساس مصوبات وزارتخانه به یک بیمارستان محلی تبدیل شده، مورد قابل توجه در این میان است که نام آن به جای بیمارستان محلی، اورژانس شماره 2 بیمارستان شهدای ایذه ذکر شده است. یعنی آن خدماتی را که باید در قالب بیمارستان محلی ارئه بدهیم در این عنوان انجام می دهیم. بهتر است بگوییم فقط اسم عوض شده است.

اکبری ضمن رد گفته های رئیس شورای شهر دهدز تاکید کرد: اولا شبانه روزی است و من نمی دانم که چه ماجرایی است و چرا این را گفته اند. این تغییر اسم ها بر اساس چارچوب های وزارتخانه ای دارد صورت می گیرد.

او در پاسخ به این پرسش رکنا که منظور شما این است که فقط یک تغییر اسم صورت گرفته و محتوا همانی است که بود، گفت: بله. دقیقا همان درمانگاه است. نه درمانگاه یک پله پایین تر است.

اکبری در خصوص امکانات فعلی درمانی در شهر دهدز نیز می گوید: در حال حاضر سه متخصص به مجموعه ما اضافه شده، یک متخصص جدید هم دارد اضافه می شود. این متخصصین در حوزه داخلی می باشند. دستگاه سنوگرافی وارد کرده ایم و تا مهرماه نیز متخصص سنوگرافی هم به ما اضافه خواهد شد و مجموع متخصصین ما به چهار نفر می رسند. این متخصصین در هفته برای یک روز از ایذه به دهدز می آیند.

او در پاسخ به این پرسش که در حال حاظر چند تخت مجهز برای بستری دارید، گفت: ما در حال حاضر 9 تخت بستری آماده در دهدز داریم که اگر متخصصی تشخیص دهد، بیمار را بستری خواهیم کرد. البته به صورت چند ساعته، برای موارد بالاتر از این زمان هیچ گونه امکاناتی وجود ندارد و برای یک ثانیه هم امکان بستری وجود ندارد.

اکبری در پاسخ به این پرسش که آیا برای یک بیمار قلبی نیز این امکان وجود دارد، افزود: نه. بیمارستان محلی با آن چیزی که در ذهن شماست فرق دارد و در تعریف بستری در بیمارستان محلی زمان زیر دوازده ساعت ملاک بستری است. همانگونه که می دانید برای احداث بیمارستان به جمعیت بالای 50 هزار نفر نیاز است تا به لحاظ چارت سازمانی و تشکیلاتی امکان احداث وجود داشته باشد. برای شهرستان های کوچکی مثل دهدز، هفتکل، اندیکا، دشت آزدگان، حمیدیه نیز شریط همین گونه است و قرار بود با نظر وزارت ما به بیمارستان محلی تبدیل شویم.

با توجه به گفته های مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دزپارت، قابل ذکر است که در حال حاظر شهرستان هفتکل و حمیدیه دارای جمعیتی نزدیک به 23 هزار نفر می باشند و طبق گفته معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بزودی مراحل اجرایی و به پیمان گذاشتن بیمارستان‌های ۶۴ تخت خوابی در ۵ شهرستان و از جمله این دو شهردر هفته‌های آینده عملیاتی خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟