۱۰ موسسه ایرانی در میان برترین های جهان در نظام رتبه بندی شانگهای + اسامی

به گزارش رکنا به نقل از فارس، دانشگاه تهران، در میان ۵۰۰ مؤسسه برتر و دانشگاه‌های «علوم پزشکی تهران»، «صنعتی امیرکبیر»، «علوم پزشکی شهید بهشتی»، «صنعتی شریف»، «تربیت مدرس»، «تبریز»، «فردوسی مشهد»، «علم و صنعت ایران»، و «علوم پزشکی شیراز» نیز در میان ۵۰۱ تا ۱۰۰۰ مؤسسۀ برتر جهان جای گرفته‌اند.

رتبه‌بندی جهانی «شانگهای» مؤسسه‌های پیشرو در جهان را بر پایۀ شش سنجه کلیدی ارزیابی می‌کند. دانش‌آموختگان برنده جایزۀ « نوبل » یا مدال «فیلدز» (۱۰ درصد امتیاز)، اعضای هیأت علمی برنده جایزه «نوبل» یا مدال «فیلدز» (۲۰ درصد امتیاز)، پژوهشگران پراستناد در زمینه‌های گوناگون علمی (۲۰ درصد امتیاز)، انتشارات در نشریه‌های «ساینس» و «نیچر» (۲۰ درصد امتیاز)، انتشارات در نمایه‌های استنادی علوم و علوم اجتماعی «وب آو ساینس» (۲۰ درصد امتیاز)، و سرانۀ عملکرد دانشگاهی (۱۰ درصد امتیاز) سنجه‌های ارزیابی در این نظام رتبه‌بندی هستند.

در جدول یک، رتبه‌های ملی و جهانی مؤسسه‌های ایرانی و در جدول دو، امتیاز آنها در سنجه‌های گوناگون آمده است.

دانشگاه‌هایی که در در بازه رتبه‌ای همانندی هستند، بر پایه حروف الفبای انگلیسی ردیف شده‌اند.

موسسات ایرانی در شانگهای

موسسات ایرانی در شانگهای 2

موسسات ایرانی در شانگهای 1

بر پایه گزارش سال ۲۰۲۳ میلادی رتبه‌بندی «شانگهای»، «Harvard University» پیشگام است و «Stanford University»، «Massachusetts Institute of Technology»، «University of Cambridge»، «University of California, Berkeley»، «Princeton University»، «University of Oxford»، «Columbia University»، «California Institute of Technology»، و «University of Chicago» در جایگاه دوم تا دهم هستند.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با ساخت و بروزرسانی ابزارهایی حرفه‌ای برای ارزیابی و سنجش علم، فناوری و نوآوری کشور می‌کوشد تا در زمینه‌هایی در پیوند با مأموریت‌هایش به سیاست‌گذاران برای برنامه‌ریزی‌های درست و کارآمد یاری رساند. گزارش پیش‌رو از انتشارات سامانه جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان (نما) که به پایش و گزارش پیرامون ۹۰ شاخص گوناگون از ۵۵ نهاد جهانی در حوزه‌های علم، فناوری و نوآوری می‌پردازد و در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

 

کدخبر: 922438 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟