فریب کارنامه های فتوشاپی مشاوران قلابی انتخاب رشته را نخورید! / دانش آموزان بدانند انتخاب رشته با انتخاب شغل فرق دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سامان سلامیان ، روانشناس و معلم در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه  انتخاب رشته برای نوجوان یا جوانی که هنوز افکارش و شخصیتش تثبیت نشده کار بسیار مهم، علمی و در عین حال دشواری است که نباید به دست هر شخصی سپرده شود، گفت: معتقدم انتخاب رشته فقط باید در مدرسه و توسط کادر مدرسه انجام شود که یک سال یا چند سال با دانش آموز کار کرده‌اند و او را از همه نظر از جمله شخصیت یا ترجیحات، علایق و مهارت‌ها را می شناسند. همراهی و همسویی تفکرات دانش آموز و خانواده و برنامه برای آینده او هدف اصلی انتخاب رشته است.

وی افزود: مشاوری می‌تواند در انتخاب سرنوشت به دانش‌آموز کمک کند که او را از همه نظر بررسی کرده باشد. همچنین خودش رشته‌ها را بشناسد و بداند جایگاه هر رشته در چند سال آینده، با توجه به تغییرات جهان و ایران و حضور هوش مصنوعی چگونه خواهد بود.

سلامیان تاکید کرد: حتی انجام آزمون و تفسیر MBTI (یک پرسش‌نامه روان‌سنجی شخصی است که ترجیحات متنوع روانشناختی فرد، در فهم دنیا و چگونگی تصمیم‌گیری را اندازه‌گیری می‌کند) نمی‌تواند ملاک خوبی برای توصیه یک رشته به افراد باشد؛ چراکه ممکن است افراد آرزوهای خود را به گونه‌ای که دوست دارند آنگونه باشند در تست پاسخ دهند.

این روانشناس آموزشی با اشاره به اینکه انتخاب رشته توسط نرم افزارهای موجود هم اصولا غیر علمی و بدون در نظر گرفتن خیلی از پارامترها برای دانش آموز انتخاب رشته می کنند، گفت: انتخاب رشته باید با حوصله، با شناساندن واقعی رشته ها به فرد و مصاحبه با افراد موفق یک رشته و دلایل عدم موفقیت دیگران در آن رشته شروع شده باشد و به مرور و با دقت به نتیجه برسد و سپس شناخت از خود فرد و جهان بینی او و انتظارش از کار و شغل و علایقش باشد.

این مدرس تخصصی ریاضیات گفت: دانش آموزان باید بدانند شغل با رشته تحصیلی متفاوت است مثلا یک پذیرفته شده رشته پزشکی، ممکن است استاد دانشگاه شود و در نقش یک معلم ظاهر شود، ممکن است مولف و نویسنده کتب پزشکی شود، ممکن است به تحقیق در آزمایشگاه مشغول شود و ممکن است در مطب طبابت کند، روحیه جراح شدن یا پزشک-آرایشگر که این روزها در حوزه زیبایی درآمد خوبی دارد همه به خود فرد، درونگرایی یا برون‌گرایی و سایر ویژگی‌های شخصیتی اش بستگی دارد و اصلا موضوع ساده ای نیست.

انتخاب رشته برای دانش آموزان محل کسب درآمد سودجویان نیست

سلامیان تاکید کرد: انتخاب رشته، محل کسب درآمد نیست. متاسفانه که برخی مشاوران تحصیلی در ایام انتخاب رشته، اهداف مالی خاص برای خود گذاشته‌اند و کیفیت کار را فدای کمیت و تعداد افراد تحت مشاوره کرده‌اند به طوری که در این روزها فقط می خواهند رکورد جدیدی برای خود ثبت کنند؛ لذا این موضوع مهم را نباید در اثر تبلیغات عموما دروغ به هر کسی سپرد.

کارنامه های فتوشاپی، فریب مشاوران قلابی انتخاب رشته را نخورید !

وی افزود: شخصی که مدعی است رتبه ۳۰ هزار را در رشته پزشکی قبول کرده، جز ساختن یک کارنامه فتوشاپی چه کار دیگری برای فریب ساده‌لوحان انجام داده است؟ انتخاب رشته بر اساس علایق ظاهری دانش آموز در سن حدود 17 سالگی و تراز کارنامه و آینده شغلی یک خیانت آشکار است که سالهاست نتیجه منفی آن در تحصیل کرده های بیکار، بی‌مهارت و بی انگیزه به وفور مشهود است.

او با اشاره به اینکه انتخاب رشته، شناخت و آشنایی با مهارتهایی است که در آینده دانش آموز باید آنها را کسب کند و تحصیلات، فقط به عنوان یک کاتالیزور است، گفت: بهترین نوع انتخاب رشته آشنا کردن دانش آموزان با مهارت ها و توانمندی هایی است که در هر رشته می توان به آن جهت داد و بعد از فارغ التحصیلی، به رشد رسید. 

سلامیان افزود: لازم به ذکر است، تفکرات سنتی در تحصیلات دانشگاهی مدتهاست عوض شده و دانشگاه محل دریافت مدرک نیست. دانشگاه محلی است که در آن باید مهارتهایی را کسب کرد که بعدا به رشد رسید. دنیای جدید دنیای مهارت است نه کسب مدرک. مشاورینی که جلسات مشاوره خصوصی با اولیا برای انتخاب رشته دارند سوالاتی را می پرسند. رستورانی را در نظر بگیرید که فقط روی دکوراسیون و سرویس دهی و خدمات بهتر سرمایه گذاری کرده ولی روی کیفیت غذا هیچ تاکیدی ندارد و همچنان همان غذای با کیفیت متوسط قبلی را ارائه می دهد، واضح است که موفق هم نخواهد بود. سلیقه جامعه برای پذیرش دانش آموخته تغییر کرده است. حتما جلسات انتخاب رشته باید به صورت مشاوره کسب و کار باشد نه ارائه برگه ای شامل چند انتخاب که به دانش آموز داده می شود که بارها برود خانه و ترتیب را با صحبت با حانواده تغییر دهد.

این کارشناس تاکید کرد: انتخاب رشته یعنی مشاوره کسب و کار و آینده پژوهی. در  انتخاب رشته باید موارد زیر را مورد توجه قرار داد: ارائه چندین الگوریتم‌ رایج جهت انتخاب مشاوران در انتخاب رشته، برای افزایش سرعت انتخاب رشته، ارائه احتمال قبولی برای تمامی رشته‌ها (با آزمون و صرفا با سوابق تحصیلی) با در نظر گرفتن بومی گزینی، انتخاب رشته جداگانه فرهنگیان، عدم محدودیت در انتخاب تعداد کد رشته ها، بهینه سازی شخصی توسط مشاور با در نظر گرفتن علائق، نحوه پذیرش و بومی گزینی، محیط کاربری سریع، دقیق و ساده، بروز رسانی نرم‌افزارهای انتخاب رشته پس از ۲۴ ساعت بعد از انتشار دفترچه توسط سازمان سنجش،  شخصی سازی لیست نهایی انتخاب رشته برای هر نفر، آموزش صفر تا صد تمامی مراحل، پشتیبانی ۲۴ ساعته در زمان انتخاب رشته، به روز رسانی لحظه ای نرم افزار با هر اصلاحیه سازمان سنجش، ارائه توضیحات هر کد‌رشته را می توان اشاره کرد.

انتخاب رشته با انتخاب شغل متفاوت است

وی گفت: اگر نرم افزارهای انتخاب رشته با مدل نظارتی بر اساس هوش مصنوعی در طول سال تحصیلی همراه با دانش آموز باشند و‌ مشاوره کسب و‌ کار دهند مفهوم انتخاب رشته به انتخاب سرنوشت و آینده سازی به کلی تغییر می کند. در آخر باید دقت کرد انتخاب رشته را با انتخاب شغل اشتباه نگیرید و است امر مهم را از افراد علمی و آگاه به زمان کمک بگیرید.

کدخبر: 916973 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟