منتظر ریزگردها در تهران باشید/۶۰۰ هکتار از مناطق بیابانی میقان فعال شدند

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، عبدالحسین محمدی در خصوص وضعیت کویر میقان اراک و کنترل و کاهش گرد و خاک برخاسته از این منطقه بیان کرد: در جنوب شرق کویر، منطقه ای شناسایی شده است که فعالیت گرد و خاک در این منطقه طی سال های اخیر آغاز شده و درصدد جلوگیری از پیشروی این منطقه هستیم.

وی وسعت این منطقه را حدود ۶۰۰ هکتار دانست و افزود: در سال های اخیر به محض شناسایی منطقه، کار مطالعاتی به کمک مشاور انجام شد و براساس مطالعات و نظر مشاور لازم است که در این منطقه ۱۰۰ کیلومتر بادشکن غیرزنده برای کنترل ریزگرد و گرد و خاک اجرایی شود.

محمدی تصریح کرد: در بازدید اخیر از کویر و منطقه تالابی میقان مشخص شد که متاسفانه، کف تالاب خشک شده و رسوبات در حال حرکت به اطراف است، در جلسه کارگروه اضطرار استان این وضعیت مطرح و پیشنهاد شد که ۶۰۰ هکتار منطقه بیابانی فعال شده در جنوب شرق میقان به سرعت کنترل شود چراکه فعال شدن این منطقه بیابانی و تلفیق آن با فعالیت های کویر مرکزی، قطعا آثار مخربی برای شهر اراک و مناطق اطراف میقان دارد.

وی با اشاره به اینکه تنها راهکار کنترل این منطقه اجرای بادشکن غیرزنده است، گفت: شوری خاک و غلظت آب در منطقه به حدی بالاست که پوشش گیاهی مانند آتریپلکس و قره داغ و گونه های شوری پسند، امکان تحمل شرایط را ندارند و تنها راهکار موجود، احداث بادشکن غیرزنده است. لازم است که در این پروژه صنایع استان مشارکت جدی داشته باشند چراکه هزینه اجرای این پروژه بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان است و مسلما کمک صنایع را نیاز داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تاکید کرد: پروژه بیابان زدایی در این منطقه باید همزمان پیش برود، شرایط به شکلی نیست که کار به شکل مقطعی و منطقه ای اجرا شود؛ البته در حال حاضر پروژه بیابان‌زدایی در منطقه در دستور کار منابع طبیعی استان است و امسال ۷ کیلومتر اجرای بادشکن غیرزنده هدفگذاری شده است، اما قطعا این حجم کار برای منطقه ای با وسعت ۶۰۰ هکتار بسیار کم است.

کدخبر: 914186 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟