تاسیس مهد کودک های ناایمن برای پرداخت اجاره بهای کمتر / آموزش و پرورش: باید ضابطه برای فضای مهدکودک ها پیش بینی کنیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از آنجایی که نزدیک به دو سالی می شود که کودکستان ها یا به عبارت آشنا، مهدکودک ها و همچنین، پیش دبستانی ها، از سازمان بهزیستی منفک و تحت نظر سازمانی جدید به نام سازمان تعلیم و تربیت کودک فعالیت می کنند، حال ایمنی ساختمان هایی که برای این منظور استفاده می شود، مورد سوال والدین است. 

از آنجایی که حدود 40 درصد از شهریه پرداختی برای مهدکودک، مربوط به هزینه ای است که مدیریت مجموعه، بابت اجاره ملک پرداخت می کند، بنابراین به نظر می رسد برخی، با اجاره ملک قدیمی و فرسوده تر با اجاره بهای کمتر، متقاضیان بیشتری را به سمت خود بکشانند.

اما آیا این املاک که فرسوده و قدیمی به نظر می رسند، می توانند محل ایمنی برای نگهداری از کودکان باشد؟ اگر برای کودکی اتفاقی رخ دهد، چه کسی پاسخگو است؟

در این راستا با یک مقام مسئول در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت و گو کردیم تا ببینیم ایمنی مهدکودک ها چگونه پیگیری می شود.

مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه فرایند تشکیل سازمان تعلیم و تربیت کودک، طبق اساسنامه ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد، مقرر شد که قواعد حقوقی حاکم بر مدیریتی که از گذشته وجود داشته و بر مبنای آن سازمان بهزیستی و سایر دستگاه های مسئول در حوزه مدیریت مهدکودک ها کار می کردند به عنوان ملاک عمل برای برنامه ریزی در حوزه های مدیریتی قرار بگیرد تا اینکه  تا اینکه دستورالعمل های مربوط به این موضوع توسط وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شود.

او گفت: تا تشکیل کامل این سازمان و استقرار و نوشتن قوائد حقوقی مقرراتی از گذشته وجود داشته و قوائدی است که در مصوبه شورای هالی انقلاب فرهنگی برای این سازمان ملاک عمل در نظر گرفته شده است. بعد از آن پیش نیاز، اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت تصویب و ابلاغ شد. یکی از نکات مهمی که در این اساسنامه پرداخته شده است، شرایط تاسیس و راه اندازی مراکز پیش دبستانی و مهدکودک هاست. برای برنامه ریزی در این دو حوزه، با دو مورد مواجه هستیم. نخست، موسسان جدیدی که درخواست تاسیس مهدکودک دارند و دوم مجموعه مراکز پیش دبستانی ها و مهدکودک هایی که از قبل وجود داشتند و خدمات ارائه می کردند.

عبداللهی تاکید کرد: یکی از الزامات این طرح و ادامه فعالیت مرکز، منوط برخی موارد از جمله صلاحیت حرفه ای، صلاحیت بهداشتی و همچنین استحکام بنا است. برای پیگیری موضوع استحکام بنا، یا همچنان مطابق قوائد قبلی که سازمان بهزیستی به آن عمل می کرده است، در سازمان نوسازی مدارس عمل می شود؛ یعنی از ظرفیت نظام مهندسی در بررسی تاییدیه استحکام بنا استفاده می کنیم. گام دوم استفاده از ظرفیت کارشناسان رسمی دادگستری و گام بعد استفاده از ظرفیت و توان مهندسی ادارات کل نوسازی مدارس استانها است.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: ما برای اینکه این کار را قائده مند تر کنیم، حتما باید یک ضابطه فنی برای ساخت فضای مهدکودک ها پیش بینی کنیم. سازمان نوسازی، برای مراکزی که به تازگی احداث می شوند، قائده ای آماده کرده است که مالکان باید طبق آن چهارچوب، عمل کنند. قوائد مربوط به این ضابطه گذاری در دست انجام است و در این راستا، امسال قرارداد مطالعاتی با دانشگاه ها بسته می شود تا مطالعه مربوط به ضوابط عام و پایه مهدکودک ها در دستور کار قرار گیرد و در نهایت، این کار تا پایان سال به سرانجام خواهد رسید.

وی تاکید کرد: والدین بدانند مراکز مهدکودک مُجازی که فعالیت می کنند حتما از طرقی که اعلام شده است، تاییدیه ایمنی دریافت کرده اند. 

 

خبرنگار: زهرا علی هاشمی

کدخبر: 904253 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟