جریمه های وزارت کار برای شهرداری تهران در پرونده به کارگیری اتباع غیرمجاز / در یک سال فقط حدود 360 میلیون تومان !
حجم ویدیو: 50.52M | مدت زمان ویدیو: 00:02:06

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بر اساس بند (ج) ماده (۱۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ، هر کارفرمایی که از نیروی کار خارجی غیرمجاز استفاده و یا در مشاغلی به جز شغل تعیین شده در پروانه کار اقدام کند، به ۵ برابر حداقل دستمزد برای هر روز اشتغال جریمه می شود.

با توجه به مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش حقوق و دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱/۷۶۹/۴۲۸ ریال (یک میلیون و هفتصد و شصت و نه هزار و چهارصد و بیست و هشت ریال) بابت هر روز اشتغال غیر مجاز هر اتباع خارجی، معادل ۵ برابر حداقل دستمزد روزانه به مبلغ ۸/۸۴۷/۱۴۰ ریال جریمه خواهند شد که کارفرمایان باید به‌عنوان جریمه پرداخت کنند.

این مبلغ جریمه در سال 1401، که حداقل دستمزد روزانه امسال را یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۵۰ ریال تعیین شده بود، بابت هر روز اشتغال غیرمجاز اتباع خارجی به میزان پنج برابر حداقل دستمزد روزانه یعنی معادل ۶ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۲۵۰ ریال خواهد بود.

استفاده از اتباع بدون مجوز کار در شهرداری تهران توسط پیمانکاران، یکی از تخلفاتی است که به راحتی مرتکب می شوند و این کار غیر قانونی در راستای سود بیشتر خودشان است.

حال طبق این اعداد و ارقام، وزارت کار، باید پیمانکاران شهرداری تهران را به علت استفاده بی حد و حصر از اتباع خارجی غیر مجاز، جریمه های سنگینی تعیین کند؛ با این وجود، در سال گذشته، پیمانکاران شهرداری تهران، فقط حدود 360 میلیون تومان جریمه کردند.

طبق لیست اعلامی وزارت کار ، پیمانکاران شهرداری تهران، در سال 1401، در 27 مورد، ۳،۶۷۱،۲۱۳،۷۵۰ ریال جریمه شده اند.

جریمه شهرداری تهران

حال سوال اینجاست، چرا وزارت کار که روند جریمه پیمانکاران شهرداری را پیگیری می کند، فقط به شناسایی تعداد اندکی از این اتباع اکتفا کرده است؟ چرا این قانون اصلاح نمی شود تا بازدارندگی بیشتری داشته باشد؟

اگر این جریمه های اندک، برای پیمانکاران نتیجه بخش بود، دیگر در پایتخت ایران، استفاده از نیروی کار غیرمجاز را از بازیافت پسماند گرفته تا باغبانی در پارک های شهر، دیده نمی شد.

کدخبر: 900461 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟