هشدار مهم هواشناسی برای مردم در این استان ها / تهرانی ها منتظر رگبار و رعد و برق باشند

به گزارش رکنا، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سه‌شنبه سامانه بارشی در مازندران ، گلستان، خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی فعال است و در بخش‌های از استان‌ اردبیل و ارتفاعات البرز نیز بارش پراکنده روی می‌دهد.

فردا در بخش‌هایی از شرق و سواحل غربی دریای خزر و پنجشنبه در شمال غرب و بخش‌هایی از استان‌های بوشهر و جنوب فارس بارش پراکنده انتظار می‌رود.

روز جمعه با ورود سامانه بارشی جدید از غرب کشور بارش در استان‌های غربی کشور و بخش‌هایی از شمال غرب آغاز خواهد شد. همچنین در جنوب استان‌های بوشهر، فارس،‌ ارتفاعات کرمان و هرمزگان بارش پراکنده و رگبار موقتی روی می‌دهد. شنبه هفته آینده با تقویت سامانه بارشی در غرب کشور گستره بارش‌ها اکثر مناطق نیمه غربی کشور را در برخواهد گرفت.

امروز نیز در بخش‌هایی از مرکزی، جنوب و نیمه شرقی کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک انتظار می‌رود. تا روز چهارشنبه شرق خلیج‌فارس،‌تنگه هرمز و دریای عمان مواج است.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع:چهارشنبه 1402/02/27 زمان پایان: پنج‌شنبه 1402/02/28

نوع مخاطره:افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در سواحل و فرا سواحل بین 1 تا 1.7 متر

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای خزر

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک ، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: احتیاط در عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، احتیاط در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های دریایی از جمله صیادی و بنادر در سواحل وفرا سواحل.

قودجانی خاطرنشان کرد: پیرو استعلام از اداره کل هواشناسی استان تهران توده گرد و خاک با منشأ محلی و همچنین از کشور عراق شکل گرفته و اکنون به نزدیکی استان تهران رسیده و طی ساعات آتی وارد مناطق مرکزی و نیمه جنوبی استان می‌شود که کاهش دید و کیفیت هوا را به دنبال داشته، به گونه‌ای که اکنون موجب تغییر شاخص آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس شده است. در این مخاطره خیزش گرد و خاک، نفوذ توده گرد و غبار، کاهش دید و کیفیت هوا، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری، سقوط اشیاء از ارتفاع، شکستن درختان کهن سال و رعد و برق شدید محتمل است.

رئیس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: از سوی دیگر توده‌های دیگر گرد و خاک نیز از صبح امروز در کشور عراق شکل گرفته و تا فردا وارد کشور خواهد شد و متعاقباً استان تهران را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. از بعدازظهر امروز (غروب) افزایش ابرناکی هوا باعث رگبار و رعدوبرق بویژه در ارتفاعات استان شده و با وزش باد در مناطقی از استان تهران خصوصاً در تهران، ورامین، رباط کریم و اسلامشهر شاهد ایجاد گردوخاک خواهیم بود.

وی گفت: توصیه می‌شود دستگاه‌های مسئول و کارفرمایان ذیربط نسبت به نظارت بر استحکام سازه‌های موقت اقدام و شهروندان نیز با توجه به وزش باد شدید و رعد و برق از صعود به ارتفاعات، تردد و توقف در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال، استقرار در مناطق مرتفع مانند داربست‌ها در زمان هشدار خودداری و دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان نیز آمادگی هرگونه اقدام لازم جهت مواجه با پیامدهای مرتبط با هشدار صادره شده را احراز کنند.

وزش باد شدید در اغلب مناطق کشور تا ۲ روز آینده

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی: امروز و فردا در اغلب نقاط کشور خصوصا استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز، جنوب و مرکز کشور وزش باد شدید داریم که در مناطق مستعد سبب خیزش گرد و خاک خواهد شد این شرایط جوی روز سه‌شنبه در مرکز کشور، نیمه شرقی و جنوب کشور فعال خواهد بود.

شعاع دید افقی در پایتخت به ۴۰۰۰ متر رسید

بعدازظهر امروز وقوع پدیده گردوخاک گسترده شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه مهرآباد تهران را به ۴۰۰۰ متر کاهش داد و سبب شد تا شاخص کیفیت هوا (هم اکنون) در پایتخت به ۱۸۸ واحد و ناسالم برای همه گروه‌ها برسد.

کدخبر: 893332 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟