۶.۶ درصد ایرانی‌ها سنگ کلیه دارند ! / آمار کدام استان بیشتر است؟

به گزارش رکنا به نقل از تسنیم، عباس بصیری امروز در نشست خبری جامعه اورولوژی ایران درباره شیوع بیماری‌های اورولوژی در کشور اظهار کرد: در 15 درصد از ازدواج‌ها ناباروری رخ می‌دهد و 50 درصد عامل ناباروری مردان و 50 درصد زنان هستند. واریکوسل یا واریس عروق بیضه و اختلالات اسپرم علت عمده ناباروری مردان است.

وی افزود: از هر 100 نفر جمعیت ایرانی، 6.6 نفر سنگ ادراری دارند. استان سیستان و بلوچستان بالاترین آمار مربوط به سنگ کلیه را دارد و پایین‌ترین آمار افراد دارای کلیه‌ سنگ‌ساز نیز در گرگان با شیوع 2.1 درصد است‌.

بصیری ادامه داد: آمار سنگ کلیه در مردان 1.6 برابر زنان است. همچنین بررسی‌ها نشان داده که تفاوتی در شیوع سنگ کلیه در مناطق روستایی و شهری وجود ندارد.

رئیس جامعه اورولوژی ایران تصریح کرد: 36 درصد جمعیت مبتلا به سنگ کلیه، دچار سنگ کلیه مکرر می‌شوند.

وی بیان کرد: امروزه درمان هر بیماری نیازمند کسب تخصص مربوطه است و در همین راستا، جامعه اورولوژی را تشکیل دادیم که یکی از جوامع علمی بسیار موفق کشور است و فعالیت‌های علمی خوبی در سطح کشور دارد. یکی از محورهای کنگره اورولوژی امسال، اخلاق پزشکی و اخلاق حرفه‌ای و پزشکی قانونی است زیرا اهمیت دارد که پزشک بداند که با بیمار و پرستاران و همکاران خود چگونه رفتار کند و به بیمار اطلاعات ارائه کند زیرا هر بیمار، در خانواده خود نقشی دارد و باید در کنار سلامت جسمی، باید به سلامت روانی بیمار توجه کرد.

کدخبر: 889368 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟