آسیب مترو تهران به عمارت مسعودیه/ سرعت مترو باید 20درصد کاهش یابد/ دیوارهای اثر ملی ترک خورده و مرمت بلاتکلیف!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،در ابتدای این گزارش نگاهی می کنیم به مجوزهایی که قبل از زدن کلنگ هر پروژه عمرانی در ایران باید از ارگان ها و سازمان ها و وزارتخانه ها کسب شود تا پروژه عمرانی، تخریبی برای اثر باستانی کشور نداشته باشد.

1- مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: این سازمان مسئول حفاظت، نگهداری و مدیریت آثار باستانی در ایران است. بنابراین، برای پروژه های عمرانی در نزدیکی آثار باستانی، باید این سازمان را مطلع کرده و مجوز لازم را از آن دریافت کرد.

2- مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست: این سازمان مسئول حفاظت و مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست در ایران است. برای پروژه های عمرانی نزدیک به آثار باستانی، باید این سازمان را مطلع کرده و مجوز لازم را از آن دریافت کرد.

3- مجوز از شورای محافظت از منابع طبیعی: این شورا مسئول تصویب و صدور مجوزهای مربوط به پروژه های عمرانی در نزدیکی منابع طبیعی و آثار باستانی است. برای پروژه های نزدیک به آثار باستانی، باید این شورا را مطلع کرده و مجوز لازم را از آن دریافت کرد.

4- مجوز از شورای شهر و روستا: برای پروژه های عمرانی در نزدیکی آثار باستانی، باید از شورای شهر و روستا مجوز لازم را دریافت کرد.

به طور کلی، برای پروژه های عمرانی در نزدیکی آثار باستانی در ایران، باید از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان حفاظت محیط زیست، شورای محافظت از منابع طبیعی و شورای شهر و روستا مجوزات لازم را کسب کرد.

حال عمارت مسعودیه که با  2190  از تاریخ 27 دی 1377 به عنوان اثر ملی ثبت شده است از 14 سال پیش که مترو بهارستان به ملت راه اندازی شد هرروز در هر رفت و برگشت، حرکت مترو بیشتر و بیشتر تخریب می شود و این تخریب ها حتی به قبل از افتتاح مترو و به حتم در مسیر ساخت مترو بر می گردد.

این یعنی ساخت و راه اندازی مترو تهران در ایستگاه ملت به بهارستان بدون در نظر گرفتن آسیب هایی بود که به  عمارت مسعودیه وارد می کرد و همین بی توجهی باعث تخریب به این اثر تاریخی شده است. به عبارتی سازمان هایی که متولی نگهداشت این اثر ملی هستند در تمام روزهایی که مترو ساخته می شد و بعد از آن در این 14 سال که مترو در آن مسیر حرکت می کند و تخریب را افزایش می دهند، به جای متوقف کردن چرخه تخریب به دعوایی مشغول بودند که اگر سودی برای دعوا کنندگان داشت برای اثر ملی نه تنها سود نداشت که روزانه ویران تر شد.

عمارت مسعودیه یک ساختمان تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در تهران، میدان بهارستان قرار دارد. این بنا در زمینی به وسعت ۱۵۶۰۰ متر مربع و اعیانی حدود ۹۰۰۰ متر مربع احداث شده‌است.

احسان دهقان، دبیر کمیسیون واگذاری و مزایدات بناهای تاریخی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص ماجرا آسیب به این عمارت تاریخی و مسیر مرمت آن اینگونه توضیح داد: مجموعه اصلی عمارت مسعودیه دیوانخانه است که در سمت غربی این مجموعه منگنه های گچی نصب شده است تا اگر نشانه هایی از ترک و شکاف در این مجموعه باشد، کارشناسان امر را متوجه خطر تخریب بنا بکند.

وی با اشاره به اینکه این منگنه ها دچار ترک خوردگی شده اند، افزود: این ترک ها با عمق 4 میلی متر به ما نشان می دهد که باید این مجموعه حتما مورد مرمت قرار گیرد.

معاون اقتصادی و بازرگانی صندوق توسعه و احیا بیان داشت: چند سال پیش بعد از راه اندازی ایستگاه مترو ملت به بهارستان که در فاصله 20 متری این بنا قرار دارد، این مجموعه دچار یکسری آسیب شد به طوریکه وقتی قطار از متروی ملت به بهارستان یا بالعکس حرکت می کند صدای و لرزش این اتفاق از داخل بنای مسعودیه قابل شنود و لمس است.

دهقان اضافه کرد: این اتفاق به همراه مختصر رطوبتی که وارد یکی از دیوارهای مجموعه شده است که ضلع غربی عمارت محسوب می شود در چند سال اخیر باعث تخریب بخشی از دیوار شد که در آن موقع از ستون هایی برای نگهداری آن استفاده شده است.

وی علت عدم پیگیری برای مرمت این بنا را دعوی حقوقی موجود در آن زمان بین شرکت بهره برداری و مدیران وقت وزرات میراث فرهنگی می داند و می افزاید: این دعوی حقوقی باعث می شود تا مرمت اضطراری تنها در این بخش انجام شود و باقی مراحل مرمت آن موکول شود به بعد از حل مساله حقوقی.

مرمت عمارت مسعودیه بعد از تخلیه صندوق توسعه انجام می گیرد

دبیر کمیسیون واگذاری و مزایدات بناهای تاریخی عنوان کرد: در ابتدای تیرماه سال گذشته رای دادگاه صادر می شود و در آن زمان مدیرعامل وقت گویا تمایلی به گفتگو با مجموعه سرمایه گذار نداشته است. مدیر عامل جدید باب گفتگویی را با این مجموعه باز می کند.

معاون اقتصادی و بازرگانی صندوق توسعه و احیا ادامه داد: مجموعه سرمایه گذاری اعزام با توجه به تجربه موفقی که در راه اندازی یک بنای دیگر با نام « عامری های کاشان » داشت،؛ بیشتر مورد استقبال قرار گرفت و با توجه به وجود دغدغه میراث فرهنگی در این مجموعه، مدیر عامل جدید صندوق سنوات بهره برداری که در قراردادهای گذشته بوده است را به نصف کاهش می دهند و این تعهد در دادگاه مستند می شود و بعد از تخلیه ملک آنها کارهای مرمت را به صورت جدی ادامه خواهند داد.

دهقان با اشاره به اینکه بخشی از این تخلیه توسط صندوق از محل خانه مسعودیه انجام یافته است، یادآور شد: بخش دیگر و باقی مانده انجام فرآیند تخلیه تا حداکثر دو ماه دیگر انجام خواهد یافت و این عمارت به صورت کامل تخلیه و تحویل پیمانکار داده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این مجموعه خدمات پذیرایی، اقامتی و گردشگری را در عمارت مسعودیه تهران گسترش خواهد داد، گفت: مجموعا بیش از 13 هزار گردشگر در ایام عید از خانه مسعودیه بازدید کردند و شرکت بهره بردار نیز به هیچ عنوان اجازه تغییر کاربری و مداخله در بنا را نخواهد داشت.

 دبیر کمیسیون واگذاری و مزایدات بناهای تاریخی بیان داشت: بنا به رای دادگاه هیچ خسارتی از سوی وزارت میراث فرهنگی به شرکت مذکور داده نخواهد شد و این قرارداد در قالب قراردادهای BOLT است و این هم به نفع سرمایه گذار است و هم به نفع بناهای تاریخی و نفیس تحت مدیریت وزارت میراث فرهنگی خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به اهمیت حفاظت از میراث ملی تاکید کرد: پیشنهاد مشخص ما این است که حرکت قطارها در ایستگاه مترو ملت به بهارستان و بالعکس سرعت خود را ۲۰ درصد کاهش دهد و این می تواند همراه با یک پیام ۱۰ ثانیه ای با عنوان " سرعت کم قطار در این ایستگاه به دلیل حفاظت از میراث ملی است" در واگن ها پخش شود. قابل ذکر است که این پیشنهاد به شهردار فعلی در یک جلسه ای که ۶ ماه پیش تشکیل شده بود ارائه گردید اما تاکنون اقدام عملی برای انجام آن صورت نگرفته است

کدخبر: 882734 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟