تصویب حقوق کارگری 1402 و سقوط کالری های کارگران و افزایش بیماری ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،حقوق کارگران در 1402 نهایی و تصویب شد. بر این اساس حداقل دستمزد از ۴ میلیون و  ۱۷۹هزار تومان به ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار تومان افزایش یافت. مبلغ بن خواروبار کارگران یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حق مسکن ۹۰۰ هزار تومان تعیین شد. امسال مبلغ بن خواروبار ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن ۶۵۰ هزار تومان بود.

 

احسان سهرابی فعال کارگری در خصوص تصویب حقوق کارگران اینگونه گفت:اگر ساعت ها بر روی تبصره ۲ ماده ۴۱ گفتمان داریم و سبد های معیشت را به سر هم می کوبیم این مصداق عدالت تقسیم متوازن و یا بهتر بگویم اجرای عدالت است.امسال سالی بسیار سختی را پیش داریم چون دستمزد نه بر مبنای تبصره ۱و ۲ تصویب شده است و خروجی برآیند وزن شورای عالی کار مشهود است.

عدم امضاء صورتجلسه و ترک جلسه شورای عالی کار همان چانه زنی ۷ درصد است که اگر هم اتفاق می افتاد نمایندگان دولت و کارفرمایان همان ۲۰ درصد را تصویب می کردند  وعدم توازن مناسب  در اعضا شورای عالی کار در امسال بسیار محسوس برای کارگران است .

 گفتنی است ،فاصله صرفا گروه خوراکی ها وآشامیدنی ها حدود ۷۶ درصد با مصوبه امسال وفاصله معنادار سبد معیشتی کارگران حدود یک سوم با حداقل دستمزد پیام  سرکوب مزدی وسقوط کالری ها وافزایش بیماری ها را در سال۱۴۰۲ به دنبال خواهد داشت .

 

 

 

کدخبر: 879050 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟