هویت 3 هزار کودک کار در 14 استان شناسایی شد/ 80 درصد آنها تبعه خارجی هستند

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، محمدرضا حیدرهایی اظهار داشت: هنگامی که کودک کار و خیابان شناسایی شد، یک بار عنبیه او اسکن و در بانک اطلاعاتی ثبت می‌شود. این اتفاق در مراکز روزانه انجام می‌شود و اطلاعات هویتی کودک و خانوار او را ثبت می‌کنیم که مثلا پدر او چه کار می‌کند یا آیا مادرسرپرست دارد تا اقدام حمایتی برای کودک برقرار و تنظیم شود.

وی اضافه کرد: اکنون اطلاعات هویتی حدود سه هزار کودک در ۱۳ استان از طریق عنبیه جمع‌آوری شده است و در مجموع از ۱۴ هزار و ۵۰۰ کودک کار و خیابان شناسایی شدند که حدود ۸۰ درصد آنها از اتباع بیگانه هستند.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سئوال که چرا طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان موفق نبوده است، گفت: رویکرد دستگاه‌های مختلف این بوده است که کودکان کار و خیابان را جمع‌آوری کنند البته موضوع ساماندهی این کودکان از وظایف سازمان بهزیستی خارج شده اما آن چه در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان به سازمان بهزیستی سپرده شده است، موضوع شناسایی، جذب و حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان است.

حیدرهایی تاکید کرد: سالهاست به این موضوع اذعان داریم و عمل می‌کنیم که موضوع جمع‌آوری باعث حذف کودک کار از خیابان نخواهد شد بلکه باید به سراغ مدل‌های توانمندسازی کودکان در کنار خانواده برویم. کودک را باید در بُعد خانواده ببینیم زیرا اگر برای کودک به تنهایی، اقدام توانمندسازی انجام شود، اتفاق خاصی برای او نخواهد افتاد زیرا خانواده باید توانمند شود.

وی یادآور شد: سازمان بهزیستی حداقل هفت سال است که در موضوع جمع آوری ورودی نکرده است و صرفا در موضوع توانمندسازی کودک و خانواده اقدام می‌کند و وظیفه مراکز حمایتی آموزشی روزانه بهزیستی نیز جذب کودکان کار و خیابان است؛ بدین ترتیب که کودک شناسایی و جذب می‌شود و سپس اقدام حمایتی براساس مدل مشکل خانواده برای او برقرار می‌شود.

کدخبر: 878231 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟