فیلم زورگیری از کودکان کار تهران در روز روشن ! / کارشناس شهری: شورای شهر تخطی پیمانکاران از مقررات را پیگیری کند
حجم ویدیو: 52.90M | مدت زمان ویدیو: 00:02:34

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کودک کار است. می خواهد مغازه دار پولش را برایش نگه دارد. او که تقریبا 10 سال دارد،مدعی است که ممکن است افرادی ناشناس که خود را مامور شهرداری عنوان می کنند، بیایند و پولش را بگیرند! برای همین سعی می کند سرمایه اش را به این شکل حفظ کند. این کودک کار که در منطقه 3 تهران فعالیت می کند، می گوید: آنها من را نمی برند، فقط پولم را می خواهند.

ضعف در پیگیری و نظارت بر فعالیت پیمانکاران، موجب آشفتگی شدید در حوزه خدمات شهری به ویژه کودکان کار شده است. تا جایی که در روز روشن (فارق از اینکه کار کودکان جرم است) پول را از آنان می گیرند. این یعنی جُرم در جُرم!

علی نوذرپور، کارشناس شهری و شهردار سابق منطقه 22 تهران در خصوص این اتفاق می گوید: در این مورد خاص، اینها مامور شهرداری نیستند و بیشتر به نظر می رسد کارگران پیمانکاری باشند. در واقع شهرداری با پیمانکار برای امور مختلف مثل پسماند ، حفظ و نگهداری فضای سبز، شهربان ها و معبربان ها قرارداد می بندد. در واقع کارگران پیمانی، کارمند رسمی شهردار نیستند. این مورد باید از حوزه خدمات شهری رسیدگی شود. از آنجایی که این افراد، نیروهای شهرداری نیستند، شهرداری به خوبی نسبت به آنها اشراف ندارد.

وی تاکید کرد: برخی از پیمانکاران از نیروهای اتباع استفاده می کنند که حتی مجوز کار هم ندارند و این باعث می شود این نیروی کار، غیر قابل کنترل شوند. اینکه شهرداری بیاید و هر اتفاق غیر قانونی که در شهر رخ می دهد را به پیمانکاران نسبت دهد، اصلا قابل توجیه نیست. پیمانکاران تحت قرارداد با شهرداری هستند و شهرداری باید آنها را مدیریت کند و اینکه پیمانکاران در برخی موارد مقصر هستند، هیچ مسئولیتی را از گردن شهرداری ساقط نمی کند.

علی نوذرپور کارشناس مسکن

نوذرپور افزود: دلیل اینکه این اتفاق می افتد این است که رسیدگی به این نیروها از جذب تا حذف، بر عهده پیمانکار است و آنها هم برای سود خودشان دست به این کارها می زنند. مثلا برای نگهداری یک پارک که می بایست 40 نفر نیرو داشته باشند، فقط 30 نیرو جذب می کنند، بعد به شهرداری آمار 40 نیرو می دهند یا از نیروهای با صغر سنی استفاده می کنند. اینها همه موجب می شود که این نیروها دست به کارهایی بزنند که قابل کنترل نباشد.

شهردار سابق منطقه 22 گفت: راه درست این است که اولا شهرداری نیروی پیمانی نداشته باشد؛ یعنی شهرداری از کار خصوصی فاصله بگیرد و تمام افرادی که قرار است تحت لوای شهرداری کار کنند، مستقیما با این سازمان قرارداد داشته باشند؛ ولی اگر قرار باشد که اینگونه باشد، نیروهایی که توسط پیمانکاران جذب می شوند، اول آموزش ببینند و با نیروهای با ویژگی های انسانی صحیح و سالم قرار داد بسته شود. 

وی در پایان گفت: شورای شهر هم به عنوان ناظر بر عملکرد شهرداری، باید مصوباتی داشته باشد، چهارچوب هایی تعیین کند که بتواند نظارت شورا بر نیروهای خدمات شهری را افزایش دهد. در واقع هر جا که از مقررات تخطی شود شورای شهر باید به مسئله ورود کند.

کدخبر: 868699 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟