آمار سرطان گوارش در ایران از سرطان ریه جلو زد /متهم اصلی صنایع غذایی/ آزبست و رادون عامل افزایش سرطان ریه در کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آمار ابتلا به سرطان در کشور ما روز به روز در حال گسترش است. این بیماری دومین عامل مرگ و میر در جهان و سومین عامل مرگ و میر در ایران است. برآورد سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که سرطان با رشد فزاینده ای می تواند به عامل اصلی مرگ و میر در جهان طی سالهای آینده تبدیل شود. رژیم های غذایی نامناسب، استفاده از کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی، مصرف دخانیات و دسترسی به منابع آب ناسالم از جمله دلایل عمده ابتلای افراد به سرطان است.

بر اساس آمارها سالانه حدود 60 هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست می دهند اما برخی از کارشناسان بر این باور هستند که آمار مرگ و میر در این حوزه بسیار بیشتر از این رقم است با این حال هم اکنون سرطان در مقام نخست مرگ و میر زودرس در ایران قرار دارد و این مساله نگرانی ها کارشناسان سلامت را افزایش داده است. در این بین تفاوت آمار مبتلایان به سرطان دستگاه گوارش که میزان آن در کشور ما بسیار بیشتر از حد معمول است نسبت به میزان مبتلایان به سرطان ریه با اغلب مدل های جهانی سیر ابتلا به این بیماری مطابقت ندارد.

استفاده از آزبست در صنایع و انتشار رادون  دو عامل اصلی ابتلا به سرطان ریه در ایران

در این باره علی اسلامی‌نژاد، فوق تخصص ریه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار رکنا تصریح کرد: تصور این است که سرطان ریه در ایران بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است اما اینگونه نیست .دلیل اصلی ابتلا به سرطان ریه در ایران و جهان عمدتا به خاطر مصرف دخانیات است اما در ایران به ویژه در شهرهای بزرگ و صنعتی برخلاف ادعاهایی که صورت می گیرد استفاده از آزبست در صنایع و عوامل محیطی و شغلی همچون انتشار رادون در رتبه های بعدی دلایل افزایش ابتلا به سرطان محسوب می شود.

آلودگی هوا  کمترین تاثیر در ایجاد سرطان ریه دارد

وی با اشاره به اینکه توصیه ها در مورد آلودگی هوا بدون نتیجه است، گفت: برخلاف باور عمومی آلودگی هوا کمترین تاثیر را در ایجاد سرطان ریه دارد اما می تواند خطرناک تر از سرطان ریه باشد.

این در حالیست که در روزهای گذشته زهرا شیخی، رییس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس شورای اسلامی عنوان کرده بود: « تنفس در هوای پاک حق اولیه مردم است تا سلامت باشند؛ موضوعی که فقدان آن در بروز انواع سرطان‌ها نیز بسیار موثر است.»

به نظر می رسد تاثیر آلودگی هوا بر افزایش میزان سرطان ریه در کشور نیازمند مطالعه جدی دانشگاهی است و باید دانشجویان و اساتید در دانشگاه به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

اسلامی نژاد در ادامه بیان داشت: برونشیت مزمن و بیماری های دیگر شایع دستگاه تنفسی نیز از جمله دیگر بیماری هایی هستند که همزمانی که می تواند از طریق عوامل محیطی به وجود آید، می تواند ریشه های ژنتیکی نیز داشته باشد.

در ایران سرطان ریه در مقام سوم و سرطان دستگاه گوارش در مقام نخست

وی تشریح کرد: نکته ای که در مورد انواع سرطان ها در کشور توجه کارشناسان را به خود جلب کرده این است که سرطان ریه در ایران برخلاف اغلب کشورهای جهان که در مقام نخست قرار دارد در کشور ما در مقام سوم قرار دارد و در حقیقت سرطان دستگاه گوارش با اختلاف بسیار بالا در مقام نخست قرار دارد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: می توان ادعا کرد که میزان ابتلا به سرطان دستگاه گوارش در کشور از حالت اپیدمی عبور کرده است و متهم ردیف نخست آن نیز صنایع غذایی و تغییر رژیم غذایی ما ایرانی ها در طی دو دهه اخیر است.

اسلامی نژاد یادآور شد: نمی توان این مساله را به مسایل ژنتیکی ربط داد زیرا ما این مشکل را در این ابعاد در 40 یا 50 سال گذشته نداشته ایم و لازم است متولیان نظام سلامت به این مساله توجه ویژه ای داشته باشند.

وی نظارت بر استانداردهای عرضه محصولات غذایی را از جمله الزامات انکار ناپذیر در حوزه بهداشت دانست و اضافه کرد: حتما باید در سطوح بالای مدیریت کشور برای این مساله چاره اندیشی شود در غیر اینصورت خسارت های جبران ناپذیری بر آینده سلامت جامعه ایرانی به وجود خواهد آورد.

به گزارش رکنا، به نظر می رسد نبود اطلاعات جامع و دقیق علمی و آمارهای قابل اتکا از افراد مبتلا و مرگ و میر ناشی از انواع سرطان ها یکی از زیربنایی ترین مشکلات در مسیر مدیریت نظام سلامت کشور محسوب می شود.

کدخبر: 867594 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟