انتقاد معاون وزیر آموزش و پرورش از نقص در قانون هوای پاک / ستاری فرد: متولی تعطیلی کارخانه ها صاحب کارخانه است ولی متولی تعطیلی مدارس آموزش و پرورش نیست !

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: سازمان برنامه و بودجه در نگارش بودجه ۱۴۰۲، توجهی به حوزه پرورشی نداشته است.  صادق ستاری فرد، معاون وزیر آموزش و پرورش ، در نشستی خبری با بیان اینکه بودجه برش یک ساله تمدن یک ملت است اظهار کرد: اگر بخواهیم عنوان سیاستی بر سند بودجه بگذاریم، بودجه را بالاترین سند سیاستی و مالی یک کشور می نامند. اگر بخواهیم بدانیم یک کشور چگونه اداره می‌شود باید بودجه‌اش را بررسی کرد.

وی افزود: در قانون اساسی نحوه تدوین و فرایند بررسی بودجه مشخص شده و به قدری مهم است که چند اصل مهم در قانون اساسی برای آن پیش‌بینی شده است.

آموزش و پرورش ۳۸ هزار بازنشسته مشغول به خدمت دارد 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بودجه باید بر اساس اسناد و قوانین بالادستی تدوین و طراحی و در نهایت تصویب شود گفت: نهادهایی برای نظارت بر اجرای بودجه پیش‌بینی شده و دیوان محاسبات مسئول نظارت بر حسن اجرای بودجه است اما در حوزه آموزش و پرورش باید گفت که این وزارتخانه بزرگترین دستگاه اجرایی کشور است و ۹۷۱ هزار پرسنل شاغل و ۳۸ هزار بازنشسته مشغول به خدمت دارد، ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز را در اختیار و از این جهت جامعه هدف حداکثری دارد.

ستاری‌فرد ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ علی رغم همه سختی‌هایی که وجود داشت و بعد از دوره پرفشار آموزش مجازی ناشی از کرونا و دو سه سال وقفه آموزش حضوری، مدارس میزبان دانش آموزان بودند و نیازها به اقتضای شرایط تغییر کرده بود و می طلبید زیرساخت‌های مورد نیاز تامین شود.

نحوه جبران کسری نیرو با بازگشایی مدارس بعد از کرونا

وی با بیان اینکه در حوزه نیروی انسانی اتفاقات بزرگی افتاد گفت: در دوره کرونا اغماض می‌شد اما آموزش حضوری ایجاب می‌کرد دقت نظر خاصی در کلاس بندی و تامین معلم داشته باشیم. سازمان اداری و استخدامی همراهی خوبی داشت و مجوز ۳۴ هزار و ۸۰۰ سهمیه استخدامی داد که آموزش و پرورش حدود ۲۱ هزار نفر از این تعداد را جذب کرد.

وی افزود: از محل به کارگیری بازنشستگان و حق التدریس شاغلین و بازنشستگان جبران کسری نیرو داشتیم و ۱۰۴ هزار نفر از این دو محل با ما همکاری کردند.

سازمان برنامه هنوز پول اجرای طرح تثبیت و تعمیق یادگیری را پرداخت نکرده

ستاری فرد از تخصیص ۳۰ درصدی اعتبارات کیفیت بخشی در سال جاری ابراز نگرانی کرد و گفت: آموزش و پرورش این توقع را داشت که سازمان برنامه همکاری کند که محقق نشد. آموزش و پرورش طرح تثبیت و تعمیق یادگیری را اجرا کرد اما متاسفانه تا امروز سازمان برنامه برای تخصیص مصوبه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی که ستاد مقابله با کرونا پیش بینی کرده بود همراهی و اقدامی نکرده است.

تسویه پاداش پایان خدمت ۷۲ هزار بازنشسته در سال ۱۴۰۰

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تصویب قانون نظام رتبه بندی معلمان بعد از ۱۱ سال وقفه گفت: تا امروز ۲۲ هزار میلیارد تومان از بودجه پیش بینی شده ۳۸ هزار میلیاردتومانی برای رتبه بندی تخصیص داده شده است. همچنین ۷۲ هزار بازنشسته در سال ۱۴۰۰ داشتیم که ۱۵ آذرماه جاری پاداش پایان خدمتشان تسویه شد و از این حیث همراهی سازمان برنامه را شاهد بودیم.

ستاری‌فرد با تاکید بر اینکه نیازمند چرخش تحولی در حوزه بودجه ریزی در حوزه آموزش و پرورش هستیم گفت: به علت نواقصی که در اجرا و پرداخت حقوق همکاران در سنوات گذشته وجود داشت، از جمله معلمان خارج از کشور مطالباتی داشتند تا اینکه دیوان عدالت آرایی صادر کرد و سازمان برنامه ۲۰ درصد از ردیف های اعتباری وزارتخانه را کسر کرد که باعث کندی در اجرای برخی برنامه های ما شد که باید در این زمینه برای سال آینده فکری کرد و این مطالبات از ردیف های اصلی وزارتخانه پرداخت نشود.

رشد ۲۱ درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال آتی 

وی با بیان اینکه برای سال آینده رقم پیشنهاد شده برای وزارت آموزش و پرورش ۲۴۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد که نسبت به سال جاری، ۲۱ درصد رشد داشته است گفت: خوشبختانه بعد از ۱۱ سال از اجرای سندتحول بنیادین که هیچ ردیف اعتباری پیش بینی نمی‌شد، ردیفی به نام اجرای سندتحول درنظر گرفته‌اند اما انتظار ما این است رقم پیش بینی شده در مجلس هم افزایش یابد.

وی افزود: مزیت دیگر لایحه سال آتی این است که بودجه استقرار رتبه بندی را در دل ردیف اصلی حقوق و مزایا دیده‌اند که اتفاق خوبی است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۸۱ هزار میلیارد تومان حقوق همکاران فرهنگی در استانها است عنوان کرد: آموزش و پرورش در حوزه اعتبارات تملک سرمایه‌ای و عمرانی کمبودهایی پیدا کرده است. اعتبارات عمرانی کل کشور ۲۶ درصد، اما اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش ۳۱ درصد کمتر از سال گذشته و منفی ۳۱ درصد است. اعتبارات سازمان نوسازی نیز با کاهش ۱۵ درصدی مواجه‌ است که امیدواریم به طور ویژه در مجلس مورد توجه باشد.

سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت در سال گذشته ۱۲.۹ و برای سال آینده ۱۱.۲ درصد است 

ستاری‌فرد با اشاره به اینکه سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت برای سال آتی ۱۱.۲ درصد است گفت: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۰ درصد، در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲.۹ درصد و برای سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱.۲ درصد است. انتظار ما این است که این عدد به ۱۵ درصد برسد. سهم بودجه دستگاهی آموزش و پرورش نسبت به بودجه همه دستگاه‌ها ۱۵ درصد است و نشان‌دهنده توجه دولت به آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال آتی سهم هزینه‌های غیرپرسنلی حدود ۲.۶ درصد است که باعث می‌شود در اجرای برنامه‌های کیفیت بخشی با مشکل مواجه شویم. این نگرانی زمانی بیشتر می‌شود که همین بودجه هم دیرهنگام تخصیص یابد.

حذف اعتبارات حوزه آموزش و پرورش از محل هدفمندی یارانه‌ها؛ ایجاد مشکل در پرداخت ایاب‌و ذهاب و هزینه‌های مدارس شبانه‌روزی 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به حذف اعتبارات حوزه آموزش و پرورش از محل هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۴ هدفمندی داشتیم که حذف شده و آموزش را در حوزه‌هایی چون ایاب و ذهاب، مدارس شبانه‌روزی و... با مشکل مواجه می‌کند.

تراکم کلاس‌های درس باید ۲۳ نفره باشد 

ستاری‌فرد افزود: آموزش و پرورش سال گذشته ۱۸ هزار و ۷۰۰ کلاس درس با تراکم بالای ۴۰ نفره داشت که به واسطه افزایش جمعیت دانش آموزی به دلایلی چون افزایش جمعیت اتباع رخ داده و با همه تلاش‌ها به ۱۶ هزار و ۶۰۰ کلاس درس رسیده است. کاهش اعتبارات حوزه عمرانی می‌تواند مشکلات ما را در این حوزه بیشتر و عدالت تربیتی را دچار خدشه کند. سهم این دانش آموزان از معلم در هرکلاس درس در چنین شرایطی چقدر است؟. نرم تراکم کلاس باید ۲۳ نفر باشد.

۱۳۵ هزار دانش‌آموز متوسط اول در کلاس مختلط درس می‌خوانند؛ چه کنیم مشکل داریم

وی ادامه داد: ۱۳۵ هزار دانش آموز متوسطه اول داریم که در کلاس‌های مختلط هستند. گاها سرویس بهداشتی شان هم مشترک است. باید چه کنیم؟ وزیر دستورداد هیچ کلاس مختلط متوسطه دومی نباید داشته باشیم که اجرا شد اما خب در متوسطه اول مشکل داریم و بالغ بر ۸۴۰۰ کلاس درس متوسطه اول مختلط داریم. اینها کیفیت و عدالت را خدشه دار می‌کند و در صدد جذب نیروی باکیفیت با اصلاح فرایندها و راهکارهای جذب معلم هستیم.

۴۹ هزار مدرسه سرایدار ندارند

ستاری‌فرد با بیان اینکه ۴۹ هزار مدرسه سرایدار ندارند اظهار کرد: سرانه زیست شبانه روزی دانش آموزان در مدارس شبانه روزی، روزانه ۱۹ هزار تومان است. ۴۰۰ هزار دانش آموز شبانه روزی داریم. سرانه پرورشی روزانه هر دانش آموز یک حبه قند هم نمی‌شود و ۴۰ تک تومان است. کل اعتبار پرورشی ۱۰ ماه اخیر، ۲۵۰ میلیارد تومان بوده‌است.

افزایش ۲ درصدی نرخ آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان در دوره کرونا

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوره کرونا ۲ درصد به نرخ آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان اضافه شد، چون بچه ها محصول فضای مجازی شدند گفت: اکنون هم هر اتفاقی می افتد مدرسه را تعطیل می‌کنند، اینگونه که نمیشود آموزش و پرورش را اداره کرد. تولیت نظام تعلیم و تربیت بر اساس بند ۲ سیاست های کلی تحول در آموزش و پرورش با آموزش و پرورش است، اما عده ای در بیرون نشسته اند و می‌خواهند تصمیم بگیرند مدارس کی باز باشد و کی بسته باشند که عدالت در آموزش را نابود کرده است.

ستاری فرد با بیان اینکه خط مقدم ما، مدرسه است گفت: آموزش و پرورش را یک ماه تعطیل کردند، اما قانون هوای پاک اجرا نمی‌شود.

وی تاکید کرد: نمی‌توانیم تربیت دانش آموزان را به فضای مجازی بسپاریم. تبعات تعطیلی مدارس در دوران کرونا کم نبود. وقتی تعطیل می‌کنیم کسی که دسترسی دارد استفاده‌ می‌کند، اما کسی که دسترسی ندارد نابود می‌شود.

در نظر گرفتن ۱۴۳۰ میلیارد تومان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در لایحه بودجه بدون اعلام نام دستگاه!

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای اجرای سندتحول ۴۴۰ میلیارد تومان پیش بینی شده اما نیاز ما حداقل ۲۰۰۰ میلیارد تومان است گفت: برای احیای امور تربیتی و حوزه پرورشی نیز باید گفت که در سند انتظار برگزاری شش اردو برای هر دانش آموز (۹۰ میلیون روز اردو) را خواسته‌اند و به طور کلی نیازمند ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این حوزه هستیم در حالی که ۴۳۰ میلیارد تومان دیده شده است. ۱۴۳۰ میلیارد تومان برای آسیب‌های اجتماعی در لایحه دیده‌اند اما دستگاه آن مشخص نیست و پیشنهاد ما این است که به آموزش و پرورش تخصیص یابد.

ستاری‌فرد با اشاره به ضرورت تقویت حوزه نخبگانی گفت: برای ایجاد باشگاه دانش پژوهان جوان بودجه‌ای دیده‌ نشده است. برای جذب بازماندگان از تحصیل کار خوبی با عنوان طرح شهید محمودوند آغاز شده و تعداد بازماندگان براساس آخرین آمار، ۹۱۱ هزار نفر است که برای جذب اینها ۱۸۰۰ میلیارد تومان برآورد اعتبار شده و باید به آن توجه کرد. برای تغذیه شبانه روزی‌ها و ایاب و ذهاب دانش آموزان در مناطق محروم ۷۰۰ میلیارد تومان تخصیص گرفتیم که همین در لایحه سال آتی دیده نشده و پیشنهاد ما این است که یک درصد از اعتبارات هدفمندی را برای این امر ببینند.

سهم آموزش و پرورش از مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۲ "صفر" است

وی ادامه داد: از ۲۰۰۰ میلیارد تومان سهم آموزش و پرورش در مالیات برارزش افزوده سال ۱۴۰۱ تنها ۴۰ میلیارد تومان به ما تخصیص داده‌اند که عدد اندکی است. در سال ۱۴۰۲ هم این سهم پیش بینی نشده است. پیشنهاد دیگر ما این بود که برای آموزش و پرورش جهت تامین امنیت و ارتقای برگزاری امتحانات نهایی و ایجاد سابقه تحصیلی در لایحه مبالغی را تخصیص دهند ولی اعتباری در لایحه بودجه سال آتی پیش بینی نشد. امیدواریم مجلس کمک کند اعتبار لازم برای این امر لحاظ شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به بی بهره بودن پرسنل آموزش و پرورش از رفاهیات و پرداخت‌های مناسبتی اشاره کرد و گفت: باید این موارد برای همه کارکنان دولت عادلانه توزیع و پرداخت شود. دولت لایحه ای در این زمینه در دست دارد.

کسری ۱۵۰۰ میلیاردی امسال برای پرداخت حق الزحمه خرید خدماتی‌ها

ستاری‌فرد به کسری اعتبارات ۱۵۰۰ میلیاردی امسال برای پرداخت حق الزحمه همکاران خرید خدمات گفت: مطالبات سال گذشته تا خرداد جاری را پرداخت کرده ایم اما شرمنده‌ایم که چهارماه امسال پرداختی به آنها نداشته‌ایم که پیگیر تامین آن هستیم. برای سال آینده نیز ۱۵۰۰ میلیارد تومان کسری خواهیم داشت.

وی در ادامه درباره صدور احکام رتبه‌بندی نومعلمان عنوان کرد: نومعلمان که بعد از ابلاغ قانون، استخدام شدند، مشمول رتبه بندی می‌شوند. با تصویب هیئت ممیزه به این جمع بندی رسیدیم و سامانه برایشان باز و احکامشان صادر می‌شود. یکی از دغدغه هایشان همین بود و صدور احکامشان بر اساس رتبه بندی انجام می‌شود و در دستورکار است. تا قبل از پایان سال احکام شان را صادر می‌کنیم.

وضعیت صدور احکام دانشجومعلمانی که هنوز تاییدیه گزینش آنها نیامده چه می‌شود؟

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت معلمان جدیدالورود به آموزش و پرورش که از محل آزمون استخدامی جذب شده‌اند و چهارماه به کلاس درس رفته‌اند، ولی در گزینش پذیرفته نشده و در نتیجه احکامشان هنوز صادر نشده است گفت: دانشجومعلمانی داریم که تاییدیه گزینش آنها نیامده است. قانون گزینش معلمان می‌گوید هرگونه صدور احکام و پرداخت وجه منوط به تایید گزینش است. همکاران جدید الاستخدام ( چه ماده ۲۸ و چه سایر طرق که متعهد هستند) حتما باید تاییدیه گزینش بگیرند و بعد از تاییدیه احکامشان صادر می‌شود.

دلیل محرومیت برخی معلمان از رتبه‌بندی 

ستاری‌فرد در پاسخ به پرسشی درباره محرومیت برخی معلمان از رتبه‌بندی در برخی استان‌ها اظهار کرد: در آیین نامه رتبه بندی چهار دسته صلاحیت عنوان شده است. در بخش شایستگی عمومی حداقل امتیاز برای کسب رتبه ۱۵۰ از ۳۰۰ است و هرکدام از مشمولان که ۱۵۰ امتیاز را کسب نکنند رتبه پنجگانه نمی‌گیرند و اگر همکاری یکی از رتبه‌های یک تا پنج را احراز نکند به مدت یک سال مزایای رتبه یک را مشمول می‌شود و بعد از یکسال مجدد ارزیابی می‌شود. اگر بعد از یک سال صلاحیت لازم را کسب نکند رتبه بندی اش قطع خواهد شد. این صراحت آیین نامه است.

وی درباره شیر مدارس گفت: اعتبار شیر مدارس در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده بود اما تخصیص نداشت. برخی استان ها از اعتبارات خودشان به صورت حداقلی این‌کار را انجام دادند. در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بودجه ای برای شیر مدارس دیده نشده است.

برگزاری آزمون استخدامی با روش‌های پیشنهادی جدید 

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آزمون استخدامی در سال جاری برگزار می‌شود؟ گفت: آزمون داریم، اما روش جدیدی را دنبال می‌کنیم تا سازوکار جذب نیروی جدید و باکیفیت را فراهم کنیم. هنوز این روش‌ها نهایی نشده‌اند. این پیشنهادها باید در شورای سازمان اداری - استخدامی به تصویب برسد. موضوع جذب نیروی انسانی آنقدر واجد اهمیت است که باید برای آن زمان بگذاریم و آن را به عنوان برنامه جدی دنبال کنیم.

سرانه دانش‌آموزی روزانه ۲۰۰۰ تومان!

ستاری‌فرد سرانه دانش آموزی را نیز اعلام کرد و گفت: ردیفی داریم که ۴۹۰۰ میلیارد تومان در آن دیده شده و اگر بر تعداد دانش آموزان تقسیم کنیم روزانه ۲۰۰۰ تومان می‌شود.

 

کدخبر: 863782 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟