کتاب اسطوره حاج قاسم در مراسم باشکوهی رونمایی شد + فیلم
حجم ویدیو: 101.81M | مدت زمان ویدیو: 00:07:00

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بدون شک تعبیر (بسم الله قاصم الجبارین) را که به معنی به نام خداوندی که نابود کننده ستمکاران است، بارها و بارها با صدای حاج قاسم شنیده اید. سرداری که توانست برای اولین بار بعد از قرن ها منزوی شدن ایران، خارج از مرزهای جغرافیایی کشور، دوباره قدرت ایرانیان را به جهانیان نشان دهد. مردی که توانست جدا از دستاوردهای نظامی فراوان برای کشور در ابعاد مختلف، محبوبیت عمومی در میان ایرانیان پیدا کند و دل های زیادی را بدست بیاورد.

بدون شک سرداران ایران زمین که برای این خاک، جانفشانی و از خودگذشتگی کرده اند در تاریخ چندین ده هزار ساله ایران کم نیستند. از آریو برزن هخامنشی گرفته تا سورنا، رستم فرخ زاد، سلطان جلال الدین خوارزمشاهی، نادرقلی افشار، رئیس علی دلواری و حتی در دفاع مقدس شهید محمد همت، عباس بابایی جزو کسانی هستند که خون دادند اما خاک ندادند.

حاج قاسم در طول سال های زندگی خود به خوبی توانست تبدیل به یک چهره ملی و اسطوره ای شود چراکه ایران را با ایرانیان آن دوست داشت. کمااینکه هنوز شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از زنان، فیلم آن سخنرانی سردار شهید را که در آن اظهار می کرد حتی آن دختر بی حجاب نیز دختر من است، منتشر کرده و از او به خوبی یاد می کنند. 

البته سردار سلیمانی در ابعاد بین المللی نیز به خوبی توانست قدرت نمایی کند و این مسئله را به وضوح می توان در مطالب منتشر شده توسط رسانه ها و فرماندهان نظامی و اندیشمندان غربی به خوبی مشاهده کرد که به چند مورد از آنها در ادامه اشاره خواهیم کرد. 

CNN حاج قاسم را تأثیرگذارترین فرمانده نظامی در خاورمیانه قلمداد کرده و تاکید می کند که سردار سلیمانی در ایران به عنوان یک قهرمان شجاع، کاریزماتیک و محبوب سربازان بود.

البته چنین توصیفاتی نیز ژنرال مارک هرتلینگ، تحلیلگر امنیت ملی ، اطلاعات آمریکا دارد. او درباره حاج قاسم می گوید: او مردی ساکت، کاریزماتیک، نابغه استراتژیک و یک اپراتور تاکتیکی است و این ها همه چیز هایی هستند که به عنوان دشمن او با عصبانیت می گویم.

روزنامه گاردین نیز از قول دینا اسفندیاری، عضو اندیشکده بنیاد قرن، می نویسید که حاج قاسم مهم‌تر از رئیس‌جمهور بود، با همه جناح‌های ایران صحبت می‌کرد، خط مستقیمی با مقام معظم رهبری داشت و مسئول سیاست منطقه‌ای ایران بود و هیچ فردی نمی تواند اینقدر مهمتر و تأثیرگذارتر باشد.

حتی رسانه تایمز رژیم صهیونیستی نیز بعد از ترور دولتی آمریکا، می نویسد: سردار سلیمانی برای طرفداران و دشمنانش، معمار کلیدی نفوذ منطقه‌ای ایران بود که رهبری مبارزه با نیروهای جهادی و گسترش قدرت دیپلماتیک ایران در عراق، سوریه و فراتر از آن را بر عهده داشت.

کمااینکه پیش از سال های  آن روز شوم و ترور سردار سلیمانی، کنت پولاک، تحلیلگر سابق سیا، در پروفایلی برای 100 فرد با نفوذ تایم در سال 2017  می نویسد سردار سلیمانی برای شیعیان خاورمیانه مانند جیمز باند، اروین رومل محبوب است. او مسئول صدور انقلاب اسلامی ایران، براندازی دولت‌های طرفدار غرب و به راه انداختن جنگ‌های خارجی ایران است

همچنین شبکه SKY نیز از قول مفسران درباره میزان قدرتمندی حاج قاسم در ایران و جهان می نویسد که حاج قاسم هم تراز با معاون رئیس جمهور آمریکا بوده است.

کمااینکه حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها با اشاره به برخی صفات شخصی سردار از جمله شجاعت، ایمان، مسئولیت پذیری، خطرپذیری، هوش، عقلانیت، پیش قدم بودن در کارهای بر زمین مانده، و حرکت بدون تردید و توقف فرموده اند: سردار با تقویت مادی، معنوی و روحی مقاومت، این پدیده ماندگار و رشد یابنده را در مقابل رژیم صهیونیستی و نفوذ امریکا و دیگر کشورهای استکباری حفظ، مجهز و احیاء کرد.

فلذا می توان گفت حاج قاسم به معنای واقعی کلمه توانسته است در تمام سال های زندگی به جایگاه والایی برسد که او را حتی در جایگاه یک اسطوره قرار دهد و در کتابی که توسط سازمان تبلیغات اسلامی رونمایی شد نیز به خوبی می توان به ابعاد مختلف آن توجه کرد. کمااینکه در این رونمایی سخنرانان به موضوعات مختلفی در این زمینه پرداختند.  

رونمایی کتاب اسطوره حاج قاسم سلیمانی

موسی نجفی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در رونمایی از کتاب اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان می گوید: این کتاب نکته مهمی دارد که برای رسیدن آن نکته مهم باید ابتدا نگاهی به بعضی از مطالبی در آن بیندازیم که بهتر است درست شود، در صفحه 107 یک نکته دارد، اشاره به این‌که ناصرالدین شاه در جایگاه سی و هشت سال سلطنت تقریبا هشتاد و سه قرارداد امضا کرد! در حالی که این شاه قاجار در صدد جشن گرفتن 50 سالگی سلطنتش بود که کشته شد. در جایی دیگری از کتاب می‌گوید تاریخ شش هزار ساله ایران! تاریخ ما بیش از این است؛ چنان‌که سنگی در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود که این سنگ از اطراف مازندران است که هشتصد هزار سال عمر دارد و قدیمی‌ترین شی موزه است. این موزه اقوام ایرانی را به خوبی نشان داده، به شکلی حاکی از این است که اشیا در تمدن بشری سهم دارند.

نجفی تاکید کرد: صفحه 151 به یک منبع ایرانیکا ارجاع داده است که به نظرم خیلی مناسب ارجاع نیست. چون گردآورندگان آن از جریان بهائیت هستند. من در طول تحقیقاتم سعی کردم به این منابع ارجاع ندهم. اگر مجبور شدم تذکر هم داده‌ام که با این‌که ایرانیکا را قبول ندارم اما این منبع هم نکته‌ گفته شده را تائید کرده است. به نظرم درباره مشروطه درست نیست که به ایرانیکا مراجعه کنیم، چون شخصی در آمریکا نشسته و درباره تاریخ ایران نوشته است و بر اساس تحقیق اسناد و منابع دقیق نیست.

سعید نجفی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که محقق در تحقیق باید انجام دهد، شهامت است. محقق کتاب «اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان» در صفحه 260 نکته‌ای گفته که سخن اصلی کتاب است. مهدی افزار، مولف کتاب می‌گوید به نظرم حاج قاسم ارائه‌دهنده یک سبک جدید نیست و به کاربردن مکتب حاج قاسم نیز درست نیست. این سخن درستی است و محقق در این زمانه سخنش را گفته است. تقریبا تمام شخصیت حاج قاسم زیر عنوان مکتب امام خمینی(ره) است. برای همین امروز شخصیت حاج قاسم کارآمدترین فرد برای بازسازی هویت ملی ایرانیان است.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بیان کرد: مولف کتاب مهندس است و به شیوه مهندسی جلو رفته و اصل سخن خود را با جسارت بیان کرده است. این نکته مهم است، چون وقتی محققی درباره فردی تحقیق می‌کند و درباره او غلوآمیز می‌نویسد لطفی در حق قهرمان یا شخصیت ملی نیست. چون وقتی جامعه گرم است این سخن را می‌پذیرد اما به مرور زمان وقتی تاریخ پیش می‌رود بسیاری از نکات مشخص می‌شود و آن موقع بعضی تعریفات غلوآمیز بیرون می‌افتد و شاید سایر ویژگی‌های شخصیت مورد تحقیق شده نیز از سوی مردم و محققان پذیرفته نشود.

نجفی بر این نکته تاکید کرد که محقق درباره هویت ملی مطالبی که گردآوری کرده از دیگران است اما با این مصالح اخذ شده از دیگران توانسته حرف خودش را بزند.

نجفی افزود: وقتی درباره امیرکبیر می‌خواستم مطلبی برای سخنرانی بنویسم خواندن این کتاب به من کمک کرد. چون هر دو اسطوره هستند، اما حاج قاسم اسطوره بین‌المللی است. حالا شاید بگویید حاج قاسم کجا، امیرکبیر کجا، دوره قاجار کجا، انقلاب اسلامی کجا! اکنون نمی‌توانیم بگوییم کدام بزرگ‌تر است، اگرچه حاج قاسم نماد انقلاب اسلامی است اما امیرکبیر گرفتار یک شاه جوان نادان و دخالت خارجی گسترده شده بود. اما حاج قاسم در کنار یک رهبر بزرگ قرار دارد و خودش هم سردار بزرگی است.

نجفی گفت: ما با امیرکبیر روبه‌رو هستیم که در زمانه انحطاط است. اگرچه امیرکبیر به شکلی مولفه‌های هویت ملی ما را به عهده داشت. او سه سال در مسند وزارت نبود اما به دل مردم نفوذ کرد و در میان قصه‌های مردم جای دارد.

وی افزود: ما ایرانی‌ها در دو مقطع از خودمان بزرگی نشان داده‌ایم، وقتی که فهمیدیم قرآن از اوستا بهتر است. دیگر آنکه از خلافت جدا شدیم. چون دریافتیم آنها سخنانی می‌گویند که با اسلام فرق دارد. این درک و دریافت 9 قرن طول کشید. از طرفی ما فارسی حرف می‌زنیم اما رسم‌الخط عربی داریم. فارسی حرف زدن ما نشان از هوش ایرانی است تا نشان دهیم اسلام متعلق به عرب نیست. ایرانی‌ با هوش خودش می‌تواند آنچه را اخذ می‌کند مورد نقد و بررسی قرار دهد. این هویت هیچگاه دچار فروپاشی نشده است هر چند در طول تاریخ گردنه‌های دشواری را پشت سر گذاشته است اما به نظرم هویت ملی ایرانی در مسیر شدن است.

رونمایی کتاب اسطوره حاج قاسم سلیمانی

در ادامه حجت الاسلام رهدار به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: انقلاب اسلامی یک میدان فکری ایجاد کرده که هر کسی در آن قرار بگیرد فکر و فهمش افزایش پیدا می‌کند.

این پژوهشگر افزود: انقلاب اسلامی مکانش بالاست و هر کسی در این مکان قرار گیرد افق دیدش بالا می‌رود و نویسنده وقتی در این مکان قرار گرفته می‌تواند اثر فاخری تولید کند.

رهدار بیان کرد: کتاب «اسطوره حاج قاسم » در شهید سلیمانی مانده است. ایشان مرد بزرگ و اسطوره‌ای است. این هویت یک صیروریتی دارد که هیچ وقت متوقف نمی‌شود. از نویسنده انتظار می‌رفت وقتی روی منطق انقلاب اسلامی ایستاده از شهید سلیمانی دعوت به عبور کند.  نویسنده در این کتاب خوب پیش رفته اما به نظر می‌رسد باید یک فلش برای آینده نیز می‌گذاشت این همان مهندسی هویت است.

رونمایی کتاب اسطوره حاج قاسم سلیمانی

حجت الاسلام قمی در ادامه این نشست گفت: یک روز که به محضر حضرت آقا مشرف شده بود خواستم از حجم وظایف و مسئولیت‌های سنگین و اختیارات کم با معظم له صحبت کنم مبنی بر اینکه موارد بیان شده را چگونه می‌توان با هم جمع کرد وقتی از گیت های بیت عبور می‌کردیم بخشی از مسیر را با حاج قاسم سلیمانی همراه شدم ایشان در همین مسیر به گفت و گو پرداخت و گفت «به نظر من اگر کسی در جمهوری اسلامی مسئولیت بپذیرد نباید شرط و شروط بگذارد و توضیح دادند اگر اینجا حرم است پس کسی اگر بخواهد به حرم برود شرط نمی‌گذارد بلکه با اشتیاق می‌رود.»

وی افزود: زمانی که حاج قاسم این سخنان را مطرح کرد گویی مخاطبش خود من بودم، آنقدر این مباحثه را خوب ارائه دادند که در ذهن بنده تثبیت شد، از این رو صرف نظر کردم آن مطالب را با حضرت آقا مطرح کنم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: اینجا جمهوری اسلامی و حرم است و نسبت وثیقی بین عقاید دینی و شیعی برقرار شده است همچنین در این مکالمه حاج قاسم خطاب به بنده گفت این مردم چقدر مردم خوبی هستند. خدمت کردن به مردم توفیق می‌خواهد و کسی که این توفیق را پیدا می‌کند باید خودش مقدمات خدمت به آنان را فراهم کند.

قمی عنوان کرد: انسان‌های بزرگی از منظومه هویتی برخاسته و آثار بزرگی را در این خاک و بوم رقم زده‌اند. انسان‌های بزرگی در این جامعه رشد یافته‌اند به گونه‌ای که مقام معطم رهبری فرمودند پرورش افراد در این مکتب و انقلاب فتح الفتوح بوده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مردم ایران هویت ایرانی اسلامی را در تجلیات متعالی حاج قاسم می‌توانستند ببینند و با ایرانی بودن، معنویات و آرمان‌های او ارتباط برقرار کرده بودند. او در همین زمین زندگی و با مردم می‌کرد، برای آنان مبارزه کرد. خلوص را باور کرده بود، برای همین بود وقتی شهید شد مردم آنچنان در تشییع جنازه ایشان شرکت کردند.

او با اشاره به کتاب اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان اظهار کرد: اصل ماجرا عنوان خوبی است که حاج قاسم هویت ملی ایرانیان است و این امتداد دارد. به گونه‌ای که شاهد افراد متعالی تر و مترقی تر باشیم.

کدخبر: 859729 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟