آغاز واگذاری 100 هزار موتورسیکلت برقی در مشهد / گام شهرداری مشهد برای هوای پاک

رکنا: سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهد در مراسم گرامیداشت روز حمل و نقل درباره اهمیت استفاده از موتور برقی گفت: براساس سیاهه انتشار آلایندگی هوا بخش مهمی از آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع هوای پاک و با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام‌شده تفاهم‌نامه تولید ۱۰۰هزار موتورسیکلت طی ۳.۵ سال آینده را با تولیدکنندگان به امضاء رسانده‌ایم که از امروز واگذاری موتورسیکلت های برقی آغاز شد.

شهردار مشهد تصریح کرد: در همین راستا شهرداری مشهد با حمایت شورای اسلامی شهر مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۴ درصد و اقساط ۲۴ ماهه در بانک عامل برای خرید موتور برقی در نظر گرفته است که عموم مردم می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

سید عبدالله ارجائی اظهار کرد: بعضی‌ها توانایی خرید وسیله شخصی ندارند یا امکان استفاده از آن را ندارند و برای حفظ شهر از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. توسعه حمل و نقل یکی ار راه‌های کنترل مشکلات کلان شهرها است.

شهردار مشهد گفت: گاهی بخاطر اقتضائات گرفتار کار نمایشی می‌شویم. اگر روز ساخت دوربرگردان غیرهمسطح ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شد و ساخت یک کیلومتر راه ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه  دارد، مدیریت شهری به جای یک کیلومتر مترو می‌تواند ۱۵ پل در روی زمین بسازد، کدام موفق‌تر است؟

ارجائی ادامه داد: اگر مترو ساخته نمی‌شد، روزانه از ۱۰۰ هزار سفر پاک محروم می‌شدیم.

او تاکید کرد: ما برای اینکه بتوانیم بهتر مسائل را توسعه بدهیم باید از کار زیربنایی دست برداریم و متوسل کارهای نمایشی شویم این چه سیاستی است؟ درخواست دارم  برای این کار درمانی پیدا شود.

شهردار مشهد افزود: هرچند ممکن است در دوره شما خط مترو به بهره‌برداری برسد، اما آیندگان ادامه می‌دهند. مسیر صحیح همین است و مسایل اساسی را مدنظر قرار دهید و متوجه این باشید که خدا هست و ما را می‌بیند. 

بدون حمایت دولت توسعه حمل و نقل ریلی ممکن نیست

ارجائی خاطرنشان کرد: کشور نیاز دارد در کلانشهرها که اکثر جمعیت در آن محدوده است، حمل و نقل ریلی را توسعه دهد تقاضا دارم این تصمیم  اضافه شدن 5 هزار اتوبوس به کلان شهرها را ادامه دهند و امیدواریم این امر محقق شود.

او تاکید کرد: خواستار این هستم که در بودجه جدید رقم خوبی برای حمل و نقل گذاشته شود. کار خوب آقای زاکانی برای تامین واگن می‌تواند در کلان شهرها دیگر ادامه داشته باشد. بدون حمایت دولت توسعه حمل و نقل ریلی ممکن نیست

همه باید کمک کنیم تا قانون هوای پاک اجرا شود 

شهردار مشهد با بیان اینکه بیشترین آلودگی  هوا مربوط حمل و نقل متحرک است، اما شهر مشهد بیشترین آلودگی سوخت مازوت را دارد گفت: ۴۰۰ هزار موتور سیکلت در مشهد وجود دارد که این تعداد موتورسیکلت دو مشکل  ایجاد کرده که شامل  آلودگی هوا و  آلودگی صوتی است.

او تاکید کرد: امیدواریم با این طرح دو هدف محقق شود، ابتدا کاهش آلودگی هوا و دوم کاهش آلودگی صوتی است . امروز ۴۰ درصد فوتی‌ها ناشی از تصادفات مربوط به موتور سیکلت‌ها است و امیدواریم با این موتورهای برقی این موضوع را کاهش دهیم.

کدخبر: 853018 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟