4 نقطه ایران حتی 4 درصد هم برنامه شهری برای نوجوانان ندارند / کارنامه مردود شهرسازی در توجه به قشر نوجوان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شما یک نوجوان هستید؛ در شهری بزرگ یا کوچک؛ اصلا فرقی ندارد. دلتان می خواهد به جایی بروید تا انرژی خود را تخلیه کنید، فریاد بزنید، بخندید، جیغ بکشید، بالا و پایین بپرید، عکس یادگاری بگیرید، دوستان جدید پیدا کنید، خوراکی های خوشمزه بخورید، چیزهای جدیدی یاد بگیرید و.... چقدر چنین شرایطی برایتان فراهم است؟ چقدر شهرها متناسب با نیازهای شما ساخته شده اند؟ اصلا چقدر یک نوجوان می تواند هیجانات خود را در شهر خودش با هزینه کم تخلیه کند؟

در این راستا، با مسئولان شهری مشهد ، خرم آباد مازندران ، اصفهان و رفسنجان به گفت و گو نشستیم تا ببینیم هر کدام برای نوجوانان شهر خودشان چه کارهایی کرده و قرار است بکنند.

مشهد/ «جبهه همین نزدیکی است»؛ برنامه شهرداری مشهد برای نوجوانان در بهشت رضا

یوسف اسماعیل زاده، معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد ، در گفت و گو با رکنا در پاسخ به اینکه برنامه های شهرداری مشهد برای تخلیه انرژی نوجوانان چیست؟ گفت: بخشی از خدمات شهرداری، خدمات عمومی است که به همه شهروندان ارائه می شود؛ مثل بوستان های ویژه بانوان. با این وجود، خدمات اختصاصی نیز در نظر داریم. در مجموعه شهرداری مشهد، در حوزه فرهنگی و اجتماعی، یکی از مهم ترین اقشاری که شهرداری برایشان برنامه های ویژه ای دارد، نوجوانان است.

وی در ادامه افزود: ایجاد فضاهای بازی در محلات، سالن های ورزشی محله ای، برنامه هایی که در فرهنگسراها تدارک دیده شده است و باشگاه های مخاطبین از برنامه های شهرداری مشهد برای نوجوانان است. برای مثال حدود 12 باشگاه مخاطب محور داریم که مهم ترین آنها باشگاه «مانا» به معنای مهارت اجتماعی نوجوان امروز است. این باشگاه ویژه نوجوانان دوره اول یعنی  12 تا 15 ساله ها تدارک دیده شده است. در این باشگاه، مهارت های اجتماعی به نوجوانان آموزش داده می شود. 

اسماعیل زاده در ادامه تاکید کرد: وضعیت زندگی امروزی شهرنشینی و بعد از آن، شیوع  کرونا ، تقریبا باعث شده بود که نوجوانان از این فضا فاصله بگیرند و این کارها کمتر صورت بگیرد. شواهد اجرا نشدن این برنامه ها را هم در وضعیت امروزی جامعه مشاهده می کنیم.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد افزود: برای نوجوانان 15 تا 18 ساله هم برنامه هایی در فرهنگسرای شهید سلیمانی، داریم. همچنین فضایی در بهشت رضا (ع) برای آشنایی نوجوانان با دوران دفاع مقدس تحت عنوان «جبهه همین نزدیکی» فراهم و تجهیز شده است تا نوجوانان با آن فضا بیشتر آشنا شوند. همچنین در حوزه های دیگر اعم از اجتماعی و تربیت بدنی، شهرداری اقداماتی انجام داده است.

خرم آباد، شهری در مازندران/ در جنگل خدادادی چالدره را به روی جوانان بسته اند!

صادق صفرپور، نماینده خرم آباد مازندران ، در شورای عالی استانها ، در گفت و گو با رکنا در پاسخ به سوالی مشابه، با اشاره به اینکه این شهر، در حاشیه واقع شده است و به همین دلیل، شهروندان فضای بانشاطی را تجربه نمی کنند، گفت: شهرداری خرم آباد، برای دستیابی به این مهم، ساختمان سینمای شهر را که سالها از تعطیل شدنش می گذشت و متروکه شده بود، به علاوه زمین 3 هزار متری اطرافش را خرید تا یک فضای ورزشی با در نظر گرفتن 6 میلیارد تومان بودجه، ایجاد شود.

وی در ادامه افزود: همچنین ساخت استخر شهدای شهر نیز بلاتکلیف مانده است که با حوزه تربیت بدنی اتمام این پروژه را هماهنگ کرده ایم تا بتوانیم این را در اختیار جوانان شهر قرار دهیم تا بتوانند از این فضا، با هزینه ای بسیار کم استفاده کنند. همچنین ایجاد پارک ترافیک نیز مد نظر شهرداری است.

مزایده جنگل چالدره؛ دست توریست ها و افراد محلی را از این نعمت خدادادی کوتاه کرد

صفرپور افزود: منابع خدادادی بسیاری در خرم آباد از جمله پارک چالدره وجود دارد که متاسفانه در اختیار برخی اشخاص قرار گرفته است! تمام این جنگل ها، از ابتدای جاده های دو هزار و سه هزار، در اختیار افراد شخصی قرار گرفته است. ما در شهرداری به دنبال این هستیم که این جنگل را که 110 هکتار هم می شود، باز پس بگیریم و آن را در اختیار شهرداری قرار دهیم تا مردم بتوانند به رایگان از این نعمت خدادادی استفاده کنند. در مقطعی، قوه قضاییه توانست این جنگل را از دست اشخاص خارج کند؛ ولی مجددا این جنگل به مزایده گذاشته شد!

نماینده خرم آباد در شورای عالی استانها گفت: من آنجا به این رأی اعتراض کردم و به دادستان کل کشور هم نامه ای دادم و این موضوع را مطرح کردم که هنوز جوابی دریافت نشده است. اگر شهرداری این مهم را در دست بگیرد، مردم شهر ما به راحتی و بدون پرداخت هیچ مبلغی می توانند وارد جنگل شوند. نوجوان، جوان، کودک، زن، مرد، پیر، جوان، توریست و... نباید پولی پرداخت کند که وارد جنگلی که خدا در اختیار مردم قرار داده است شود. 

اصفهان/ دستگاه ها پای کار بیایند تا خدمات تفریحیِ ارزان قیمت در دسترس نوجوانان قرار بگیرد

محمدرضا فلاح، نماینده اصفهان در شورای عالی استاها، در گفت و گو با رکنا اصفهان از دوره های قبل فضاهای نشاطی و تفریحی را برای همه مردم فراهم کرده است. از آنجایی که اصفهان یک شهر تاریخی است، تلاش شده تا برای همه سلایق زمینه هایی را فراهم کنیم تا به خواسته های خودشان از شهر برسند. 

وی در ادامه افزود: اماکن تفریحی، فرهنگی و ورزشی را در اصفهان داریم، من جمله فضایی به نام مجموعه تفریحی ناژوان داریم. که این منطقه خودش یک بسته تفریحی، فرهنگی و ورزشی در شهر اصفهان است که همه امکانات را در داخل خود دارد، جاده سلامت، دوچرخه سواری، موتور سواری، باغ پرندگان، باغ خزندگان، آکواریوم بی نظیر در خاورمیانه و... در این مجموعه وجود دارد.

فلاح تاکید کرد: تله کابین کوه صفه نیز برای نوجوانان مناسب استفاده است و همچنین نوجوانان و جوانان، به خصوص در روزهای پنجشنبه و جمعه، برای کوهنوردی به آنجا مراجعه می کنند. همچنین شهر رویاها مجموعه تفریحی است که دارای سینما، شهر واژگون و... است و نوجوانان می توانند استفاده کنند. 

وی افزود: همچنین شهرداری مجموعه های متعددی را در محلات شهر از جمله فضاهای ورزشی را برای استفاده از نسل جوان ایجاد کرده است. از سویی دیگر، ساخت ورزشگاه ها، فرهنگسراها و مجموعه های تفریحی نیز در دستور کار است؛ از جمله این موارد می توان به فرهنگسرای موسیقی و هنر اشاره کرد. 

فلاح در پاسخ به اینکه آیا این برنامه ها برای مناطق حاشیه شهر هم اجرایی می شود یا خیر گفت: هدف شهرداری از اجرای چنین برنامه هایی، توجه به مناطق محروم و حاشیه ای بوده است. تلاش داریم که این امکانات را به مناطق حاشیه شهر هم ببریم تا شهروندان بتوانند از آنها استفاده کنند. البته در راستای احداث فضای سبز، فرهنگسراها و... در این مناطق تا کنون اقداماتی انجام شده است.

نماینده اصفهان در شورای عالی استانها در پاسخ به اینکه استقبال نوجوانان چقدر بوده است گفت: در هر حوزه ای استقبال خوبی داشتیم؛ ولی باید تلاش کنیم با توجه به شرایط اقتصادی کنونی تا جایی که امکان دارد شهروندان خدمات رایگان دریافت کنند. شهرداری در این راستا تلاش خودش را کرده است؛ ولی از سایر دستگاه ها هم انتظار می رود که در این راستا گام بردارند. 

رفسنجان/ شهرداری به ورزش جوانان اهمیت می دهد اما اداره ورزش نه زیاد

سید عباس حسینی، مشاور ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رفسنجان ، در گفت و گو با رکنا نیز به همان سوال مشابه پاسخ داد و گفت:در شهرداری رفسنجان سعی می شود کارهای ورزشی برای نوجوانان انجام شود، از جمله برگزاری المپیاد محلات. با این وجود، وقتی وارد ساختار حقوقی می شویم، به شهرداری مجوز ساخت باشگاه ورزشی داده نمی شود. در حال حاضر، شهرداری، باشگاه دارد ولی ذیل معاونت فرهنگی فعالیت می کند؛ ولی به عنوان یک ساختار جداگانه، به آن اجازه احداث باشگاه نمی دهند.

وی در ادامه افزود: گاهی اوقات برخی ساختارها جلوی اقدامات اینچنینی را برای کار کردن برای جوانان می گیرد؛ به همین دلیل شهرداری ها عمدتا به ایجاد فضای سبز و اینجور کارها ورود می کنند. برای ساخت چنین باشگاهی، باید مجوز از ورزارت ورزش، وزارت کشور و ... گرفته شود که معمولا هم درخواست ها رد می شود؛ ولی با همه اینها، شهرداری رفسنجان به این حوزه ورود کرده است تا شاید بتواند فضایی برای ورزش جوانان فراهم کند. 

حسینی در پایان افزود: اینقدری که شهرداری رفسنجان به امر ورزش جوانان اهمیت می دهد، اداره ورزش و جوانان اهمیتی قائل نیست و این، ضعف قوانین را نشان می دهد.

کدخبر: 845785 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟