تاثیر محدودیت دو ماهه اینترنت بر تمام کسب و کارها/ از تورم در صنعت دارو تا خسارت 175 هزار میلیاردی به بورس

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  نزدیک دوماه است که محدودیت اینترنت در اتصال به شبکه های اجتماعی اعمال می شود و تاکنون خسارت های زیادی به کسب و کارهای اینترنتی که اکثرا محل کسب جوانان و بانوان به خصوص زنان سرپرست خانوار ، زنان بدسرپرست ، زنان خانه دار و زنانی است که کمک خرج خانوار هستند وارد شده است.

طبق گزارش های منتشر شده ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار کسب‌وکار در شبکه‌هایی مثل اینستاگرام فعالیت می‌کردند و حالا معلوم نیست که تکلیف آنها قرار است چه بشود.

160هزار میلیارد تومان خسارت به معیشت حداقل 9 میلیون در دو ماه

طبق آمار منتشر شده معیشت حدود 9 میلیون نفر از شهروندان را که به شبکه های اجتماعی وابستگی داشتند، بحران زده شده است و آمار‌ها بیانگر آن است که فقط در مهر ماه، بیش از 80 هزار میلیارد تومان خسارت به کسب‌وکار‌ها وارد شده است.

حال اگر همین مبلغ را برای آبان ماه نیز در نظر بگیریم. تا کنون 160 هزار میلیارد تومان به کسب و کارها خسارت وارد شده است. این در حالی است که شبکه های اجتماعی داخلی تا کنون نتوانسته اند، نیاز کسب و کارهای اینترنتی را حل کنند.  

حمایت از کسب و کارهای اینترنتی انجام نشد

دولت و وزیر ارتباطات نیز مدعی هستند که قرار است، حمایت هایی از کسب و کارها صورت بگیرد اما در عمل تاکنون اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است البته دلیل اصلی آن نیز عدم تخصص کافی در این زمینه است.

در چنین شرایطی زارع‌پور، وزیر ارتباطات اظهار داشته است کاری خواهیم کرد که طعم شیرین سرعت‌های چند صد مگابیت بر ثانیه‌ای را مردم تا پایان دولت سیزدهم بچشند. در حالی که حتی در نقاط شمالی پایتخت که مناطق متمول نشین است هنوز شاهد نقاط پر تعداد کور اینترنتی هستیم.

جدا از اینکه به غیر از ضرر و زیان های مالی مستقیم برای این دوماه، خسارت های غیر مستقیم دیگری نیز وجود داشته که یکی از آنها هزینه های تبلیغاتی و رشد شبکه های اجتماعی افراد بوده است که در سالهای اخیر،پرداخت کرده و حالا به خاطر تصمیم یک شبه باید دوباره تمام این هزینه ها را انجام دهند تا رسانه اجتماعی خود را رشد دهند.

البته در زمینه محدودیت های اینترنتی، سخنگوی دولت اظهار داشته است که کسب و کارهایی که در اینستاگرام ضرر می‌کنند، دقیقا مثل کاسبانی هستند که در کف خیابان خسارت می بینند. این در حالی است که این دو تفاوت های زیادی دارند و مهم ترین آن این است که هیچ مغازه ای دو ماه پشت سر هم بسته نمی شود و تازه اگر هم بسته شود، دیگر قرار نیست بعد باز شدن، همه چیز را از ابتدا بسازد.ضمن اینکه کمک های بیمه ای به مغازه داران خسارت دیده وجود دارد.

تاثیر فیلترینگ فضای مجازی بر تمام کسب و کارهای کشور

بهنام مرادی کارشناس اقتصادی و بازار در این زمینه به خبرنگار اجتماعی رکنا می گوید: شما امروز فقط خسارت های وارد شده به کسب و کارهای اینترنتی را حساب می کنید در صورتی که لزوما این کسب و کارها به صورت مستقیم از فضای مجازی کسب درآمد ندارند. امروز تمام بازارهای ما به خاطر این محدودیت ها دچار مشکل شده اند. از بازار مسکن گرفته تا بازار سرمایه، از آسیب دیدگان سیاست محدودیت های اینترنتی این دو ماه محسوب می شوند.

زنگ خطر در بازار سرمایه با فیلترینگ فضای مجازی

مرادی افزود: میزان ضرری که در طول این دوماه به بازار سرمایه  وارد شده و حجم پولی که در این مدت خارج شده است واقعا عدد کمی نیست و زنگ خطر است.

این کارشناس اقتصادی بازار، تاکید می کند:  اساسا وقتی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شرایط عادی خود را نداشته باشند. عمیق ترین تاثیر را روی بازار سرمایه خواهند گذاشت. مسئله رسانه فقط یک ابزار برای بازار سرمایه نیست بلکه رسانه یکی از رکن های مهم و اثر گذار در بازار سرمایه حساب می شود که حتی برای سرمایه گذار خارجی نیز این اطمینان را ایجاد میکند که می‌تواند با سرمایه گذاری در کشور سود کلانی ببرد.

تاثیر فیلترینگ فضای مجازی بر تورم صنعت دارویی کشور

او با بیان اینکه وقتی امروز در صنعت دارویی سخن از 100 درصد تورم وجود دارد باید ریشه آن را در فیلترینگ فضای مجازی نیز جست گفت: به خاطر بسته بودن فضای مجازی هزاران میلیارد تومان سرمایه از این صنعت خارج می شود. زنگ خطر آنجاست صندوق های سرمایه گذاری دولتی  پول های خود را از بازار خارج کنند.

خسارت 175 هزار میلیاردی محدودیت دوماهه اینترنت به بازار بورس

مرادی درباره خسارت های بازار بورس در این مدت دوماهه محدودیت اینترنت تاکید کرد: تا کنون بیش از 175 هزار میلیارد تومان خسارت ارزیابی شده است. عددهایی که ما امروز شاهد خروج آنها از بازار هستیم بسیار خطرآفرین برای اقتصاد کشور است درصورتی که در همین بازار بر اساس نرخ تورم و نرخ پایه ارز باید ما هم اکنون شاخص بورس 2 میلیون و 400 هزار واحدی شاخص را شاهد باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: یکسری مسائل در اقتصاد تحلیل بردار نیستند و صفر و یکی اند. امروز مسئولین باید پاسخ بدهند که حجم خروج نقدینگی و سرمایه از بازار سرمایه کشور چقدر است؟ این نرخ نقدینگی که پشتوانه نظام سیاسی کشور است در صورت خروج ،کشور را با چالش های جدی روبرو خواهد کرد.

کدخبر: 844428 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟