افزایش ۵۰ درصدی هزینه ارائه خدمات به مهاجرین و اتباع خارجی در تهران

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، اعضای شورای شهر تهران روز یکشنبه در جریان نود و هفتمین جلسه شورای شهر، بررسی لایحه ۱۴۰۱ شهردار تهران در خصوص اصلاحیه مصوبه اخذ بهای خدمات ارائه شده به مهاجرین و اتباع خارجی را در دستور کار قرار دادند.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت که این لایحه در مردادماه به تصویب رسیده بود و بهای خدمات خانوار یک و دو نفره با ۵۰ درصد افزایش به ۴۰۰ هزار تومان، خانوار سه و چهار نفره به ۵۰۰ هزار تومان و خانوار پنج نفر و بیشتر به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

وی عنوان کرد که پیشنهاد شهرداری برای خانوار یک و دو نفره ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، خانوار سه و چهار نفره ۴۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و خانوار پنج نفر و بیشتر ۵۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود که کمیسیون این تعداد را رُند کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: در گذشته ۶۰ درصد مبالغ به استانداری تهران می رسید و ۴۰ درصد به شهرداری تهران اختصاص داشت و عملا مبلغی وارد شهرداری نمی شد، اما در حال حاضر ۵۰ درصد به شهرداری و ۵۰ درصد به استانداری اختصاص یافته است.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران لایحه یادشده را با ۱۸ رای موافق تصویب کردند.

تصویب بخش دیگری از اساسنامه سازمان فناوری و نوآوری شهر؛ زمین سرمایه تمام شدنی شهرداری است؛ تقدیر از دولت

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه به ادامه بررسی اساسنامه لایحه فناوری و نوآوری شهر پرداختند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز با حضور در این جلسه درباره این لایحه توضیح داد و گفت: در این خصوص و ایجاد صندوق نوآوری، یک جلسه با وزیر علوم داشتیم و مجاب شدند که امیدواریم فرصتی را خلق کنند.

وی در پاسخ به انتقاد برخی اعضای شورای شهر درباره ایجاد صندوق نوآوری در اساسنامه سازمان فناوری و نوآوری شهر، اظهار داشت: قانون اجازه ایجاد این صندوق را ارایه کرده است و اساس تشکیل این صندوق قانون مجلس است؛ مگر اینکه بگویید حق نوآوری ندارید، بروید فقط زباله جمع کنید و جارو بکشید؛ این حرف زشت است.

زاکانی با بیان اینکه شهرداری حداکثر ۴۹ درصد سهم می تواند در این صندوق داشته باشد، گفت: می‌توان فرصتی را برای شهر خلق کرد و سال ها از آن استفاده کرد.

شهردار تهران با بیان اینکه همانطور که نفت برای دولت تمام شدنی است، برای شهرداری هم زمین یک سرمایه تمام شدنی است، گفت: نیاز به ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی موضوعیت پیدا می کند که یک سهم شهرداری و سه سهم دولت قرار می دهد.

مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص نسبت به سخنان و توضیح زاکانی انتقاداتی را مطرح کرد و گفت: بر اساس قانون شهرداری تهران برای تمام مجوزها باید از شورای اسلامی شهر تهران اجازه بگیرد.

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دولت ها آورده ای برای مردم تهران نداشته اند، گفت: در همه ادوار گذشته مردم تهران مظلوم واقع شده اند، گاهی در یک خط مترو، دو قطار خراب می شوند و مردم مشکلاتی دارند، در خصوص این صندوق نیز این روند ادامه دارد.

وی ادامه داد: دولت یک سوم بلیت ها که بر اساس قانون باید پرداخت کند، را پرداخت نکرده است و در بحث اتوبوس و ... نیز مطالبات زیادی از دولت داریم.

وی‌گفت: می دانم که این دولت کمک کرده است اما انتظار ما از دولت انقلابی بیشتر است.

احمد صادقی رئیس کمیته هوشمند سازی نیز اظهار داشت: دولت احمدی نژاد و روحانی کمکی نکردند اما دولت رئیسی کمک زیادی کرده است و همچنان نیز این کمک ها ادامه دارد.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز ادامه داد که شاید کمک ها کامل نباشد اما باید از دولت رئیسی برای کمک ها در حوزه حمل و نقل عمومی تشکر کرد.

چمران گفت: البته در سال ۸۵ نیز دولت وقت یک هزار اتوبوس به تدریج به مدیریت شهری ارایه کرد.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه بر اساس تجربه خود که در شورای سیاست گذاری پارک های علم و فناوری دانشگاه آزاد بودم، چشم اندازی که در این اساسنامه دیده شده، افسانه ای بوده با واقعیت منطبق نیست.

وی با طرح پرسشی گفت: هدف ما سرمایه گذاری است یا بهبود ماموریت ها، حمایت با سرمایه گذاری در تعارض است.

به گفته وی، در معاونت علمی ریاست جمهوری وام هایی با بهره کم و بلاعوض تعریف شده و مسأله اقتصادی نیست اما ما ماموریت اقتصادی برای این سازمان تعریف کردیم که باید در این خصوص شفاف سازی شود.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران بخشی از اساسنامه سازمان فناوری ها و نوآوری شهری را تصویب کردند.

کدخبر: 833576 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟