ضرغامی: ۱۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی بیمه می شوند / اختصاص میدان مشق به موزه ملی ایران / استخدام ۱۲۰۰ مرمت کار

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، عصر دوشنبه - ۱۱ مهرماه ۱۴۰۱- در حاشیه آیین اختتامیه هفته گردشگری در موزه ملی ایران در جمع خبرنگاران به بازدید صبح امروز رئیس جمهوری از موزه ملی و جلسه با مدیران وزارت میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: ما در یک سال قبل تلاش می‌کردیم تا فعالان صنایع‌دستی بیمه شوند. برخی از هنرمندان مستقل کار می‌کنند و کارفرما ندارند. بیمه شدن این افراد هزینه زیادی لازم داشت. رئیس جمهور موافقت کرد تا ۱۰ هزار نفر از فعالان صنایع دستی بیمه شوند. معاونت صنایع‌دستی ‌وزارتخانه مسئول پیگیری شد تا با برنامه‌ریزی دقیق، هنرمندانی که در اولویت قرار دارند بیمه شوند.

وی گفت: پیمان ارزی یکی از موانع در حوزه صادرات صنایع‌دستی است. تولیدکنندگان صنایع دستی توان تعهد و ضمانت این سطح از تعهد را ندارند و با توجه به مسئله مالیاتی و هزینه‌های آنها توان پرداخت آن را ندارند. در این حوزه نیز رئیس جمهور قول همکاری دادند و دستورات لازم را به حوزه اقتصادی می دهند.

وزارت خارجه از میدان مشق کوچ می‌کند

ضرغامی خاطرنشان کرد: در حوزه میراث فرهنگی یکی از خواسته‌های ما از رئیس‌جمهوری درباره توسعه موزه ملی ایران بود. موزه‌های کوچک استانی داریم که در نوع خود ارزشمند هستند. که در یک سال اخیر ۳۳ موزه افتتاح شده است، موزه اصلی کشور جایگاه ویژه ای دارد. در موزه ملی و ایران باستان آثار ارزشمند و اموال قطعات میلیونی داریم که جایی برای نمایش آنها نیست.

وی با بیان این که رئیس جمهوری فاصله موزه تا میدان مشق را پیاده بازدید کرد، گفت: رئیس جمهوری از موزه و مخزن موزه بازدید کرد و دید که چه اشیایی در مخازن نگهداری می‌شود. اگر چه طرح توسعه موزه ملی قبلا داده شد. اما از آنجا که به نتیجه رسیدن طرح‌های بزرگ نیازمند اعتبارات و زمان زیادی می‌برد از رئیس‌جمهوری خواستیم دو بنای مهم در میدان مشق به موزه ملی تعلق بگیرد.

وزیر میراث فرهنگی توضیح داد: ساختمان شهربانی که حدود ۱۰۰ هزار متر مربع است برای این موضوع اختصاص داده خواهد شد. همچنین قرار است وزارت خارجه نیز به مکان دیگری منتقل شود. این موضوع در کمیسیون دولت تصویب شد. اگر این اتفاق بیافتد تا حد زیادی مسئله موزه ملی حل می‌شود. رئیس‌جمهوری قول داد که برای وزارت خارجه ساختمان دیگری فراهم کند و این محل در اختیار موزه ملی قرار خواهد گرفت.

ضرغامی درباره ساختمان کتابخانه ملی که در ضلع غربی موزه ملی قرار دارد گفت: ساختمان جدید کتابخانه ملی در جای دیگری احداث شد ولی هنوز این ساختمان قبلی به موزه ملی متصل نشده است. رئیس جمهور هم قبول داشتند این ساختمان هم به موزه ملی داده شود.

معاونت گردشگری از حج و زیارت نقل مکان می‌کند

وی گفت: جامعه ۱۲۰۰ نفری مرمت کاران میراث فرهنگی ۲۰ سال به صورت طرحی اداره میشدند، رئیس جمهور دستورات لازم را دادند سازمان امور استخدامی هم همکاری کرد و همه آنها از قالب نیروهای طرحی و عمرانی خارج می شوند و به عضویت وزارتخانه در آمدند.

وزیر میراث‌فرهنگی گفت: از ۸ هزار نفر کارکنان وزارت میراث فرهنگی، ۲ هزار نفر یگان حفاظت هستند. ما بزرگترین مجموعه حفاظتی را از میراث فرهنگی در این وزارتخانه داریم. آثار ارزشمندی که به هیچ وجه قابل قیمت گذاری نیست. امروز رئیس جمهوری یک مخزن را بازدید کرد زیورآلاتی که بیش از ۳هزار سال قدمت دارند قرار شد نیروی انسانی و خودروهای این یگان بازسازی شود.

ضرغامی گفت: سازمانی که باید ۱۰ تا ۱۵ میلیون گردشگر جذب کند فقط چند اتاق اجاره‌ای از قدیم در ساختمان حج و زیارت به معاونت گردشگری اختصاص پیدا کرده است. به دنبال محلی برای استقرار معاونت گردشگری هستیم تابه ساختمان دیگری منتقل شود. همچنین در مجموعه‌ فهرستی از قوانین و مقررات را به رئیس‌جمهور اعلام کردیم و او نیز برای همکاری قول همکاری و مساعدت داد.

وی گفت: لایحه اختیارات و وظایف وزارت میراث فرهنگی از مدت‌ها پیش تدوین شده و در کمیسیون امور زیربنایی دولت در حال بررسی است در مراحل نهایی است حدود ۱۰۰ ماده دارد و به زودی به صحن دولت خواهد آمد که بسیاری از مسائل مورد اختلاف و معارض در این لایحه حل خواهد شد.

نظراتم را در توییت‌ها گفتم و هزینه هایش را هم می‌دهم

عضو شورای عالی فضای مجازی درباره قطع ارتباط اینترنتی و محدودیت فضای مجازی تصریح کرد: جزو مدافعان فضای مجازی هستم و در شورای عالی فضای مجازی مواضعم صریح است. در یادداشت‌های فضای مجازی (توییتر) جزو تنها کسانی هستم که در این باره حرف زده است، گویی کارهای سخت گردن من افتاده است. من اعتقاد خودم را دارم و شخصا به هیچ وجه با این محدودیت ها موافق نیستم. حرف‌هایم را به صراحت در توئیت‌هایم زده‌ام. به توئیت مار و پله مراجعه کنید. همین حرف زدن خیلی اقدام است، در جایی که کسی موضع نمی‌گیرد. حرف‌های روشن زدن بخشی از راه حل است.

وی افزود: در شورای عالی فضای مجازی مسئولیت دارم و تلاش می‌کنم در هر جلسه که مسئولیت دارم ایده‌هایم را جلو ببرم و دفاع کنم. طبیعی است هر شورایی وقتی به جمع‌بندی خاصی می‌رسد، باید مؤید و مقوم آن جمع‌بندی باشم. نگویم چون نظر خاصی دارم و آن شورا چیز دیگری تصویب کرده، حرف‌های خودم را بزنم. این یک منطق مدیریتی است و باید حرف‌هایم را آنجا بزنم. این روش درست و مستدل مدیریتی است.

وزیر میراث فرهنگی گفت: من در جاهایی اعتقادات شخصی دارم و آنجاهایی که لازم است، با استدلالی که دارم، وقتی مطرح می‌کنم، می‌تواند چراغ راهی باشد برای کسانی که می‌خواهند مسائل را واقعی‌تر ببینند. این روش را برای خودم انتخاب کرده‌ام و همانطور که بارها گفته‌ام هزینه‌های آن را مرتب می‌دهم.

گردشگر اسپانیایی بعد از چند ساعت آزاد شد

ضرغامی خاطرنشان کرد: دو شب پیش یکی از گردشگران اسپانیایی را که در حال عکس گرفتن از خیابان‌ها بود دستگیر می‌کنند، با من تماس گرفتند و اطمینان دادند او هیچ قصد خاصی نداشته و همراه با بقیه گردشگران عکس می‌گرفته، خوب خیابان‌ها هم شلوغ است، از شلوغی خیابان‌ها عکس گرفته، برای خود من مسجل شد که این مورد می‌تواند مصداق جاسوسی نباشد. وقتی مسجل شد، تا ساعت دو نیمه شب پیگیری کردیم و خوشبختانه نیروهای انتظامی که این گردشگر را دستگیر کرده بودند، نه با توصیه من بلکه خودشان تحقیق کرده بودند و قانع شدند و این گردشگر نیمه شب آزاد شد. این اتفاق خیلی خوب بود، ما نمی‌خواهیم در کار دستگاه‌های امنیتی دخالت کنیم.

وزیر میراث فرهنگی گفت: وقتی آشوب می‌شود، دستگاه‌ها باید وظیفه خود را انجام دهند، باید دنبال جاسوس‌های خارجی باشند. اگر معتقدم به خاطر اغتشاشات دستگاه‌های امنیتی مدت کوتاهی باید فضای مجازی را مدیریت کنند تا امنیت مردم حفظ شود، اصلا امنیت با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست، اما اگر کسانی بخواهند از این مسأله استفاده کنند و بگویند چون ما مخالف فضای مجازی هستیم حتی مسأله امنیتی هم که حل شد، باید دنبال محدودسازی در سطوح وسیع‌تری برویم، حتما من جزو مخالفان هستم و با صدای بلند هم گفته‌ام.

مدافع درجه اول فضای مجازی هستم

ضرغامی بیان کرد: سالهاست معتقدم فضای مجازی برای تقویت انقلاب اسلامی آمده است. حرف‌ها، شعارها و آرمان‌های انقلاب اسلامی شفاف است، ما اصلا تعارف نداریم. اگر در بعضی جاها تعارض داریم و در رسانه‌های رسمی این تعارض‌ها ممکن است به خاطر مجموعه مصلحت‌ها مطرح نشود در مجموعه فضای مجازی این کار انجام می‌شود، از مدافعان درجه اول فضای مجازی هستم. من همه حرف‌هایم را در فضای مجازی می‌زنم. بنابراین من جزو مدافعان هستم و در شورای عالی فضای مجازی مواضعم صریح است، ولی به مصوبات آنجا پاییندی دارم. امیدوارم مجموعه کشور و اتفاقات به گونه‌ای رقم بخورد که شاهد فضای باز در کشور باشیم.

کدخبر: 830384 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟