انجمن یوزپلنگ ایرانی: ما یک نهاد مستقل هستیم که از سازمان محیط زیست بودجه نمی گیریم / اسپانسر همه پروژه های ما مشخص است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که در شب 14 مرداد 1401، یک توله یوزپلنگ یک ساله بر اثر تصادف با خودروهای عبوری در محور عباس آباد – میامی کشته شد و تعداد یوزهایی که در 12 سال گذشته در این مسیر تصادف کرده اند به هشت فرد رسید، پایگاه خبری رکنا در روز 15 مرداد 1401 گزارشی را با عنوان «توله یوز دختر را بی مسئولیتی 4 ارگان دولتی از طبیعت ایران گرفت / مجلس به ماجرا ورود کند + صوت مصاحبه با مدیرکل محیط زیست سمنان» منتشر کرد که در آن به بررسی علل ناایمن بودن جاده عباس آباد – میامی به عنوان یکی از کریدورهای اصلی تردد یوزپلنگ ایرانی در منطقه توران پرداخته بود. 

پایگاه خبری رکنا در این گزارش ضمن انتشار صوت مصاحبه با بهرامعلی ظاهری، مدیرکل محیط زیست سمنان درباره علل تلف شدن توله یوز دختر، به نقد قصور «سازمان حفاظت محیط زیست»، «سازمان راهداری»، «سازمان برنامه و بودجه» و «پلیس راهور» در مساله حفاظت از یوزپلنگ ایرانی پرداخته و تاکید کرده بود در شرایطی که بیش از دو دهه است موضوع حفاظت از یوز آسیایی با همکاری نهادهای بین المللی شامل برنامه عمران سازمان ملل (UNDP) و اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در کشورمان پیگیری می شود، متاسفانه نهادهای داخلی ما نتوانسته اند با تامین اعتبارات کافی و اجرای برنامه های مناسب به حفظ زیستگاه های یوز ایرانی بپردازند، به نحوی که همچنان جاده عباس آباد – میامی در حاشیه یکی از مهمترین زیستگاه های یوزپلنگ در کشورمان برای تردد این گونه مهم حیات وحش ناایمن است. 

البته به توجه به نقش مهم «انجمن یوزپلنگ ایرانی» به عنوان یکی از مهمترین سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه حفاظت از یوز آسیایی در دو دهه گذشته، رکنا در آن گزارش ضمن نقد نهادهای رسمی متولی حفاظت از یوزپلنگ و تامین امنیت زیستگاه های آن، با طرح یک سوال از مسئولان این انجمن زیست محیطی نوشته بود: «ذکر این سوال از یک سازمان مردم نهاد مرتبط با اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست یعنی «انجمن یوزپلنگ ایرانی» خالی از لطف نیست که بودجه هایی که این انجمن از خارج از کشور برای حفظ یوز ایرانی دریافت کرده است، دقیقا صرف چه مواردی شده که امروز شاهد چنین ضعفی در ایمن سازی یکی از جاده های عبور یوزپلنگ آسیایی در کشورمان هستیم؟» 

در همین راستا انجمن یوزپلنگ ایرانی در تاریخ 23 مرداد 1401 جوابیه ای را در خصوص این بند از گزارش رکنا به این پایگاه خبری ارسال کرد که مطابق قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران عینا منتشر می شود: 

«جناب آقای ابراهیمی 

مدیرعامل محترم پایگاه خبری و اطلاع رسانی رکنا 

با سلام و احترام 

در خصوص اشاره به نام «انجمن یوزپلنگ ایرانی» در خبر کد 811978 با عنوان «توله یوز دختر را بی مسئولیتی 4 ارگان دولتی از طبیعت ایران گرفت / مجلس به ماجرا ورود کند + صوت مصاحبه با مدیرکل محیط زیست سمنان» که در تاریخ 1۵/۰۵/14۰1 در آن پایگاه خبری منتشر شده است، موارد ذیل به استحضار می رسد. 

1. انجمن یک نهاد مستقل علمی، مردمی و غیرانتفاعی است که از هیچ کجا به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست بودجه دریافت نمی کند. 

2. اگرچه انجمن به مدت ۲1 سال در استان های مختلف بر روی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تلاش کرده است، اما مجوز فعالیت در استان سمنان را از نیمه دوم سال 1۳98 کسب کرد. در این بازه زمانی، این نخستین بار است که یوزپلنگی در محور عباس آباد در حادثه کشته می شود. 

3. فنس کشی جاده هیچگاه وظیفه انجمن نبوده است. همانطور که در متن خبر به درستی اشاره شده، سازمان حفاظت محیط زیست نیز به تنهایی اجازه فنس کشی حریم این جاده را ندارد. لذا انجمن هیچگاه برای ایمن سازی جاده هیچ بودجه یا کمک مالی داخلی یا خارجی را درخواست و یا دریافت نکرده است. 

4. انجمن در سال 9۵ کمپین «نامه نجات» را راه اندازی کرد و با امضای 9۵11 نفر، طوماری به نهاد ریاست جمهوری ارسال کرد. در این نامه به 7 اولویت حفاظتی یوزپلنگ اشاره شده بود. پیرو پیگیری نهاد ریاست جمهوری از وزارت خانه های مرتبط، وزرات راه از اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار جهت ایجاد فنس در جاده مذکور بر اساس «درخواست انجمن یوزپلنگ ایرانی» خبر داد. البته که اختصاص این بودجه به دلیل لابی های دیگر گروه های حافظ یوز نیز تسهیل شده بود. تصویر نامه که پیش از این نیز در وبسایت انجمن منتشر شده بود، به پیوست ارسال می شود. 

انجمن یوزپلنگ ایرانی 3

5. انجمن گزارش های سالانه عمومی در وبسایت خود منتشر می کند. اسپانسر تمامی پروژه ها در این گزارش ها مشخص شده است. لذا مخاطبان می توانند با مراجعه به وبسایت انجمن از پروژه های انجمن مطلع شوند. 

6. اگرچه اشاره به نام انجمن در خبری با این عنوان و در اشاره به متولیان دولتی موردی نامرتبط است، با این وجود انجمن همواره آمادگی دارد طی مصاحبه با اصحاب رسانه، اطلاعات صحیح و دقیق در خصوص یوزپلنگ و وضعیت حفاظتی آن منتشر نماید. 

خواهشمند است با توجه به اشاره به نام انجمن، این نامه ذیل خبر مذکور منتشر شود. 

مرتضی پورمیرزای 

مدیرعامل» 

در پایان می توانید برای مشاهده نتیجه مشاهده پاسخ دو وزارتخانه صمت و راه و شهرسازی به «طومار نجات یوزپلنگ ایرانی» که در سال های 95 و 96 توسط «انجمن یوزپلنگ ایرانی» پیگیری شد، به این لینک مراجعه کنید. 

انجمن یوزپلنگ ایرانی 2

کدخبر: 816151 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟