سیل و وضعیت اضطراری در استان یزد / وضعیت ترافیکی و آسیب های سیل به استان کویری ایران + عکس هوایی و فیلم
حجم ویدیو: 3.73M | مدت زمان ویدیو: 00:00:31

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، حرکت سیل در برخی مناطق استان بیابانی و کویری یزد با توجه به دما بالای هوا در روزهای اخیر مردم این استان را در برخی مناطق غافلگیر کرد و بارش‌ روزهای چهارشنبه و پنجشنبه منجر به روان شدن سیلاب در مناطق مختلف منجر شد که بیشترین شدت مربوط به شب گذشته بود. در تصویر زیر عکس هوایی از ورود سیل به بافت تاریخی یزد را مشاهده می کنید.

سیل در یزد 2

سیل، وزیر کشور را راهی یزد کرد

بارندگی شب گذشته و شدت وقوع سیل در یزد به حدی بود که ستاد مدیریت و بحران استان یزد در ساعت پنج و ۴۰ دقیقه بامداد با حضور استاندار و مسئولان دستگاه های مختلف امدادی تشکیل شد و وزیر کشور نیز برای بررسی وضعیت استان ظهر امروز به یزد سفر کرد.

 اکنون بخشی از روستاهای زردین تفت، نیوک و علویه میبد و چند روستای دیگر  از ساکنان تخلیه شده و در حسینیه ها و ورزشگاه‌ها اسکان یافته‌اند، مدیریت بحران استانداری یزد در اطلاعیه ای از ساکنان بافت تاریخی شهر یزد نیز خواست با توجه به بارش شدید باران در این شهر، فوری این بافت را تخلیه کنند، تمامی حسینیه ها و مساجد خارج بافت تاریخی برای استقرار ساکنان این مناطق آماده شده است.

وضعیت شهر یزد با توجه بارندگی ۵۰ میلیمتری مناسب نیست تمام سطح شهر را آب گرفته است و تردد در برخی مناطق شهر به خصوص میادین و زیرگذرها به دلیل تجمع آب امکان پذیر نیست.

دستگاه‌های اجرایی استان طی هفته گذشته با اعلام هشدار نارنجی هواشناسی استان از احتمال ایجاد خسارت های گسترده ناشی از بارش باران و سیل در این استان خبر داده بودند و هشدارهای متعدد برای کاهش خسارات احتمالی بارش ها اطلاع رسانی کردند، اما اکنون بارندگی به حدی بوده و با توجه درخواست مردمی از نیروهای امدادی، استان با کمبود نیرو و تجهیزات روبرو شده است.

اکنون همه نیروهای  دستگاههای اجرایی استان اعم از مدیریت بحران، هلال احمر، راهداری، شهرداری و دیگر دستگاه های اجرایی در حال آماده باش و خدمات رسانی هستند، همچنین شنیده شده که در برخی از مناطق مختلف و بافت تاریخی بر اثر ریزش بناهای قدیمی یک نفر فوت و تعدای از شهروندان مصدوم شده اند اما هنوز آمار رسمی در این خصوص اعلام نشده است.

چهار شهرستان یزد در سطح هشدار قرمز

اداره کل هواشناسی یزد در اطلاعیه‌ای برای چهار شهرستان تفت، مهریز، میبد و اشکذر، هشدار سطح قرمز صادر کرد، به گزارش این اداره کل، مخاطرات این هشدار که مربوط به عصر پنجشنبه تا روزجمعه هست رگبار، رعد و برق و بارش باران و تگرگ اعلام شده است.

هواشناسی یزد نسبت به سیلابی شده مسیل ها و برخورد صاعقه به زمین نیز هشدار داده و از شهروندان خواسته از هر گونه تردد در مناطق مستعد سیل، حاشیه رودخانه ها و صعود به ارتفاعات پرهیز کنند.

درخواست استاندار از وزیر کشور؛ نیروهای امدادی

استاندار یزد در خصوص بارش‌های شدید در استان و جاری شدن سیلاب در شهر یزد گفت: در تماس تلفنی با وزیر کشور و مدیریت بحران کشور، هماهنگی‌های لازم انجام شده تا نیروهای امدادی و تجهیزات لازم به این استان منتقل شود.

 مهران فاطمی در نشست ستاد مدیریت بحران استان که ساعت پنج و ۴۰ دقیقه بامداد جمعه تشکیل شد اظهار داشت: در مدت چند ساعت از ایستگاه هواشناسی یزد ۵۰ میلیمتر بارندگی گزارش شده که بالاتر از متوسط سالانه است.

وی با اشاره به تداوم بارندگی از ساعت ۲ بامداد تاکنون در شهر یزد گفت: حجم روان آب‌ها به دلیل شدت بارندگی، زیاد است و در ایستگاه یزد میزان بارش ۵۰ میلیمتر گزارش شده که متوسط بارش سالانه شهر یزد ۴۰ میلیمتر است.

فاطمی  تصریح کرد: بیشتر خانه‌های بافت تاریخی یزد غیرمقاوم است و از ساکنان بافت تاریخی انتظار می رود، منازل خود را ترک کنند، برای اسکان آن‌ها در مساجد و اماکن مذهبی تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه حجم قابل توجهی از روان آب‌ها از شهرستان تفت به سمت شهر یزد می‌آید، اظهار داشت: در روزهای گذشته به سیل بندهای شهر یزد رسیدگی شده، اما ظرفیت سیل بندها رو به تکمیل است و سرریز آنها در حال آمدن به یزد است که برای مدیریت آن اقداماتی فوری در دست اجراست.

فاطمی از مردم خواست از تردد غیرضروری در معابر و خیابان ها خودداری کنند و اگر دچار قطعی آب، گاز و برق شدند با دستگاه‌های خدمات رسان تماس بگیرند تا رسیدگی شود.

تخلیه ساکنان روستاهای نیوک و علویه میبد  

بخشدار ندوشن میبد نیز از تخلیه جمعیت روستاهای نیوک و علویه به تعداد ۴۰۰ نفر به دلیل بارندگی شدید، لبریز شدن سدها و حجم بی سابقه آب خبر داد و گفت: جمعیت این روستاها در ۲ حسینیه اسکان داده شدند و تعدادی از آنها نیز به خانه های اقوام خود رفتند.

محمدحسین میرحسینی افزود: حجم آب جمع شده از بارندگی‌ها در ۵۰ سال اخیر بی سابقه است و با این وجود با تدابیر و اقدامات انجام شده تاکنون هیچ گزارشی از آبرگرفتگی و یا ورود آب به منازل روستاییان و خسارت  نداشتیم.

وی ترمیم مسیر رودخانه و تقویت خاک‌بندها و همچنین اقدام ابتکاری شبکه سازی بین دهیارها برای جلوگیری از خسارت منازل مردم را از جمله اقدامات انجام شده عنوان کرد.

بخشدار ندوشن تصریح کرد: تا کنون هیج بندخاکی و سدی شکسته نشده است، مسیر جاده ندوشن هم مسدود اعلام شد تا مردم برای دیدن سیل در مسیرهای روستایی تردد نکنند و باعث اختلال در فعالیت‌ نیروهای امدادی نشوند.

وی اضافه کرد: هم اکنون نیروهای امدادی ، مردمی و بسیجی مشغول خدمت رسانی به مردم  هستند و برای کنترل سیل و هر گونه کمک به روستاییان در حال آماده باش می باشند.

امدادگران هلال احمر در حال تخلیه آب از منازل

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد گفت: امدادگر هلال احمر به مناطق مختلف استان اعزام شده اند و بیشترین عملیات آنها مربوط به تخلیه آب از منازل بوده است.

محسن حرازی زاده  افزود: از چهارشنبه شب کار امدادرسانی نیروهای هلال احمر در شهرستانهای ابرکوه و خاتم آغاز شده و در ابرکوه هشت تیم چهار نفره با حضور در روستاهای شهرسب، فیض آباد و شمس آباد، ضمن امدادرسانی به سیل زدگان، اقدام به تخلیه آب از منازل کردند.

وی اظهار  کرد: در شهرستان خاتم نیز فرد گمشده به دلیل بارش شدید باران در منطقه، با تلاش و جستجوی امدادگران هلال احمر پیدا و به سرعت به بیمارستان منتقل شد.

وی با بیان اینکه در زردین شهرستان تفت آب به منازل مردم نفوذ کرده است، افزود: نیروهای هلال احمر در زردین و  سایر مناطق استان از جمله مهریز، خضرآباد و فراغه با پمپ آب و کف کش در حال تخلیه آب از منازل مردم هستند.

وی افزود: شهروندان می توانند در صورت نیاز با شماره ۱۱۲ هلال احمر تماس حاصل کنند تا نیروهای هلال احمر برای امدادرسانی به سیل زدگان در محل حاضر شوند.

۲۰۰ تخته پتو و بسته غذایی برای سیل زدگان زردین ارسال شد

مدیرعامل هلال احمر استان یزد با تشریح شدت سیل در دهستان زردین شهرستان تفت گفت:  ساعاتی پیش ۲۰۰ تخت پتو و ۱۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته توسط یک دستگاه کامیون امدادی بارگیری و به زردین اعزام شد.

حرازی زاده از تخریب کامل هشت خانه در زردین خبر داد و گفت: بسیاری دیگر از خانه ها نیز در این منطقه دچار خسارت جدی و آبگرفتگی شده اند و حدود ۱۵۰ نفر در این منطقه نیاز به اسکان اضطراری دارند.

مسدود شدن خروجی شهر یزد به سمت تفت و مهریز

رییس پلیس راهور استان یزد از مسدود شدن خروجی شهر یزد به سمت شهرهای تفت و مهریز بعلت بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب خبر داد و گفت: تمام زیرگذرهای شهر یزد را آب فراگرفته و امکان تردد وجود ندارد؛ مردم از رفت و آمد در سطح شهر خودداری کنند.

سرهنگ مهدی زارع اضافه کرد: حرکت و تردد خودروها به سختی و با کندی در سطح شهر یزد انجام می‌شود و ضمن آنکه سیل از سمت تفت نیز راهی شهر یزد شده لذا مردم از خانه های خود خارح نشوند.

پرهیز از سفرهای غیرضروری در پی احتمال وقوع سیلاب

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد هم گفت: غیر از بارش های استانی، احتمال وقوع سیلاب از حوزه بالادست خصوصا استان فارس به سمت یزد وجود دارد، لذا از شهروندان انتظار می رود از توقف در محدوده رودخانه ها، مسیل ها و بندهای خاکی اجتناب کنند.

جواد منصوری افزود: با همکاری شهرداری‌ها و دهیاری ها لایروبی و پاکسازی  رودخانه ها، مسیل ها و دهانه پل ها انجام شد تا عبور ایمن سیلاب از انجام شود.

وی خاطر نشان کرد:مسدود سازی قنات های متروکه با همکاری مدیریت بحران و جهاد کشاورزی  نیز از دیگر اقدامات انجام شده برای کنترل ایمن سیلاب است که در این زمینه نیز اقدامات لازم صورت گرفت.

خسارت سیلاب به جاده ها و مسدود شدن برخی راه‌های استان یزد

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای یزد نیز درخصوص اثر سیلاب بر محورهای مواصلاتی استان گفت: بارش های دو روز گذشته خسارت‌های جدی به شبکه راه‌های استان به ویژه راه های روستایی وارد کرده است.

محمد رستگاری افزود: گشت عملیاتی که در حالت آماده باش هستند، بلافاصله در محورهای آسیب دیده حضور یافته و به پاکسازی این محورها می‌پردازند.

وی به شهروندان توصیه کرد که از سفر غیرضروری خودداری  و در صورت سفر ضروری قبل از حرکت حتما از باز بودن مسیر از طریق سامانه ۱۴۱ مطمئن شوند.

۳۰ اکیپ شهرداری در حال آماده باش

 شهردار یزد نیز با بیان اینکه ۳۰ اکیپ آتش نشانی همراه با تجهیزات، در حال خدمت رسانی به مردم  است، اظهار داشت: برخی سیل بندهای شهر یزد که در سیل اردیبهشت ماه دچار آسیب شده بود از جمله سیل بندهای شماره یک، دو و چهار در روزهای گذشته تقویت شد.

ابوالقاسم محی الدینی  اظهار کرد: شهرداری یزد در روزهای گذشته همه آبراه ها، جوی ها، رودخانه و زیر پل ها را پاکسازی کرده تا مشکلی برای عبور آب وجود نداشته باشد و شهروندان می توانند از طریق سامانه ۱۳۷ بروز مشکلات ناشی از سیلاب را اعلام کنند تا نیروهای شهرداری به محل اعزام شوند.

شهردار یزد ادامه داد: در هر منطقه شهرداری هفت اکیپ در آمادگی کامل قرار دارند تا به یاری مردم بشتابند و ۳۰ اکیپ و پمپ آتش نشانی همراه با نیروهای هلال احمر و آب و فاضلاب در آمادگی کامل برای امدادرسانی قرار دارند.

 سیل بندها و خاکریزهای تفت سرریز شده است

فرماندار تفت نیز گفت: بر اثر بارش های سیل آسای بامداد جمعه در مناطق مختلف شهرستان، اکثر سیل بندها و خاکریزها سر ریز شده است و امیدواریم شاهد شکسته شدن یا تخریب آنها نباشیم.

محمد دهشیری روز جمعه افزود: از قبل پیش بینی بارش های سیل آسا در شهرستان تفت انجام شده بود که بر این اساس رودخانه ها لایروبی، سیل بندها و خاکریزها تقویت و استحکام بخشی شد تا هم از بروز سیلاب جلوگیری شود و هم آب ها ذخیره سازی شود.

وی ادامه داد: حجم بارش ها به گونه ای بود که در لحظات اولیه سیل بندها و خاکریزها مملو از آب شدند و سرریز کردند.

فرماندار تفت با بیان اینکه بارش ها در حجم زیاد و مدت زمان اندک صورت گرفت، افزود: در دهستان زردین در مدت ۲۳ دقیقه ۵۰ میلیمتر بارندگی به ثبت رسید که نیمی از میانگین بارش سالیانه در این منطقه بود و در روستای اسلامیه در مدت ۲۰ دقیقه، ۴۶ میلیمتر بارندگی را شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: صبح امروز شاهد پر شدن مسیر ۲ رودخانه فصلی شهر تفت بودیم که به ساکنان نزدیک رودخانه ها هشدار تخلیه داده شد.

دهشیری با بیان اینکه با توجه به جریان سیلاب و ادامه دار بودن آن نمی توان برآورد دقیقی از خسارت ارائه کرد، اظهار داشت: سیلاب به راه ها، گلخانه ها، دامداری ها و کشاورزی شهرستان خسارتی را وارد کرده است.

وی ادامه داد: در دهستان زردین بر اثر سیلاب روز گذشته ۸ خانه به صورت کامل تخریب و حدود ۱۵۰ خانه بین ۳۰ تا ۸۰ درصد تخریب شده است.

فرماندار تفت از هم استانی ها و مردم شهرستان خواست از حضور در کنار رودخانه ها برای تماشای سیلاب بپرهیزند چراکه هر لحظه امکان افزایش ناگهانی سیلاب و طغیان رودخانه ها وجود دارد.

وی اضافه کرد: ساکنان جوار رودخانه ها در شهر تفت و مناطق ییلاقی آمادگی کامل را داشته باشند تا در صورت بروز سیلاب نسبت به تخلیه خانه خود اقدام کنند.

میزان بارش های 24 ساعت گذشته در یزد تقریبا به اندازه بارش کامل یکسال آبی در این استان بوده که باعث وقوع سیلاب در اکثر مناطق استان شده است.

کدخبر: 808832 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟