ارزش ماهانه پسماند خشک تهران270 میلیارد تومان اما 20 میلیارد به شهرداری می رسد؟ / پاسخ مدیر سازمان پسماند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کارشناسان شهری می گویند که برابر آخرین آمار و اطلاعات شهرداری تهران ، زباله شهر تهران حدود 5500 تن در روز می شود که طبق آنالیز سازمان مدیریت پسماند بین 27 تا 30 درصد آن پسماند خشک ارزشمند ( طلای کثیف ) است. ارزش هر کیلو پسماند خشک حدوداً 6 هزار تومان است. همچنین روزانه حدودا 1500 تن پسماند خشک شهر تهران است که ارزش آن به 9 میلیارد تومان می رسد. این رقم در ماه، به 270 میلیارد تومان خواهد رسید؛ با این حال سود و سهم شهرداری تهران از پسماند خشک، کمتر از 20 میلیارد تومان در ماه است. برای یافتن پاسخ به اینکه علت متفاوت بودن اعداد و ارقام در چیست، با محمدمهدی عزیزی، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند، به گفت و گو نشستیم و وی اینگونه به رکنا توضیح داد:

محمدمهدی عزیزی، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره به اینکه روزانه حدود ۵۱۰۰ تن پسماند شهری عادی وارد آراد کوه می شود، گفت: با توجه به آنالیزهای انجام شده در طرح جامع مدیریت پسماند، حدود ۳۰ درصد پسماند شهری تهران پسماند خشک است. البته ۸ درصد آن، پسماند خشک غیر ارزشمند است و بخشی از این پسماند خشک که حدود ۵ تا ۶ درصد می شود، هنگام ورود به مخازن شهری از بین رفته و یا غیرقابل بازیافت می شود. درست همانند کارتن و کاغذی که در مخازن، به شیرابه آغشته می شود.

مدیر عامل سازمان پسماند در ادامه با اشاره به اینکه در این میان ۲ تا ۳ درصد پسماند نیز توسط افراد غیر مرتبط با مافیای پسماند و یا پیمانکاران همچون کارتن خواب ها و معتادان، جمع آوری می شود، گفت: در عمل حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد این پسماند قابل دسترسی برای دست اندرکاران این حوزه در بخش های خصوصی حقیقی و حقوقی (پیمانکاران و مافیا) است.

وی با اشاره به اینکه پسماند خشک جمع آوری شده از مخازن به طور میانگین ۴۰۰۰ تومان قیمت گذاری می شوند، افزود: این عدد در کارگاه های غیر مجاز حومه شهر که به امر بازیافت و صنایع تبدیلی مشغول هستند، بیشتر از میزان خرید و فروش می شود؛ اما دیگر در این مرحله شهرداری و حتی پیمانکاران نیز ذینفع نبوده و این مقوله خارج از این چرخه است. این که چرا شهرداری در مزایدات، رقم کارشناسی را نزدیک به گردش مالی واقعی این حوزه در نظر نمی گیرد مورد سوال است.

تفکیک زباله از مبدأ کمتر از 3 درصد است

عزیزی در تبیین گفته هایش افزود: شهرداری نمی تواند در مزایدات قیمت کارشناسی را بر پایه عمل خلاف جمع آوری پسماند از داخل مخازن و زباله گردی بنا کند، حتی اگر در عمل این اتفاق در شهر رقم بخورد. واقعیت این است که درصد تفکیک واقعی در حال حاضر کمتر از 3 درصد از مبادی تولید است. نبود زیر ساخت مناسب و عدم مشارکت قابل قبول شهروندان تهرانی باعث می شود تا پسماند خشک خانگی وارد مخازن شده و ناهنجاری متعدد اجتماعی را رقم بزند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند، گفت: در دوره های قبلی مدیریت شهری به جهت مجزا بودن حوزه خدمات رسانی پیمانکاران پسماند تر و خشک، پسماندی که وارد مخازن می شده است توسط پیمانکار خدمات شهری جمع آوری و به ایستگاه میانی هدایت می شود؛ لذا پیمانکاران پسماند خشک که موفق به جمع آوری پسماند از مبادی تولید نمی‌شدند ناگزیر جهت جمع آوری بار خود به مخازن روی می آوردند.

او در ادامه گفت: رویکرد حل این معضل و مدیریت بهینه و مهندسی شده پسماند شهری در اقدامی هوشمندانه و با استفاده از پتانسیل بخش خصوصی جمع آوری پسماند مخازن معابر نیز به پیمانکار ام آر اف (mrf) واگذار شد تا پیمانکار ناگزیر نباشد به جهت دغدغه از دست رفتن بار خشک به مخزن روی آورد. چراکه بدیهی است پیمانکار واقف است چنانچه نتواند از مبادی تولید پسماند خود را جمع آوری کند، آن را در خط پردازش خود بازیابی خواهد کرد.

عزیزی در پایان گفت: اجرای این طرح قطعا به کاهش اقدامات ناشایستی همچون رسوم دادن منطقه و..‌‌. کمک شایانی خواهد کرد. نهایتا با راه اندازی صنایع تبدیلی در محل پروژه های ام ار اف و در واقع استفاده از ارزش افزوده این حوزه شهرداری تهران به جای اصناف غیر مجاز این حوزه منتفع خواهند شد.

کدخبر: 806082 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟