فیلم تنوع زیستی زیبای جنگل های هیرکانی / اینجا چلاو آمل است
حجم ویدیو: 4.71M | مدت زمان ویدیو: 00:00:25

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود این که ارزش های زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی جنگل های شمال کشور بر هیچ ایرانی خردمندی پوشیده نیست، اما متاسفانه در چند دهه اخیر ویلاسازی های بی قاعده، تغییر کاربری اراضی جنگلی، قاچاق بی رویه چوب، افزایش آمار آتش سوزی جنگل ها ، ازدیاد معادن شن و ماسه در دل کوهستان، ترویج گردشگری غیراصولی در اراضی ملی، ورود فاضلاب شهری ، روستایی، صنعتی و کشاورزی به طبیعت، دپوی پسماندهای شهرهای شمالی در دل جنگل، جاده سازی های بی ضابطه در طبیعت و بسیاری از معضلات زیست محیطی دیگر، منجر به تخریب گسترده جنگل های هیرکانی شده است.

مطابق آمار سازمان منابع طبیعی، در شرایطی که در سال 1320، مساحت جنگل های هیرکانی یا همان جنگل های شمال کشور حدود 3.4 میلیون هکتار برآورد می شد، اکنون مساحت این جنگل ها به 1.9 میلیون هکتار کاهش یافته است. این یعنی در 80 سال گذشته با کاهش 1.5 میلیون هکتاری مساحت جنگل های شمال مواجه بوده ایم؛ آن هم در شرایطی که جنگل های هیرکانی هم از نظر زیست محیطی و هم از نظر میراثی اهمیت جهانی بسیاری دارد و در سال 98، حدود 310 هزار هکتار از آن به عنوان میراث طبیعی و تاریخی ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

در این میان البته با وجود تخریب شدید جنگل های شمال کشور در چند دهه گذشته، هنوز افراد دلسوز و متعهدی در گوشه و کنار استان های شمالی یافت می شوند که حاضرند عمر خود را صرف حفاظت از هیرکانی و حیات وحش آن کنند. یکی از آنها محمد باقر غفاری چلاوی، اهل روستای گنگرج کلای دهستان چلاو شهرستان آمل استان مازندران است که از کودکی به واسطه دامداری آبا و اجداد خود در دل جنگل، با طبیعت خو گرفته و در بزرگسالی نیزگام های را مهمی برای حفاظت از جنگل های شمال برداشته است. او که حدود ده سال است به عنوان همیار محیط بان با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری می کند، تصاویری زیبا از تنوع زیستی جنگل های چلاو استان مازندران برداشته است. 

در این لینک می توانید فیلم همراه شدن خبرنگار رکنا در روز جهانی محیط زیست در دل جنگل های هیرکانی با این دلسوز طبیعت را مشاهده کنید. 

کدخبر: 799923 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟