مجلس ضرغامی را احضار کند /این وظیفه مسئولانی است که قسم خوردند برای کشور در همه حوزه ها تلاش کنند

چند وقتی از دست گرفتن شیء تاریخی توسط عزت اله ضرغامی ، وزیر میراث فرهنگی در موزه ملی ایران نگذشته بود که چند روز پیش، عکسی در فضای مجازی منتشر شد که فردی در یک قبر تاریخی در استان همدان خوابیده و اینگونه در زیرنویس آن نوشته است: «همدان/ هگمتانه ، تابوت 6 هزار ساله، از مدیر میراث فرهنگی اجازه گرفتم. با اینکه عمقی نداشت ولی واقعا وهم انگیز بود. (!)»

وقتی وزیر یک شیء تاریخی را در دست می گیرد و می چرخاند، از مردم عادی چه توقع؟!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، رحیم یعقوب زاده، کارشناس گردشگری در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه دغدغه محافظت از آثار میراث فرهنگی در ‌کشور ما بسیار کم است، می گوید: «وقتی ایران را با دیگر کشورها مقایسه می کنیم، می بینیم ما بسیار ناقص و ضعیف از میراث فرهنگی محافظت می کنیم. وقتی در سطح کلان، ارزشمندی میراث فرهنگی جا نیفتاده باشد، دیگر دغدغه ای وجود نخواهد داشت.»

وی می افزاید: «وقتی میراث فرهنگی تخریب شود، دیگر نمی توان آن را مثل روز اول احیا کرد. باید تاسف خورد که چند وقت پیش وزیر، شیء تاریخی را به آن نحو ناایمن در دست گرفته بود و هیچ کس حتی این نکته را به ایشان یادآور نشد که این شیء ارزش تاریخی دارد و ممکن است صدمه ببیند. باید از بنیان و سطوح بالا دغدغه مندی ایجاد شود. ایران جزء ده کشور برتری است که بیشترین میراث فرهنگی ثبت شده در دنیا را دارد و باید حافظ آن بود.»

نمایندگان مجلس وزیر میراث فرهنگی را احضار کنند

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که سازمان میراث فرهنگی تبدیل به وزراتخانه شد، این بود که  مجلس شورای اسلامی بتواند در این حوزه تحقیق و تفحص کند، می گوید: «بیشتر از دو سال می گذرد که سازمان میراث فرهنگی وزارتخانه شده و تا کنون مجلس ورود جدی به اتفاقات این حوزه نداشته است. این وظیفه مسئولانی است که قسم خوردند برای کشور در همه حوزه ها تلاش کنند.»

این کارشناس میراث فرهنگی در ادامه می گوید: «نمایندگان مجلس باید کمبودها را تذکر دهند و قوانینی تدوین کنند که دیگر اینچنین اتفاقاتی رخ ندهد. در وهله اول خود وزارتخانه باید پیشروی تذکر دادن در حفظ میراث فرهنگی باشد و بعد مجلس باید به شکل جدی تر از این حوزه حفاظت کند. لازم است این رویکرد وزیر میراث اصلاح شود.»

کدخبر: 795442 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟