30 آسانسور خط 7 مترو تهران غیر استاندارد است / معلولان چشم به راه تصمیم شهرداری و سازمان استاندارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 21 خرداد، ایستگاه متروی شهدای 17 شهریور بعد از گذشت حدودا 7 سال با حضور علیرضا زاکانی ، شهردار تهران افتتاح شد. در حالی که برای این ایستگاه 375 میلیارد تومان هزینه و چاله آسانسور آن تعبیه شده؛ اما آسانسور آن نصب نشده است. این ایستگاه در عمق 35 متری زمین قرار دارد و عملا هیچ معلولی نمی تواند از آن استفاده کند. جالب آنجا که در این مراسم افتتاحیه، دو نفر معلول حضور داشتند، آن هم با چنین شرایطی!

آسانسور در مترو تهران؛ گرهی که با دندان باز می شود!

برخی ایستگاه های خط 6 و 7 مترو تهران مجهز به آسانسور هستند؛ ولی از آنجایی که گواهی استاندارد ندارند، شرکت بهره بردار نمی تواند آن ها را روشن کند. 

از خطوط جدید مترو که بگذریم، می بینیم که حتی ایستگاه های قدیمی مترو نیز آسانسور ندارند. برای مثال اگر یک مسافر معلول از اقدسیه در خط 3 مترو تهران وارد ایستگاه مترو شود، دیگر امکان خروج از سایر ایستگاه های این خط را ندارد و عملا ورود به این ایستگاه، منجر به خروج از همان ایستگاه ورودی می شود!

از سویی دیگر طبق «مصوبه طرح حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت» که هفتم فروردین سال گذشته به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید، شهرداری تهران طبق تبصره ماده دوم این مصوبه، هیچ پروژه عمرانی بدون مناسب سازی را نمی تواند مورد بهره برداری قرار دهد. حال سوال اینجاست، چرا شهرداری اقدام به اخذ مجوزهای سازمان ملی استاندارد در راستای بازگشایی آسانسورهای مترو نمی کند؟

در این خصوص، مسعود درستی، مدیرعامل شرکت مترو تهران در گفت و گو با رکنا در پاسخ به اینکه چرا ایستگاه شهدای هفدهم شهریور بدون اینکه آسانسورش نصب شده باشد افتتاح شد می گوید: «در حال حاضر حتی نمی توانیم برای آسانسورهایی که نصب کردیم هم  استاندارد بگیریم؛ لذا ناچار شدیم آسانسور ایستگاه 17 شهریور را در انبار نگه داریم تا این مشکل رفع و رجوع شود. شهرداری تهران در شرایط تورم و تحریم ، این آسانسورها را خریداری کرده است؛ اما الان 30 آسانسور در خط 7 مترو تهران نصب شده است که هیچ کدام را نمی توان بهره برداری کرد. اگر این آسانسورها استاندارد نداشته باشند، حتی اجازه بیمه هم نخواهیم داشت. بنابراین مجبور شدیم درِ این 30 آسانسور را ببندیم و با سازمان ملی استاندارد به تفاهم برسیم.»

وی با اشاره به اینکه سازمان استاندارد بر اساس ضوابطی ساختمانی، اقدام به کنترل این آسانسورها می کند که البته نمی توان ـن شرایط را برای مترو تهران استفاده کرد می افزاید: «از انجایی که این آسانسورها بیمه نمی شود ما ریسک استفاده از آن ها بدون بیمه را نمی پذیریم. در تلاشیم ظرف یکی دو ماه آینده با سازمان استاندارد به یک نتیجه مشخص برسیم. آقای زاکانی شخصا دستور داده اند این موضوع زودتر به هماهنگی برسد.»

درستی در پایان می افزاید: «خطوط یک و دو مترو تهران، آسانسور دارند و قبلا استاندارد گرفتند. با این وجود نمی دانم چرا و چگونه این ها استاندارد را کسب کرده اند و اکنون نمی توانیم این کار را به نتیجه برسانیم. شهروندان از این موضوع متضرر شدند و امیدواریم به زودی به نتیجه برسیم.»

کدخبر: 791679 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟